עד לא מזמן היא הייתה בוחרת מניות מחוננת. היום היא משמידת העושר הגדולה בעולם

רק לפני שלוש שנים נחשבה קת'י ווד ל"בוחרת המניות הטובה בעולם", ולכוכבת רוק של המשקיעים הקטנים • אבל לאחרונה היא מזוהה בעיקר עם השקעות כושלות והפסדי ענק • מורנינגסטאר: "משמידי הערך הגדולים ממחישים שאין ערובה להצלחה, גם בסביבת שוק עולה"

קת'י ווד, בעלת ARK / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID
קת'י ווד, בעלת ARK / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

"משמידת ההון הגדולה ביותר" - זה התואר החדש שהעניקה סוכנות הדירוג מורנינגסטאר לקרנות ההשקעה של ARK, החברה של קת'י ווד, מי שעד לאחרונה נהנתה מתדמית של "גורו השקעות", "בוחרת המניות הטובה בעולם" ו"קמע למשקיעים". בשנים האחרונות ווד נפלה לכמה בורות, וגררה אחריה משקיעים וכספים רבים.

הדירקטורים, הנושים והכסף שעומדים בדרכו של אדם נוימן חזרה ל־WeWork 
ניתוח | הספק, האחים והאמריקאי: זה עומד להיות אחד מקרבות השליטה המעניינים ביותר בבורסה 

לפי הדיווח של מורנינגסטאר, הפסידה ARK למשקיעיה 14.3 מיליארד דולר בעשור האחרון, מה שהפך אותה למשמידת הערך המובילה ברשימה המפוקפקת. יותר מכך, היא איבדה יותר מפי שניים מהמקום השני ברשימה, קריין־שיירס (KraneShares), שפועלת בעיקר בסין ובהשקעות בתחום שינויי האקלים (עם הפסד של 6.5 מיליארד דולר). מנגד, באותו זמן קרנות אחרות הניבו רווחים של 11.1 טריליון דולר, ציין הדוח.

קרן החדשנות של ווד (ARK Innovation) הוקמה בסוף שנת 2014, והשיגה תשואות נאות בשנים הראשונות לקיומה, על גלי הריבית האפסית והעליות בשווקים. את הפריצה הגדולה השיגה הקרן בשנת הקורונה, 2020, עם תשואה פנומינלית של 157%, לעומת 16% בלבד במדד S&P 500, או 47% במדד נאסד"ק 100 - מה שהלהיב את המשקיעים ואף הוביל את בלומברג לכנות אותה "בוחרת המניות הטובה בעולם".

בעקבות כך המשקיעים החלו לנהור ו־60 מיליארי דולרים זרמו לקרנות שלה (לעומת מיליארדים בודדים לפני כן). ARK של ווד אפילו החלה להציג פרסומים המלגלגים על משקיעים שמחפשים "ביטחון ונוחות" בקרנות מסורתיות יותר.

בחרה בטכנולוגיה משבשת

ווד הייתה חריגה באופטימיות הכמעט חסרת-גבולות שלה לגבי ההשקעות המסוכנות ביותר בשוק, כולל מטבעות קריפטו, ומניית טסלה, שלגביה חזתה לפני חמש שנים (בצדק) שתעלה ביותר מ־1,000% והפכה לסוג של "כוכבת רוק" למשקיעים פרטיים קטנים (ריטייל). מנגד, ווד צפתה שטסלה תגיע לשווי של 5 טריליון דולר עד שנת 2026 אך נכון לעכשיו היא נסחרת בשווי של 600 מיליארד דולר "בלבד", כשבשיא נסחרה לפי 1.4 טריליון דולר.

הסיבה לזינוק המרשים של קרן ARK בשנת 2020 היה מה שיפגע בה בהמשך - הסתמכות על מספר מניות של "טכנולוגיה משבשת", כמו טסלה, זום, רוקו, רובלוקס ואחרות. כשהמניות הקטנות זינקו היא כיכבה, אבל כאשר הן החלו ליפול, בסוף 2021, בעקבות האינפלציה והחשש מהעלאות הריבית, היא נפלה יחד איתן.

עד אמצע 2022 השמידה קרן ARK Innovation כ־70% מהערך שייצרה קודם לכן, ומחקה את כל התשואה שרשמה מ-2017. שנתיים אחרי ההצלחה הפנומנלית, במורנינגסטאר כבר הגדירו את התשואות של ווד "עלובות", ואת ARK ל"אחת מהקרנות עם הביצועים הגרועים ביותר" בארה"ב מאז 2020.

במורנינגסטאר הצביעו אז על "הגישה המסוכנת" וההתעלמות ה"סתמית" של ווד מסיכון. בניגוד לאחרים, ARK לא מעסיקה צוות ניהול סיכונים, ציינה מורנינגסטאר. "ההסתמכות של ווד על האינסטינקטים שלה לבנות את התיק היא חסרת אחריות", הם כתבו.

פרייזר פרינג, שורטיסט שהקים את קבוצת המחקר Viceroy Research, אמר כי "עם כמות ההון שהיא מחקה, איך אנשים יכולים בכלל לטעון שהיא מצליחה? היא מצליחה להיכשל".

ההימורים המסוכנים שלה יצרו לה אויבים, עד כדי כך שהוקמה קרן שורט על קרן החדשנות של ווד, בשם SARK. כשווד החלה ליפול - קרן השורט הרוויחה בגדול. ואכן, מאז 2020, משקיעים שהימרו נגד קרנות ARK הרוויחו כ־3.3 מיליארד דולר.

במגזין אינטליג'נסר ציינו בעבר שווד המשיכה להמר על המניות שהצליחו לה בשנים קודמות גם כשאחרים נטשו אותן, ורק הגדילה בהן את הפוזיציות תוך כדי הירידות - מה שוול סטריט מכנים "לנסות לתפוס סכין נופלת".

כך למשל קרה כשקנתה עוד מניות של Coinbase, פלטפורמה למסחר במטבעות קריפטו, כשהן נפלו ב־20% יום אחד לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות רבעוניות מאכזבות. ווד לא השקיעה בענקיות הטכנולוגיה כך שהקרנות שלה נפלו גם כשענקיות הביג־טק, כמו אפל ומיקרוסופט, עוד החזיקו מעמד בסוף שנת 2021.

כאמור, הנפילה של ווד נמשכה גם בשנת 2022, עם העלאת הריבית של הפד. קרנות ARK ספגו הפסדים משמעותיים של 67.5% רק באותה שנה. אומנם הקרנות שלה עלו ביותר מ־10% בשנת 2023, אך זה כמובן לא הספיק, וגם היה הרבה פחות מהביצועים של המדדים הגדולים (24% במדד 500 S&P ויותר מ־40% בנאסד"ק).

החדשנות הפסידה בגדול

לפי מורנינגסטאר, קרן החדשנות (ARKK) של ווד, שהיא קרן הדגל שלה, הייתה המפסידה הגדולה. בעשור האחרון (עד דצמבר 2023), הקרן, שמחזיקה בנכסים של 9.3 מיליארד דולר, אחראית לבדה למחיקת הון של כ־7.1 מיליארד דולר.

אבל היא לא קרן ARK המפסידה היחידה. גם ARK Genomic Revolution ETF (ARKG) חיסלה הון בשווי של 4.2 מיליארד דולר ב־10 השנים האחרונות. הדוח מוסיף כי גם 2024 לא מתחילה טוב עבור ARK. תעודת הסל הפופולרית ARK חדשנות ירדה מתחילת השנה ב־12% נכון לתחילת השבוע האחרון, בעוד שמדד S&P500 עלה ב-3% כמעט באותו זמן.

מחריבות ההון הגדולות ביותר בתעשיית הקרנות מזכירות שוב את הכלל מספר אחת בהשקעות: יש סיכון, אין תשואה מובטחת, וכדי למזער את הסיכון צריך לפזר את ההשקעות במדינות ובסקטורים שונים, מה שקת'י ווד לא עשתה. כפי שקרה במקרים רבים בעבר, גם הפעם המשקיעים שמעו על קת'י ווד ורדפו אחרי התשואה החלומית שלה, מבלי להבין את הסיכונים, ועשו זאת בדיוק כשלרוע מזלם התקופה הטובה הסתיימה.

על הסיכון אפשר ללמוד מכך שבשנת 2021 ציין הניו יורק טיימס כי רבות מהמניות שווד קונה נעות בקורלציה גבוהה. הן עולות יחד וזה עבד לטובתה ב־2020, אבל הן גם יורדות יחד, מה שהוביל להפסדים הכבדים כפי שקרה ב-2022-2023, אז נכסי הקרן הצטמצמו מכ־60 מיליארד דולר לכ־9 מיליארד דולר. "מחריבי הערך הגדולים ביותר בתעשיית הקרנות ממחישים שאין ערובה להצלחה, אפילו בסביבת שוק עולה", אמרה איימי ארנוט ממורנינגסטאר. "הם גם מספקים מקרה בוחן רב ערך כיצד לא להשקיע".

אך עבור ווד, הילדה הראשונה מבין ארבעה של מהגרים אירים, יש יד מכוונת שייתכן שתשמור גם הפעם על השוריות מברזל שלה, שהרי מרגעיה הראשונים "הייתה זו רוח הקודש שהתוותה את התוכנית", כך אמרה לארגון כנסייתי נוצרי ב־2016 (לפי הניו יורק טיימס). לא בטוח מה תהיה השפעת הטייטל הנוכחי, אך בנפילות קודמות טענה ווד שהאמונה בבחירות שלה לא השתנתה.