נחתם ההסכם: עד 8 ימי היעדרות מהעבודה לבני זוג של מילואימניקים

מספר ימי ההיעדרות ייקבע באופן מדורג, בהתאם למספר הימים שמשרת איש המילואים, כאשר הזכאות המקסימלית תינתן עובר שירות של למעלה מ-120 יום • נוסף על כך, קובע ההסכם הארכה של תקופת ההגנה בפני פיטורים למי ששירת מעל 60 יום - מחודש אחד כיום לחודשיים

מעמד החתימה על ההסכם למען משרתי המילואים / צילום: הסתדרות העובדים הכללית
מעמד החתימה על ההסכם למען משרתי המילואים / צילום: הסתדרות העובדים הכללית

יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד חתמו הערב (ראשון) על הסכם קיבוצי למשרתי המילואים ולמשפחותיהם. גולת הכותרת של ההסכם היא מתן ימי היעדרות מיוחדים מהעבודה לבנות ולבני הזוג שנשארו בבית עם הילדים.

המעסיקים והעובדים יממנו כרבע מתוכנית הפיצוי למילואימניקים
אורן דורי, פרשנות | 400 שקל מכל עובד: אף אחד לא רוצה לקחת קרדיט על הפתרון הזה, אז למה ההסתדרות הסכימה?
"בעמדת נחיתות": המילואימניקים מבקשים עוד הקלות בבחינת ההסמכה לעריכת דין

בין 2-8 ימי ההיעדרות יינתנו להורים לילדים עד גיל 14. מספרם ייקבע באופן מדורג, בהתאם למספר ימי המילואים המצטבר שמשרת איש המילואים. הזכאות המקסימלית של שמונה ימים תינתן עבור שירות של למעלה מ-120 ימי מילואים מתחילת המלחמה.

עקרונית, את ימי ההיעדרות לא ניתן יהיה לנצל באופן חופשי, אלא בהתאם לרשימה מוגדרת של שימושים, כמו טיפול בילד חולה עד גיל 14, או להבדיל, בהורה חולה. עם זאת, לרשימה נוספו גם שימושים כלליים למדי, כגון "השגחה וטיפול בילד" או "סידורים הכרחיים לניהול ולתחזוקת משק הבית, שניתן לבצעם רק בשעות העבודה".

שר העבודה, יואב בן צור, צפוי לחתום על צו הרחבה שיכניס את ההסכם הקיבוצי לתוקף בכל המשק. לפי הנוהל, צו הרחבה נכנס לתוקף רק כעבור 45 יום, כדי לתת זמן להערות הציבור. בשל הדחיפות, ייתכן שתימצא דרך לקצר הפעם את ההליכים.

ימי ההיעדרות יהיו בשכר מלא וישולמו על חשבון המעסיקים. בתמורה, סיכם אמיתי מול האוצר על שיפוי תקדימי מהמדינה למעסיקים, בגובה של 20% משכרו של העובד המשרת. לשם כך, יוקצה למעסיקים סכום של 2.45 מיליארד שקל, במסגרת תקציב המדינה החדש לשנת 2024. מדובר בשיפוי בגין תשלום ההפרשות הסוציאליות של עובדים משרתים, כמו הפרשות פנסיה וקרן השתלמות.

עוד קובע ההסכם הקיבוצי הארכה של תקופת ההגנה בפני פיטורים למי ששירת במילואים יותר מ-60 יום - מחודש אחד כיום לחודשיים. עוד הוסכם כי עובדים אשר לא התאפשר להם לנצל את מלוא ימי החופשה שלהם בשנת 2023 עקב נסיבות הנוגעות למלחמה, יוכלו לגרור את ימי החופשה הבלתי־מנוצלים שצברו ב-2023 גם לשנת 2024.

"ההסכם הוא ביטוי לאחריות שלנו לגמול לאנשי המילואים על תרומתם"

במקביל, כזכור, בר־דוד נתן לאחרונה את הסכמתו שכל עובד שכיר בישראל "יתרום" יום הבראה משכרו למימון התוכנית של הממשלה. מחיר יום הבראה עומד על 418 שקל במגזר הפרטי ו-471 שקל במגזר הציבורי, והדבר ימנע גם את הגדלת השווי שתוכננה ליום הבראה. במצטבר, המהלך אמור לכסות כ־2 מיליארד שקל מעלות מתווה המענקים של מילואימניקים, ובמידה מסוימת תממן את מרבית הסיוע הסוציאלי למעסיקים.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי מסר: "כמנהיגות העסקית של ישראל, לקחנו על עצמנו בנשיאות המגזר העסקי את ההחלטה להגן על משרתי המילואים ועל בנות ובני זוגם. לצד הסכם זה, ולראשונה מקום המדינה, המעסיקים במדינת ישראל ישופו בגין תשלום ההפרשות הסוציאליות לעובדיהם המשרתים במילואים. מדובר במהלך היסטורי, שנועד להסיר נטל כלכלי משמעותי אשר הוטל שלא בצדק על המעסיקים. ברצוני להודות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר הביטחון יואב גלנט, על שיתוף הפעולה בכל הנוגע להבטחת חוסנם של חיילי המילואים ובני משפחותיהם".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הוסיף: "כבר יותר מ-120 ימים שטובי בנינו ובנותינו מגינים עלינו ומאפשרים לנו להמשיך לחיות בעורף, וההסכם הזה הוא ביטוי לאחריות שלנו לגמול ולסייע להם. בהמשך למיזם שהשקנו בשבוע שעבר תחת הכותרת 'מגויסים למענכם', שמזמין את המשרתים לקבל שירותי סיוע מגוונים מההסתדרות, גם אם הם אינם חברים בארגון, החלטנו כאמור בהסכם זה להרחיב את מטריית ההגנה בפני פיטורים, ולהגדיל את העזרה לבני ובנות זוג שמתמודדים עם ניהול משק בית, בזמן שיקיריהם נקראו לדגל. הדאגה לרווחתם ולזכויותיהם של משרתי ומשרתות המילואים ולמשקי הבית שלהם שזקוקים לסיוע היא בראש מעייננו. זוהי חובתנו כחברה לסייע ולגמול להם על תרומתם למדינה ולעם. תודה לכל שותפיי להסכם זה".