ההטעיות והפייקים סביב הקרב הפוליטי בין טראמפ לביידן והגבול במקסיקו

בארה"ב מתנהל קרב פוליטי חריף בנוגע לגבול עם מקסיקו, ויש גם הקשר ישראלי • המשרוקית של גלובס

דונאלד טראמפ (פוסט ברשת Truth, 31.1.24) / צילום: ap, Michael Perez
דונאלד טראמפ (פוסט ברשת Truth, 31.1.24) / צילום: ap, Michael Perez

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

אחת הסוגיות הבוערות בפוליטיקה האמריקאית בשבועות האחרונים נוגעת למה שקורה בגבול בין טקסס למקסיקו. היא קשורה בעיקר לשנת הבחירות שאליה נכנסת כעת המערכת שם, ולמתח בין הדמוקרטים לרפובליקנים, אבל המתח הזה משפיע בעקיפין גם עלינו. בשבוע שעבר, חסמו הרפובליקנים בשני בתי הקונגרס חקיקה עליה הסכימו שתי המפלגות - שמצד אחד הייתה אמורה להבטיח סיוע ביטחוני לישראל, אוקראינה וטייוואן, ומצד שני תאפשר "לנעול את הגבול" עם מקסיקו - על רקע לחצים שהפעיל המועמד הכמעט ודאי של הרפובליקנים נשיאות, דונלד טראמפ. כך או כך, סביב הסוגיה הזאת מופצת גם הרבה דיס־אינפורמציה, והנה שתי דוגמאות.

ההטעיה של טראמפ

אז הסברנו שיש נוסחת חקיקה שאמורה הייתה להוביל לפשרה בין שתי המפלגות. מה קובע החוק שנפל? טראמפ שיצא כאמור נגד ההצעה - וכינה אותה "החוק הטיפשי" - טען כי היא תאפשר ל־5,000 איש להיכנס לארה"ב בכל יום. גם מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, סטיב סקליס, העלה טענה דומה. האם זה נכון?

כפי שהסבירו בודקי העובדות של ערוץ WUSA (מבית CBS) ושל Verify, מדובר בשימוש מטעה בנתון שאכן מופיע בהצעת החוק. לא ניכנס כאן לכל פרטי החוק, אך הוא קובע רף שמעליו תופעל סמכות חירום, שתאפשר לסוכנים בגבול לגרש כל מהגר מבלי לשמוע את נימוקיו לבקשת המקלט. הרף הזה אכן עומד על ממוצע יומי של 5,000 מהגרים שחוצים את הגבול (יש גם אפשרויות אחרות: למשל, יום בודד שבו עוברים 8,500 איש). כלומר, מתחת לרף של 5,000 מהגרים ביום, כן תהיה בדיקה של בקשות המקלט - כפי שממילא קורה היום - אך זה כמובן לא אומר שכל הבקשות הללו יאושרו.

למעשה, כפי שהסבירו בודקי העובדות של Verify, במקום המצב הנוכחי, שמאפשר לכל מי שהצליח להיכנס לארה"ב לטעון שהוא "מבקש מקלט", ואז לשהות זמן רב במדינה עד שטענתו תיבדק, החוק החדש קבע כי רוב מבקשי המקלט ישהו במעצר, ולא רק שבקשתם תטופל כעת בהליך מהיר, שבסופו יוכרע אם יגורשו, היא גם תיבחן תחת קריטריונים נוקשים יותר.

המחמאה לפוטין זויפה

אחד ההיבטים של ההתכתשות הפוליטית סביב נושא הגבול בטקסס, היה העימות החזיתי בין הנשיא ג'ו ביידן לבין מושל טקסס, גרג אבוט הרפובליקני. אבל עד כמה חריף היה העימות? ברשתות החברתיות השונות הופצו דברים שאמר לכאורה אבוט בראיון ברשת פוקס: "לו רק הנשיא היה מתעסק בבעיות הפנים האמיתיות שלנו במקום לשחק עם פוטין - ממנו הוא צריך ללמוד איך לעבוד למען האינטרס הלאומי - הכל היה נראה אחרת".

האם אבוט אכן אמר זאת? קל לראות שלא. כפי שציינו בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, מדובר בקטע ערוך. מי שזייפו את הקטע לא נדרשו לכישורי AI מיוחדים, אלא ניצלו את העובדה שבמהלך הראיון עם אבוט כפי ששודר במקור בפוקס, ישנו שלב שבו במקום לראות את אבוט עצמו מוצגות מעין "תמונות רקע" מהגבול, כפי שעושים לא אחת בשידור טלוויזיה. בשלב הזה, משתנה קולו של הדובר בסרטון הערוך, ומוכנס אותו ציטוט שמשבח את פוטין. לקראת סוף הסרטון שוב חוזרים לראות את אבוט ולשמוע את דבריו כפי ששודרו.

תחקיר: אוריה בר־מאיר