סמוטריץ' החריג את הישיבות החרדיות מהקיצוץ הרוחבי בתקציב

למרות קיצוץ רוחבי של 5% בתקציב המדינה, שחל על כל משרדי הממשלה כדי לגייס מקורות למימון המלחמה, מהמימון הממשלתי לאברכים לא קוזזו כספים • המשמעות היא העברת לא פחות מ-130 מיליון שקל לישיבות החרדיות

בצלאל סמוטריץ' שר האוצר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בצלאל סמוטריץ' שר האוצר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יניח היום (ב') אחר הצהריים, באיחור של יותר משבועיים, את תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024 על שולחן הכנסת. 

נחתם ההסכם: עד 8 ימי היעדרות מהעבודה לבני זוג של מילואימניקים
בלעדי | סמוטריץ' קיבל אישור משפטי: אלה הכספים הקואליציוניים שייכנסו לתקציב
הפרובוקטור שדוחף את נתניהו עוד ימינה

בשלב זה בתהליך העברת התקציב, מעניין להשוות את הנוסח שחברי הכנסת יתבקשו לאשר לבין הצעת התקציב שאושרה בממשלה בחודש שעבר. חוברת התקציב המלאה עדיין לא הופצה, אבל כבר כעת מצביעים גורמים במשרד האוצר על הבדל אחד משמעותי: 130 מיליון שקל שהועברו לישיבות החרדיות.

המשמעות היא שלמרות קיצוץ רוחבי (פלאט) של 5% בתקציב המדינה, שחל על כל משרדי הממשלה כדי לגייס מקורות למימון המלחמה - מהמימון הממשלתי לאברכים לא ירד אפילו שקל. תקציב המוסדות התורניים יישאר ברמה של כ-1.7 מיליארד שקל, כמו בשנה שעברה טרם אירועי ה-7 באוקטובר. 

מנין יעברו 130 מיליוני השקלים לישיבות? מחצית מן הסכום צפוי להגיע מתקציב משרד החינוך. היתר מקורו בקיצוץ רוחבי שאישרה אתמול הממשלה בכספים הקואליציוניים, כדי להעביר בתוכם 65 מיליון שקל אל הישיבות. 

אחת הסיבות לעיכוב בהגשת התקציב, תוך הפרה של חוק יסוד, הייתה המתנה לאישור של הממשלה, שהבטיח שהמימון לישיבות לא ייפגע. הממשלה אישרה את העברת הכספים אתמול אף שהנושא לא הופיע בסדר יום הישיבה שהופץ לציבור.