ישראל במלחמה | סיקור שוטף

קטר: "ישראל הסכימה להצעה להפסקת אש, יש אישור ראשוני מחמאס"

ארה"ב הטילה סנקציות על 4 מתנחלים • הקבינט המצומצם כונס לדיון, הקבינט המורחב יתכנס • דיווח בלבנון: חמאס מסרב להגליית הנהגתו לחו"ל, ומתעקש שהמלחמה תופסק • ברויטרס אישרו: איראן מחזירה את קציניה הבכירים מסוריה מחשש לחיסולים נוספים • שר הביטחון גלנט לשגרירי האו"ם: חלון הזמנים לפעולה ישראלית בצפון הולך ומתקצר • עדכונים שוטפים

חיילי צה''ל בהריסות כפר עזה / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
חיילי צה''ל בהריסות כפר עזה / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

עדכונים שוטפים 

22:37 - לקראת עסקה לשחרור חטופים? בעזה כבר "חוגגים"

המוני עזתים יצאו לרחובות, מריעים וחוגגים את הדיווח של אל-ג'זירה על הפסקת האש. על אף שחמאס עוד לא הגיב על ההצעה, ולמראות שהדיווח נמחק מחשבונות אל-ג'זירה ברשתות, רבים עדיין חוגגים באזור בית החולים חללי אל-אקצא בדיר אל-בלח.

21:44 - בריטניה שוקלת הכרה במדינת פלסטין עוד לפני תום המלחמה

שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אמר לסוכנות AP: בריטניה עשויה להכיר במדינה פלסטינית כבר מיד לאחר ההכרזה על הפסקת אש, מבלי לחכות לסיום רשמי של המלחמה שעלול לקחת שנים רבות.

21:30 - אזעקות בזרעית - שיגור נפל בשטח פתוח

אזעקה נשמעה בזרעית שבגליל. זמן קצר לאחר מכן אותר שיגור מלבנון שנפל בשטח פתוח, ללא נפגעים.

20:38 - בכיר בחמאס: "אין עדיין הסכמה - הצהרת קטר נמהרת"

גורם בכיר בארגוני הטרור הפלסטינים אמר לערוץ אל-מיאדין הלבנוני: "קיבלנו מסר מהנהגת חמאס לגבי המסגרת של ההצעה שעלתה בפסגת פריז והיא 'מצויה בלמידה'". לדבריו של הבכיר, בראש סדר העדיפויות נמצאות הפסקה כוללת של הלחימה ונסיגה מוחלטת של כוחות צה"ל מעזה.

"עד כה לא יצאה אף משלחת מהנהגת חמאס לקהיר, טרם נקבע מועד לפגישות", אמר. "אוחדו מאמצי התיווך של מצרים וקטר אבל אין עדיין הסכמה על המסגרת, ולחמאס יש הערות מהותיות. ההצהרה של קטאר נמהרת ולא נכונה". במקביל, אוסאמה חמדאן, בכיר בחמאס, אמר לערוץ קטרי: "עד כה לא ניתן לדבר על הגעה להסכם - אנחנו בתחילת הדרך".

20:14 - דרך בגין בתל אביב נחסמה בשל מחאה לשחרור חטופים

מאות מוחים הפגינו סמוך לקריה בתל אביב, חסמו את דרך בגין וקראו "עסקה עכשיו" לשחרור חטופים.

20:00 - הרמטכ"ל סייר בגבול הצפון: "נחזיר את התושבים רק כשיהיה בטוח"

דובר צה"ל הודיע כי הרמטכ"ל סייר בגבול הצפון היום וקיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד הצפון, האלוף אורי גורדין ומפקד אוגדה 91, תת-אלוף שי קלפר. הרמטכ"ל הביע את הערכתו הרבה לעשייתם ולהישגים המבצעיים של הכוחות בצפון, ואמר להם: "אנחנו נחזיר את התושבים רק כשיהיה פה בטוח. זה דורש מאיתנו מקצועיות, מוכנות ואורך-רוח".

19:30 - דובר משרד החוץ של קטר: "ישראל הסכימה להצעה להפסקת אש ויש לנו אישור חיובי ראשוני מחמאס"

19:30 - גלנט קיים הערכת מצב בח'אן יונס: "החטיבה בח'אן יונס מפורקת"

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בח'אן יונס: "חטיבת ח'אן יונס התפארה שתעמוד נגד צה"ל - היום היא מפורקת, כך יהיה גם ברפיח ובכל מקום שנגיע אליו. ההגעה ליעדי האויב מקרבת אותנו להשבת החטופים יותר מאשר כל הדיבורים מסביב".

19:22 - מסתמן: שר החוץ של ארה"ב בלינקן ידחה את ביקורו בישראל בכמה ימים

19:00 - "הסיתו ופגעו בביטחון": הסנקציות של ארה"ב נגד המתנחלים

הנשיא ביידן חתם על צווים נגד כמה ישראלים, ובהם אחד ש"הסית לאלימות והצית בית". גורם בכיר בבית הלבן מסר: "מתנחלים קיצוניים מהווים איום על היציבות האזורית ועל פתרון שתי המדינות". משמעות הצווים: חסימת הגישה למערכת הכלכלית האמריקנית, ואיסור להוצאת ויזה. 

19:00 - האלוף פינקלמן: "היכולת לפעול בלב עזה בחזרה - חשובה"

מפקד פיקוד הדרום האלוף ירון פינקלמן סייר אתמול בצפון רצועת עזה: "היכולת שלנו לפעול בליבה של העיר עזה בחזרה, תוך פגיעה בעשרות רבות של מחבלים, היא יכולת חשובה - ואנחנו נמשיך ונעשה את זה".

18:57 - קטר על עסקת החטופים: "ממתינים לתגובת חמאס על ההצעה"

דובר משרד החוץ של קטר: "אנחנו ממתינים לתגובת חמאס על ההצעה שעלתה בפסגת פריז והועברה לישראל. היא מבוססת על הפסקת אש הומניטרית, עדיין נמשכת העבודה על כמה פרטים. שני הצדדים הסכימו על המהות, מקווים שזה יושלם בתוך כמה שבועות".

18:12 - סמוטריץ' נגד ביידן: "משתף פעולה עם שקר 'אלימות המתנחלים' האנטישמי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף את נשיא ארה"ב ביידן וטען כי קמפיין "אלימות המתנחלים" הוא "שקר אנטישמי שמפיצים אויבי ישראל במטרה להכפיש את המתיישבים החלוצים ואת מפעל ההתיישבות ולפגוע בהם", וכי זו "דרכם להכפיש את מדינת ישראל כולה".

תרחיש האימים הימי: מה יקרה אם איראן תחליט להשתמש בנשק יום הדין
הסעודים חוזרים לדבר עם ישראל ורוצים הפסקת אש. לא מהסיבות שחשבתם
הבכירים שמזהירים: נתניהו מקשה על הניצחון במלחמה 
מומחים לתורת המשחקים מנתחים את האפשרויות לעסקת חטופים

"זהו קמפיין BDS אנטי מוסרי שהופך את הקורבן לתוקף ומתיר את דמם של המתיישבים", הוסיף סמוטריץ'. "חבל שממשל ביידן משתף עם זה פעולה בימים שבהם המתיישבים משלמים מחיר דמים יקר בטובי בניהם במלחמה בעזה".

"אמשיך בעזרת השם לפעול ללא מורא לחיזוק ולפיתוח ההתיישבות היהודית בכל מרחבי ארץ ישראל ולחתור לשלום בר קיימא, שיושג רק כאשר תיגדע תקוותם של הערבים להקמת מדינה ערבית על חורבותיה של המדינה היהודית. אם המחיר יהיה הטלת סנקציות אמריקניות עלי - אז שיהיה".

18:00 - פיקוד העורף הודיע על הקלות ברוב יישובי העוטף

פיקוד העורף פרסם כמה הקלות על כמה יישובים בעוטף עזה ובמסגרתן תתאפשר התקהלות של 100 אנשים בשטח פתוח ושל 300 בשטח סגור. בנוסף יותרו פעילויות חינוכיות, לרבות של בתי ספר וגני ילדים, במקומות שאפשר להגיע יהיה מהם למרחב מוגן תקני בזמן התגוננות.

הנחיות פיקוד העורף בחלק מיישובי העוטף / צילום: פיקוד העורף
 הנחיות פיקוד העורף בחלק מיישובי העוטף / צילום: פיקוד העורף

17:51 - שר ההגנה של ארה"ב: "לא צופים עימות כולל בין ישראל לחיזבאללה"

שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין: "אנחנו לא צופים עימות כולל בין ישראל לחיזבאללה. אנחנו בקשר עם הישראלים כדי לוודא שזה לא יתפתח למלחמה בחזית נוספת, ולא רואים שישראל נמצאת במלחמה עם מדינה נוספת באזור. אנחנו לא במלחמה עם איראן אך עם זאת החות'ים ממשיכים לעשות פעולות לא אחראיות ולא חוקיות".

17:48 - הקבינט המצומצם והקבינט המורחב יכונסו הערב

17:25 - בטורקיה מדווחים על אדם שמחזיק ב-7 בני ערובה במפעל: "במחאה על המלחמה בעזה"

כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי חמוש לקח שבעה בני ערובה במפעל במחוז קוקלי. לדבריו, הוא עשה זאת במחאה על "רצח העם בעזה". כוחות מיוחדים פועלים בזירה בניסיון לשחרר את בני הערובה. לפי דיווחים במדינה, מדובר במפעל של התאגיד האמריקני "פרוקטר אנד גמבל".

16:13 - הערכה בארה"ב: הכטב"ם שהוביל למותם של שלושה חיילים אמריקאים בירדן - מתוצרת איראן

ארה"ב מעריכה כי איראן היא שייצרה את הכטב"ם שהתנגש בבסיס שלה בירדן בסוף השבוע, הרג שלושה חיילים אמריקאים ופצע יותר מ-40 איש  - כך דווח ברויטרס. 

16:12 - ביידן: עובדים יום ולילה להביא את החטופים

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא נאום בקפיטול והתייחס למלחמה בעזה. "אנחנו עובדים יום ולילה כדי להצליח להביא את את החטופים, כדי לסיים את המשבר ההומניטרי וכדי להביא לשלום ולהתקדם לעבר פתרון שתי המדינות. אנחנו רואים את הטראומה ואת המוות בעזה וישראל. אני מבין את הכאב פה ובעולם".

במקביל דווח בפוליטיקו כי ביידן צפוי לפרסם הערב צו נגד "מתנחלים שנוהגים באלימות" נגד פלסטינים בגדה המערבית. על-פי הדיווח, הצו צפוי להטיל סנקציות על מתנחלים ישראלים.

16:01 - אזעקות הופעלו באילון שבגליל

15:45 - צה"ל תקף מבנה צבאי של חיזבאללה בטיר חרפא

דובר צה"ל הודיע כי מטוס קרב של צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה בטיר חרפא. עוד נמסר כי במהלך היום זוהו כמה שיגורים מלבנון לישראל למרחבים מטולה וקריית שמונה. "צה"ל תקף את מקורות הירי, אין נפגעים".

15:20 - ירי בלתי פוסק: צה"ל פרסם תיעוד מההיתקלות בח'אן יונס שבמהלכה נהרג גדעון אילני ז"ל 

במהלך הפעילות של צוות הקרב של חטיבה 55 במרחב ח'אן יונס בחודשיים האחרונים, אותרו והושמדו 70 פירי מנהרות וכן אמל"ח רב, וחוסלו מחבלים רבים. הלוחמים איתרו שני אתרי שיגור בהם השתמשו מחבלי חמאס ושיגרו טילים לעבר שטח ישראל. 

בהתקפה נוספת, צוותי הצלפים של החטיבה זיהו כמה חוליות מחבלים והצליחו לחסלם. כמו כן, בהיתקלות נורה על הכוח RPG, הכוח השיב בירי לכיוון המבנה ממנו בוצע הירי. בהיתקלות זו נהרג הלוחם גדעון אילני ז"ל. לוחמי החטיבה יצאו מדרום רצועת עזה והוחלפו בכוחות אחרים בגזרה. 

 14:52 - דיווח בסקיי ניוז בערבית - מפי מקורות מצריים: משלחת של הג'יהאד האיסלאמי צפויה להגיע בקרוב לקהיר כדי להצטרף לשיחות על עסקת חטופים 

14:46 - ניסיון פיגוע דריסה סמוך לחברון: המחבל נוטרל ונעצר, אין נפגעים לכוחותינו

דובר צה"ל מסר כי מחבל ניסה לדרוס לוחמי צה"ל בעת פעילות יזומה סמוך לחברון. הכוח הגיב בירי, המחבל נפגע, נעצר והועבר לחקירת כוחות הביטחון. אין נפגעים לכוחותינו, שפרוסים במרחב. 

14:16 - גלנט לשגרירי האו"ם: חלון הזמנים לפעולה בצפון הולך ומתקצר

שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם משלחת שגרירים מהאו"ם שמבקרת בישראל, ואמר להם כי "אונר"א איבדה לגיטימציה להתקיים במתכונתה הנוכחית. כסף של מדינות העולם הושקע באמצעותה לחיזוק תשתיות טרור ותשלום למחבלים". 

עוד התייחס השר למתיחות בגבול הצפון, והבהיר כי חלון הזמנים לפעולה ישראלית שתבטיח את ביטחון תושביה ותשיב 80,000 אזרחים אל בתיהם - הולך ומתקצר. גלנט הדגיש כי ישראל מעדיפה לעשות זאת בהסדר מדיני, אך מקדמת במקביל את המוכנות לאפשרות הצבאית. 

13:58 - הירי מתרחב: אזעקות בקריית שמונה ובמרגליות

13:45 - אזעקות במטולה

אזעקות נשמעו במושבה מטולה שבאצבע הגליל. שלושה שיגורים זוהו. 

12:46 - משרד הבריאות העזתי של חמאס: 27,019 הרוגים ו-66,139 פצועים פלסטינים מתחילת המלחמה 

12:43 - מקור מצרי לערוץ אל-ערבי הקטרי: משלחת חמאס בראשות אסמאעיל הניה נפגשת עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל

12:31 - מרכז הסחר הימי הבריטי (UKMTO) דיווח על תקרית בדרום ים סוף, כ-57 מילים ימיים מחודידה שבתימן 

12:05 - בעקבות איומים רבים על חייו מצד מוסלמים ופרו-פלסטינים: מייק פריר, חבר הפרלמנט הבריטי הפרו-ישראלי, הודיע כי יפרוש מהחיים הפוליטיים

11:45 - יותר מ-100 עצורים פלסטינים שהוחזקו בישראל שוחררו וחזרו לעזה - כך מסרה רשות המעברים בעזה 

11:11 - ברויטרס אישרו את הדיווח: איראן מחזירה קצינים בכירים מסוריה מחשש לחיסולים נוספים

לפי הדיווח ברויטרס, איראן החלה להחזיר קצינים בכירים מסוריה מחשש לחיסולים נוספים. עוד דווח כי למרות צמצום הנוכחות הנרחב, איראן נערכת להמשיך לפעול בסוריה באמצעות הפעלה מרחוק של חיזבאללה. המקורות לכתבה מסרו כי לפי שעה לא ניכר שינוי בפעילות בסוריה בעקבות החזרת הקצינים הבכירים. 

חלק מהמקורות אמרו כי גורמים במשמרות המהפכה העלו בפני הרשויות בסוריה את החשש שגורמי ביטחון סוריים אחראים להדלפות מודיעיניות שהובילו להתקפות הישראליות האחרונות נגד יעדים איראניים. עוד נמסר כי בעקבות ההתקפות המיוחסות לישראל - משמרות המהפכה בסוריה נאלצו להעביר אתרים מבצעיים ומגורים של קצינים מחשש לדליפות מודיעיניות נוספות. 

10:54 - דיווח בארה"ב: על כל חיילת חטופה ישוחררו 150 מחבלות

ב"וול סטריט ג'ורנל" דיווחו הבוקר כי בטיוטת העסקה שהוסכמה על הצדדים במפגש שנערך בפריז, השלב הראשון יכלול עצירה של הלחימה למשך שישה שבועות, בהם ישוחררו משבי חמאס ילדים, קשישים וחולים. בשבועות הללו תושבי עזה יוכלו להסתובב באופן חופשי בכל חלקי הרצועה.

בשלב השני צפויות להשתחרר חיילות שמוחזקות בשבי חמאס. תמורת כל חיילת ישוחררו 150 מחבלות מהכלא בישראל. כמו כן, יוכנס סיוע הומניטרי נוסף לרצועה. בשלב השלישי של הפסקת האש שעשויה לצאת לפועל, חמאס ישחרר חיילים וגופות של חטופים. 

10:01 - שני טילי נ"ט שוגרו משטח לבנון לעבר מוצבי צה"ל בחרמון, אין נפגעים. צה"ל תקף בארטילריה את מקור הירי 

09:33 - כתב אישום הוגש נגד ערבי ישראלי בן 20 שניסה להצית תחנת משטרה בשפרעם - בגלל הזדהות עם חמאס 

09:23 - דיווח בלבנון: חמאס מתעקש על ערבויות לכך שהמלחמה תופסק

בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווחו כי ההתייעצויות שקיים חמאס כללו תגובה ראשונית, שלפיה התנאי המחייב מבחינתם לכל עסקת חטופים הוא הפסקת המלחמה. חמאס מתעקש שכל הסכם יכלול ערבויות לכך.

במקביל, צוין כי ארגון הטרור הרצחני מסרב להצעות שנוגעות להגליה של הנהגתו לחו"ל או לאפשר לגורמים ערבים שעוינים מבחינתם לפקח על ניהול שיקום רצועת עזה ולקשור זאת לשלב שלאחר המלחמה. 

08:18 - הלחימה במרכז ובצפון הרצועה נמשכת: הושמד משגר טילים ארוכי-טווח

לוחמי אוגדה 162 ממשיכים בלחימה ופועלים במרכז העיר עזה. הכוחות חיסלו ביממה האחרונה עשרות מחבלים. לאחר זיהוי בשטח של חוליית מחבלים, כוח של חטיבת הנח"ל הכווין כלי טיס, שתקף וחיסל כמה מחבלים במרחב.

בצפון הרצועה לוחמי חטיבה 401 ממשיכים לפשוט על מבנים צבאיים של חמאס ולחסל מחבלים. במקביל, לוחמי אוגדה 98 נלחמים בעצימות גבוהה במערב ח'אן יונס. הכוחות במרחב זיהו משגר טילים ארוכי-טווח והכווינו מטוס קרב, שהשמיד את המשגר. 

05:08 - המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טוענות ששיגרו כטב"ם לעבר נמל חיפה

03:30 - שר החוץ הבריטי  דייוויד קמרון נפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן

בפגישה שוחחו השניים על מטרתה של בריטניה לכינון הפסקת אש הומניטרית מיידית בעזה. עוד אמר שר החוץ קמרון כי בריטניה תבחן הכרה במדינה פלסטינית, דבר שיקדם את פתרון שתי המדינות ועשוי לטענתו לסיים את הסכסוך עם ישראל. "יציבות אזורית נמצאת בראש סדר העדיפויות המשותף של בריטניה וסעודיה", כתב קמרון ברשת החברתית X. 

02:09 - רויטרס: ארה"ב תקפה 10 מל"טים במערב תימן

בהמשך לדיווחים בתימן על תקיפה אמריקאית-בריטית באזור חודידה, ברשתות זרות שונות מדווחים על כך שארה"ב פגעה ב-10 מל"טים שהוכנו לשיגור במערב תימן. הדברים פורסמו בין היתר על-ידי אחד מעיתונאי CBS News, שציטט פקיד הגנה בכיר בבחריין.

00:50 - דיווח בתימן על תקיפה אמריקאית-בריטית חדשה באזור חודידה

00:47 - דיווחים זרים: ספינה מסחרית נפגעה מטיל של החות'ים; ספינת מלחמה אמריקאית יירטה טיל בליסטי במפרץ עדן

סוכנות הידיעות AFP מצטטת גורמי אבטחה שטוענים כי ספינה מסחרית נפגעה מטיל ששוגר על-ידי החות'ים. מוקדם יותר טען דובר הזרוע הצבאית של המורדים מתימן כי פגעו בספינת מסחר אמריקאית.

בנוסף, לפי דיווח בפוקס ניוז, ספינת המלחמה האמריקאית USS Carney יירטה טיל בליסטי וכמה כטב"מים של החות'ים אמש במפרץ עדן. על-פי הדיווח, נעשה שימוש בטיל SM-6 בשווי של 4.3 מיליון דולר ליחידה.

22:40 - בכירי חמאס: יש הערות מהותיות, נענה להצעה בתוך כמה ימים

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן מכחיש את הדיווחים: "אין אמת בדיווח על הכרזה על הפסקת אש ביום שבת. יש לנו הערות מהותיות בנוגע להצעה שהועברה לנו".

עלי ברכה, בכיר אחר בארגון הטרור הרצחני, ששוהה בחו"ל, אמר הערב לערוץ אל-מיאדין הלבנוני: "אנחנו כעת לומדים את ההצעות שקיבלנו בפסגת פריז. נתייעץ עם בני-בריתנו, חברינו ופלגים נוספים בהתנגדות. בתוך כמה ימים, פחות משבוע, נקבל החלטה".

22:37 - נתניהו חוזר על התחייבותו שלא לשחרר אלפי מחבלים בתמורה לחטופים: "לא בכל מחיר"

על רקע הדיווחים על עסקת חטופים, ראש הממשלה בנימין נתניהו מבהיר: "אנחנו פועלים להשיג מתווה נוסף לשחרור חטופינו, אבל אני מדגיש: לא בכל מחיר. יש לי קווים אדומים - אנחנו לא נסיים את המלחמה, לא נוציא את צה"ל מהרצועה ולא נשחרר אלפי מחבלים. אנחנו פועלים כל הזמן לשחרור החטופים ולהשגת יעדי המלחמה הנוספים - חיסול חמאס והבטחה שעזה לא תהווה איום על ישראל. אנחנו עובדים על שלושתם יחד, ולא נוותר על אף אחד מהם".

22:34 - הדובר הצבאי של החות'ים, יחיא סריע: "תקפנו ספינת מסחר אמריקאית שהייתה בדרכה לישראל - באמצעות כמה טילים"

22:30 - דיווח: ארה"ב דוחפת להפסקת אש ארוכה - שתביא לעצירת המומנטום הצבאי של ישראל בעזה

המתווכים האמריקאים במשא-ומתן בין ישראל לחמאס דוחפים להפסקת אש ארוכה יותר ואחריה גם סיום הלחימה בעזה - כך אמרו גורמים אמריקאים וערביים ל"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, הפסקת אש ממושכת תביא לעצירת המומנטום הצבאי של ישראל.

הגורמים גם אמרו כי ראש ה-CIA וצוות המשא-ומתן האמריקאי טענו כי לישראל יהיה קשה לחדש את הלחימה בעזה בעוצמתה הנוכחית אחרי הפסקת אש ארוכה. עוד דווח כי ארה"ב הבהירה בפני המתווכות כי בישראל שוקלים, אחרי שחרור החטופים, לעבור לשלב של "מבצעים מוגבלים יותר, גם בכל הקשור לתקיפות אוויריות בעזה".

22:05 - חיזבאללה הודיע על מחבל משורותיו שחוסל בלבנון

חיזבאללה הודיע על מחבל משורותיו שחוסל בתקיפה בבית ליף, ובכך הצהיר על 177 הרוגים מתחילת המלחמה. בלבנון דיווחו על מבנה שהותקף בכפר, ומוקדם יותר דובר צה"ל עדכנן על מטוסי קרב שתקפו תשתיות טרור ומבנים צבאיים ששימשו את הארגון במקום. 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12