שנה וחצי אחרי שברקת פרש: הוקמה ועדה לאיתור ממונה של שוק ההון

עמית גל מכהן מאז ספטמבר האחרון כממונה בפועל על 2.5 טריליון שקל של כספי ציבור ועל תחום הביטוח • באוצר הקימו סוף סוף את הוועדה שתבחר ממונה קבוע, לאחר שכהונתו של גל הוארכה מספר פעמים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הקים ועדה לאיתור ממונה קבוע על שוק ההון. זאת לאחר שבמשך כמעט שנה וחצי מכהן בתפקיד מ"מ הממונה, או הממונה בפועל, עמית גל. גל כזכור היה סגנו של משה ברקת עד שזה הודיע באוגוסט 2022 כי הוא עוזב את התפקיד בתום ארבע שנים, שנה לפני סוף הקדנציה שלו.

בדיקת גלובס | שנה לרפורמה הגדולה של שוק ההון: מי המרוויחים הגדולים? 
רשות ני"ע פתחה בבדיקה של ליקויים בהפצת קרנות השקעה פרטיות 

רשות שוק ההון אחראית על אחד התחומים המרכזיים בחייו של הציבור הישראלי. הרשות מפקחת על 2.5 טריליון שקל מכספי הציבור המוזחקים בקרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות וקופות הגמל. בנוסף, היא הרגולטור הממונה על תחומי הביטוח, החל מביטוחי רכב ועד לביטוחי בריאות וסיעוד.

למרות זאת, במשרד האוצר לא מצאו את הזמן לעסוק במינוי יו"ר קבוע לרשות. זאת, בניגוד לדוגמה ליו"ר רשות ני"ע: ענת גואטה פרשה באפריל 2023 באופן רשמי וספי שינגר מונה במקומה חודשיים לאחר מכן. לא מדובר בפרק זמן קצר, בוודאי כשכהונתה של גואטה הוארכה בשלושה חודשים, אך ביחס לתקופה שבה מתנהלת רשות שוק ההון ללא מנהל קבוע זהו מינוי יחסית מהיר.

משרד האוצר כבר היה בדרכו להקים ועדת איתור ותכנן להודיע על כך לאחר החגים, אולם אז פרצה המלחמה והעניין נדחה.

האתגרים של רשות שוק ההון

במהלך השנה וחצי האחרונה עמדו בפני רשות שוק ההון לא מעט אירועים מורכבים. בראשם נמצא משבר הביטוח הסיעודי, מוצר שמשווק כיום רק דרך קופות החולים. חלק מהביטוחים, בעיקר זה של הקופה הגדולה ביותר - קופת החולים כללית, נמצא במשבר. הקרן של כללית ממנה אמורים להיות משולמים הפיצויים למבוטחים שתביעתם אושרה עומדת להתרוקן. מ"מ הממונה על שוק ההון הורה על קיצוץ בפיצויים מ-6,100 שקל בחודש ל-5,000 כדי להאריך את התקופה aבה יוכלו הקרנות להמשיך להעניק פיצוי, צעד שעורר ביקורת ציבורית ואף יצר עימות בינו לבין מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. בינתיים הוסכם על כך שהביטוחים הקיימים ישווקו עד סוף 2024, כשבמהלך השנה הקרובה תצטרך המדינה להביא פתרון ארוך טווח להמשך הכיסוי.

גם בתחום ביטוחי הבריאות נרשמה התנגשות בין רשות שוק ההון לממשלה, כשמשרד האוצר הנחית בחוק ההסדרים האחרון הוראה מרחיקת לכת לשינוי מבנה הביטוח הפרטי.

רק לפני שבועות ספורים פרסם מבקר המדינה דוח מקיף על הרשות, aבו הוא מונה בין היתר נושאים בהם יש לטפל דוגמת הריכוזיות בתחום החיסכון ארוך הטווח כאשר שמונה גופים מוסדיים מחזיקים בכ-90% מחסכונות הציבור.