אנבידיה לקוחה שלה והמניה זינקה 50% ביום. אז למה אנליסטים מודאגים מ-arm?

בסוף השבוע האחרון מניית השבבים arm ריכזה עניין בוול סטריט כשזינקה בכ־50% ביום אחד על רקע דוחות טובים • אבל העלייה החדה הפכה את arm לאחת ממניות השבבים היקרות בשוק — הרבה יותר מאנבידיה ואינטל • וגם: האם בקרוב צפויה מכירה גדולה של מניותיה?

הנפקת ARM בנאסד''ק / צילום: Associated Press, Richard Drew
הנפקת ARM בנאסד''ק / צילום: Associated Press, Richard Drew

ביום חמישי האחרון חברת שבבים בריטית אחת משכה את תשומת הלב של וול סטריט כולה: חברת arm holdings  זינקה בכ־50% ביום אחד, והשלימה זינוק של 125% מאז שהונפקה לפני פחות מחצי שנה, לשווי של כ־118 מיליארד דולר. הסיבה לעלייה האחרונה הייתה דוחות מעודדים ובעיקר תחזיות טובות להמשך תודות לביקושים חזקים מתחום הבינה המלאכותית. אז האם arm היא המניה החמה החדשה בוול סטריט? או שהמשקיעים הסתנוורו מהבינה המלאכותית והעלייה הייתה נקודתית?

ניתוח | המניה הדהימה את המשקיעים פעם אחר פעם. האם יש לה עוד לאן לעלות?

ראשית נסביר מי זו arm. "בעולם השבבים יש שתי ארכיטקטורות", מסביר סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר. "הראשונה היא של אינטל, שעליה בנויים המחשבים הביתיים, והשנייה היא של arm שהיא הבסיס לכל השאר. היא רשמה פטנט על הארכיטקטורה כך שכמעט כל החברות בעצם מתבססות על arm ומשלמות לה תמלוגים". מכל הטוב הזה נהנית בעיקר קרן ההשקעות היפנית סופטבנק שמחזיקה בכ־90% ממניות arm.

ניסיון הרכישה הכושל של אנבידיה

השבבים של arm משמשים תחומים כמו סלולר, שם החברה שולטת ביותר מ־99% מהשוק, וגם כלי רכב (41% מהשוק לפי מצגת החברה), IOT (האינטרנט של הדברים כמו בית חכם וכו', שם היא שולטת ב־65% מהשוק) ובתחום הדאטה סנטרס, מרכזי הנתוני הגדולים שאמורים לספק את כוח המחשוב הגדול שנדרש לפיתוחי בינה מלאכותית (10%). למעשה, כמעט כל חברת טכנולוגיה גדולה עושה שימוש בארכיטקטורת השבבים של arm כולל אמזון, גוגל, מטא, מיקרוסופט - ואנבידיה עצמה.

זו כנראה הסיבה שכבר ב־2020 ענקית השבבים אנבידיה ניסתה לרכוש אותה מידי סופטבנק תמורת 40 מיליארד דולר (לעומת 32 מיליארד במעמד הרכישה של סופטבנק). אבל הרגולטורים הבריטים והאמריקאים התנגדו, והעסקה נפלה ב־2022. בדיעבד סופטבנק צריכה לשמוח על נפילת העסקה, שכן ההחזקה שלה שווה היום יותר מ־100 מיליארד דולר.

בשבוע שעבר דיווחה החברה על תוצאותיה ועקפה משמעותית את תחזיות האנליסטים. היא דיווחה על רווח מתואם של 29 סנט למניה ברבעון האחרון, לעומת 25 בתחזיות, ועל הכנסות של 824 מיליון דולר לעומת צפי של 760 מיליון דולר. בהתייחס לשנה הקרובה, החברה צופה הכנסות של 3.16-3.205 מיליארד דולר ב-2024, בעוד האנליסטים צופים שתכניס 3.05 מיליארד דולר.

לדברי ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי, "החברה תולה תקוות רבות בארכיטקטורת עיצוב השבבים החדשה שלה V9, אשר על פי הערכת החברה עשויה לתרום פי 2 בתמלוגים בהשוואה לארכיטקטורת עיצוב השבבים מהדור הקודם של החברה. ברבעון החולף כבר כ־15% מלקוחות החברה עשו שימוש ב־V9, עלייה לעומת 10% ברבעון הקודם".

אופטימיות או שורט סקוויז?

אבל הזינוק החד במחיר המניה של arm בסוף השבוע האחרון, שהסתכם ב־50% ביומיים, יכול להתברר כסימן לפסימיות בחברה. אם לפני 3 חודשים 19 אנליסטים בסקר של וול סטריט ג'ורנל המליצו על קניית המניה, היום הנתון הזה ירד ל־16. ייתכן שהזינוק החד במחיר המניה, היה חד מידי, ולמעשה כל כך חד עד שהמחיר הנוכחי פשוט לא אטרקטיבי מספיק. "אם רוצים לשחק במירוץ ל־AI ולקנות מניות בתחום יש חברות אחרות זולות יותר, כולל אנבידיה או AMD", אומר שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות. למעשה, התמחור הנוכחי של מניית arm הוא מהגבוהים בשוק: מכפיל הרווח (שווי שוק חלקי רווחים) עומד על 78, בשעה שזה של אנבידיה עומד על 34, של AMD על 32, ושל אינטל על 19 בלבד. "זה יהיה הגיוני אם המכפיל יהיה נמוך יותר. אם החברה תגיע להכנסות של 5 מיליארד דולר, ובהינתן רווחיות גולמית של כמעט 100%", אומר וסצ'ונוק מאופנהיימר.

בבנק אוף אמריקה אמנם העלו את מחיר היעד שלהם למניה בסוף השבוע האחרון, אבל עדיין מדובר במחיר נמוך יותר מהמחיר הנוכחי (110 דולר לעומת 115 היום). הם ציינו כי מצד אחד צפויה חולשה במכירות בסין והתנודותיות במחיר המניה היא בעוכריה, אבל מצד שני ציינו כי התחזיות הפסימיות מפספסות את התמונה הגדולה של האצה של 30% בתשלומי התמלוגים השנתיים וכן של שולי רווח גבוהים".

לפי וסצ'ונוק, "הדוחות היו טובים, אבל לא הצדיקו זינוק של 50% במניה. הסיבה המרכזית לזינוק הייתה שורט סקוויז". מדובר בתהליך בו מניה עולה בחדות בגלל פעילות של שורטיסטים. כשסוחר בחסר (שורטיסט) מעוניין לסגור את הפוזיציה שלו במניה המסוימת - למשל בעקבות אירוע חיובי מפתיע בחברה (דוחות חיוביים במקרה של arm) הוא נדרש לקנות את המניה. כשיש נהירה של שורטיסטים לקנות מניות של אותה חברה, המהלך מוביל לזינוק חד במניה. לדברי וסצ'ונוק, העובדה שסופטבנק מחזיקה ב־90% ממניות arm הופכת אותה לכר פורה לתנודות שורט, "ברגע ששורטיסטים ניסו להתכסות, לא היה מי שימכור להם, וגם זה תידלק את הזינוק במניה". לפי אתר marketwatch השורטסיטים איבדו 445 מיליון דולר ביום חמישי האחרון על מניית arm.

היום בו המחיר עשוי לצנוח

למעשה, העובדה שסופטבנק מחזיקה בשיעור כל כך גבוה של מניות arm צפויה להעיב על המניה גם בהמשך, ולמעשה כל עלייה במחיר המניה הופכת את המכירה לאטרקטיבית יותר עבור הקרן היפנית. זה הופך תאריך אחד למועד דרמטי - 12 במרץ. אז, תעבור חצי שנה מהנפקת arm, ובעלי המניות ובראשם סופטבנק יוכלו למכור את מניותיהן. מכירה כזו בשיעורים גדולים, עלולה להפיל את מחיר המניה.