הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים עלה ב-2.8%, המניות הדואליות ירדו

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% • מסתמן, האחים אמיר מתקרבים לרכישת שופרסל וזוכים לתמיכת כל המוסדיים • בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב, הדולר התחזק מול השקל • רשות ני"ע פותחת בבירור מנהלי כנגד החברה וכנגד נושאי משרה בה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

19:24

אריקה בי-קיור  הודיעה לפני זמן קצר כי בעקבות פרשת האישורים מאירופה, רשות ני"ע פותחת בבירור. "בהמשך לדוח מיידי של החברה מיום 25.6.2023, שעניינו היעדר אישור CE לחלק ממוצרי החברה, החברה מבקשת להודיע כי רשות ניירות ערך מקיימת בירור מנהלי בקשר עם נאותות הגילוי בדיווחי החברה אודות היעדר קיומו של אישור כאמור. הבירור המנהלי מתנהל כנגד החברה וכנגד נושאי משרה שהיו מעורבים ואשר תושאלו בסוגיה זו במהלך הימים האחרונים". החברה ציינה שמיטב ידיעתה, למועד דיווח זה, הליך הבירור המנהלי טרם הסתיים.

17:32

המסחר בבורסת תל אביב ננעל הערב בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ומדד ת"א 90 ב-1%. מדד הבנקים בלט בעלייה של 2.8%. 

בלטו בעליות מניות קנון , פתאל החזקות  ופוקס , מנגד המניות הדואליות ירדו בעקבות הירידות בוול סטריט, ובעיקר פריון נטוורק , טאואר , אורמת טכנולוגיות  וקמטק 

בשוק החוב מדד התל גוב שקלי 10+ עלה ב-0.16%, מדד התל בונד הקונצרניים נסחרו בשינויים מזעריים. 

מחזור המסחר הסתכם הערב ב-2.2 מיליארד שקל. 

16:15

מסתמן כי האחים שלומי ויוסי אמיר הם בעלי השליטה החדשים ברשת הגדולה בישראל, שופרסל . זאת לאחר שהגופים המוסדיים המחזיקים כיוום ב-64% ממניות הרשת החליטו להעדיף את הצעת הרכישה שהגישו להם האחים, שהקימו בעבר את רשת פרשמרקט אותה מכרו באקזיט ענק לחברת הדלק פז. 

בעסקה הנוכחית רוכשים השניים כ-40% מהמניות של שהחזיק כל אחד מששת הגופים המוסדיים המחזיקים ברשת, לפי שווי של 6 מיליארד שקל לשופרסל. 

15:46

בעקבות פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב, הדולר מתחזק כעת מול שאר המטבעות ובפרט מול השקל ונסחר ב-3.66 שקלים לדולר, עלייה של 0.5%.

מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש ינואר עמד על 3.1% לעומת צפי של 2.9% ו-3.4% בחודש הקודם. מדד הליבה עלמד על 3.9% לעומת הצפי של 3.7%.  בינואר עלתה האינפלציה ב-0.3% לעומת צפי של 0.2% ו-0.2% בחודש הקודם, אינפלציית הליבה עלתה ב-0.4%, לעומת צפי של 0.3% ו-0.3% בחודש הקודם. 

14:50

ההצעה החדשה של קבוצת ויליגר ודלק ישראל לרכישת רבע ממניות שופרסל  מידי המוסדיים שהוגשה היום (ג'), מגיעה עם תוכנית דרמטית שמוגשת ישירות למוסדיים והגיעה לידי גלובס. ההצעה תוביל להחזקה בחלקים שווים של שני הצדדים ברבע ממניות שופרסל. השותפות שתוקם תקנה 20.4% ממניות שופרסל (זכויות ההון וההצבעה) מידי גופים מוסדיים שיבקשו למכור את מניות הרשת שבבעלותם. ויליגר יעביר את מניות שופרסל שהוא מחזיק באופן פרטי. היקף הרכישה מידי המוסדיים מסתכם בסכום של 1.33 מיליארד שקל. 

14:25

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.9%. מדד הבנקים קופץ ב-2% אך מדד הטכנולוגיה יורד ב-1.3%.

בולטות לחיוב מניות קנון , פתאל החזקות , חברה לישראל , פוקס  ופז נפט .

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר בעליות של 0.6%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים יורדת בחדות ונסחרת סביב 4.2%.

12:40

זרוע הפעילות של בנק הפועלים  בארצות הברית, BHI, תעמיד הלוואה בהיקף של 75 מיליון דולרים לחברת אורמת טכנולוגיות , העוסקת בפיתוח וייצור טורבינות כח להספקת אנרגיה חשמלית ובפיתוח פרויקטי אנרגיה חילופית. ההלוואה ניתנת לשם העמקת פעילות החברה בשוק האמריקני וביצוע רכישות של חברות. בתחילת חודש ינואר הודיעה אורמת טכנולוגיות כי ביצעה רכישה של נכסים סולריים וגיאותרמיים בארה"ב מחברת האנרגיה האיטלקית Enel Technologies תמורת 271 מיליון דולר.

11:23

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.4%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 עולה ב-0.4% ות"א טכנולוגיה משיל מערכו 0.4%.

המרוץ לרכישת השליטה ברשת שופרסל  נמשך. קבוצת ויליגר-דלק ישראל, שהגישה אמש (ב') הצעה משלה לרכישת רבע ממניות שופרסל מידי המוסדיים, מעלה את הפער בינה לבין הצעת האחים אמיר שפוקעת היום (ג'). הקבוצה שיגרה למוסדיים לפני שעה קלה הצעה משופרת - 24.5 שקל לכל מניית שופרסל שתרכוש מידי המוסדיים. משמעות ההצעה - שווי של 6.5 מיליארד שקל לשופרסל, מול שווי קודם של 6.3 מיליארד שקל.

מוקדם יותר הבוקר התברר כי קבוצה העסקית בראשותו של מייקל אלפרט שהתמודדה על רכישה רבע ממניות רשת שופרסל החליטה לפרוש מהמרוץ. נראה כי סיכויי הצעתם של האחים אמיר השתפרו, והיום (ג') יתברר אם הם ירכשו את מניות שופרסל.  

10:17

השקל ממשיך במגמה ההתחזקות. בשעה זו הדולר נחלש בכ-0.8% ונסחר סביב 3.65 שקלים.

קובי לוי ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי מתייחס להתחזקות השקל הבוקר מול המטבעות הזרים: ״השקל מתחזק מאתמול לשער 3.65 לדולר ו 3.92 לאירו. נזכיר כי השקל נחלש בימים רביעי וחמישי בשבוע שעבר, לפני פרסום דוח דירוג האשראי של מודיס לשער של כ-3.70, ו-4 לדולר ולאירו בהתאמה. ככל הנראה על רקע ציפיה להפחתת דירוג. 'קנה בשמועה, מכור בידיעה' קלאסי. השוק ציפה להפחתת הדירוג, הגיב אליה לפני, ומתקן בחזרה לשער שהיה בתחילת השבוע שעבר. להערכתנו, התנודתיות בשווקים הפיננסים, תמשך עם מגוון גורמי סיכון שעל הפרק מקומיים וגלובליים״. 

10:05

פתיחה חיובית בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.1%. ת"א בנקים 5 יורד ב-0.2% ות"א ביומד עולה ב-0.7%.

בקרב מדד ת"א 125 בולטות לחיוב מניות הכשרת הישוב , נפטא , איי.סי.אל , נקסט ויז'ן  ונכסים ובנין .

מנגד, דוניץ , פריון נטוורק , אלקטרה צריכה , חילן  ומטריקס  נסחרות בירידות.

09:05

המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח עם התחזקות השקל מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש מול המטבע המקומי ב-0.8% ונסחר סביב 3.65 שקלים. האירו נחלש בשיעור דומה מול השקל ועומד בשעה זו על 3.93 שקלים.

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

08:02

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפי להיפתח הבוקר (ג') במגמה חיובית. אמש, המסחר בבורסה המקומית התנהל בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ות"א 90 טיפס ב-1.5%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד זינק בכ-2.6%. מדד ת"א בנקים 5 הוסיף לערכו כ-1.3%. 

קבוצת פסגות  דיווחה כי חברת פריפיי, העוסקת בתחום שירותי תשלום דיגיטליים, בה מחזיקה הקבוצה ב-51%, לא שילמה במועד את שכר עובדיה בגין חודש ינואר 2024 המסתכם לסך של כ-290 אלפי שקלים, בשל קשיים תזרימיים.

בפסגות מציינים כי בחודשים האחרונים בחנה החברה את האפשרות למכור את אחזקותיה בפריפיי לצד ג', וכעת היא ממשיכה לשקול את צעדיה בעניין, לרבות אפשרות להעמדת כספי גישור לפריפיי, התקשרות בעסקה פוטנציאלית למכירת אחזקותיה בפריפיי, או לחלופין קבלת החלטה על פירוקה. בנוסף צוין כי פסגות צפויה לרשום הפסד נוסף בדוחות הכספיים לשנת 2023 בגין השקעתה בפריפיי, בסכום של כ-20 מיליון ש"ח.

הבכיר שמזהיר: אם אתם בני 50 ומעלה, המעבר למסלול S&P 500 מסוכן מדי 

בנק מזרחי טפחות  הודיע על מינויו של אבי זלדמן לתפקיד יו"ר הדירקטוריון אמש (ב'). זלדמן מכהן כדירקטור בבנק מאז שנת 2015, והחל מיוני 2024 ייכנס לתפקיד בתום כהונתו של היו"ר משה וידמן.

חברת השבבים הישראלית טאואר  מתכננת להקים מפעל בהודו, בעלות של כ-8 מיליארד דולר. על פי הפרסומים, אם ממשלת הודו תאשר זאת, תצטרף החברה לתוכנית ייצור השבבים מטעם הממשלה המקומית, שהיקפה 10 מיליארד דולר.

באסיה, הבורסות בסין סגורות הבוקר (ג') לרגל ראש השנה הסינית. ביפן, מדד הניקיי מזנק בכ-3% בשעה זו, ונסחר ברמת שיא חדשה של 38,000. מדד הקוספי עולה ב-0.8%.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת. הנאסד"ק ירד ב-0.3%, ה-S&P500 איבד מערכו 0.1% והדאו ג'ונס הוסיף לערכו 0.3% ושבר את שיא כל הזמנים. 

שוק המניות האמריקאי שובר שיאים, אך האם התמחור בו עובר את הגבול? 

מניית טבע  זינקה בכ-7.5% לאחר שבפייפר סנדלר שדרגו את המלצתם על המניה ל'משקל עודף' מ-'נייטרלי'. 

מניית החברה הישראלית Beamr זינקה במהלך המסחר ביום ב' בכ-1500% לאחר שדיווחה על שיתוף פעולה עם ענקית השבבים אנבידיה. החברה מתל אביב הונפקה לפני שנה כשגייסה 7.8 מיליון דולר לפי שווי של כ-48 מיליון דולר. בסיום המסחר (ב') העליות במניה התמתנו והיא ננעלה בזינוק של כ-400%. שווי השוק של החברה עמד על 129 מיליון דולר בנעילה בוול סטריט. 

בקרב ענקיות הטק, אנבידיה  המשיכה במומנטום החיובי ותפסה את המקום השלישי בשווי השוק הגבוה ביותר בוול סטריט. 

מאנדיי.קום  התרסקה ב-10%. החברה הציגה אמש (ב') תוצאות רבעוניות חזקות לרבעון האחרון של שנת 2023 אך פרסמה תחזית רווח תפעולי מעט חלשה: 58-64 מיליון דולר לעומת צפי האנליסטים שעמד על 68 מיליון. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות קלות אמש (ב'). בשוק החוב הממשלתי נרשמה ירידה בתשואות: באיגרת ל-10 שנים ירדה התשואה ב-5 נקודות בסיס ל-4.25% ובאג"ח הממשלתית לשנתיים היא עמדה על 3.82%.

בבנק הפועלים הכלכלנים סבורים כי תמחור פרמיית הסיכון של מדינת ישראל החל לזלוג גם לשוק האג"ח המקומי, "ולדוגמה אנו רואים שתשואת האג"ח הממשלה ל-10 שנים הייתה גבוהה מזו של האג"ח המקבילה בארה"ב בשבועות האחרונים. מגמה זו עשויה להערכתנו להחריף, ולגרום לעקום הישראלי להיות אפילו תלול יותר", כתבו.

אמש (ב') גייסה המדינה את האג"ח השבועי בהיקף של 4.1 מיליארד שקל, כשהביקושים היו גבוהים באופן יחסי לשבועות קודמים, פי 6 (לעומת פי 4 בהנפקות קודמות). החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, אמר כי מדובר בביקוש "הגבוה ביותר אי פעם" ולדבריו מדובר ב"הבעת אמון" במדינת ישראל, אחרי הורדת הדירוג של מודי'ס.

על הצלחת הגיוס ניתן גם ללמוד מהעובדה שהמדינה לא הייתה צריכה לתת 'הנחה' על המחיר בגיוס והיא גייסה במחיר אפילו גבוה מזה של אגרות החוב שנסחרות בשוק - מה שהוביל לעלייה במחירי אגרות החוב בבורסה ולירידה בתשואות אמש (ב').

כך למשל, אג"ח ממשלתית במח"מ (משך חיים ממוצע) של 9.1 ו-11.7 (סדרות 0335, 0537 בהתאמה) עלו במהלך יום ב' ב-0.77% וב-0.67% בהתאמה ובאופן כללי נרשמו עליות שערים בשוק האג"ח לרוחב כל עקום התשואה. 

בשוק החוב הממשלתי בארה"ב, תשואת האג"ח ל-10 שנים ירדה קלות אמש (ב') ונסחרה סביב 4.16%. תשואת האג"ח לשנתיים עמדה על 4.47%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, השקל התחזק אמש (ב') מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש בכ-0.5% ונסחר סביב 3.66 שקלים. האירו נחלש בשיעור דומה מול השקל ועומד על רמה של 3.94 שקלים.

הבוקר (ג'), מחירי הנפט נסחרים בעליות קלות. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד בשעה זו על 82 דולרים.

ד"ר מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, כתב בסקירתו כי "התנודתיות במחירי הנפט צפויה להישאר גבוהה יחסית, לנוכח האירועים הביטחוניים במזרח התיכון". כן מציין בפמן כי "הירידה במלאי הנפט בארה"ב, יחד עם ההאטה בייצור הנפט והצמצום בהיצע של ארגון OPEC, יכולים להוביל לעליית מחירי הסחורה בטווח הקצר".

4. מאקרו

היום (ג'), צפויים להתפרסם נתוני האבטלה בבריטניה ומדד המחירים לצרכן בשוויץ.

במקביל, צפויים להתפרסם בשעה 15:30 שעון ישראל, נתוני האינפלציה בארה"ב. על פי התחזיות המוקדמות, המדד צפוי לעלות ב-0.2% בקצב חודשי בינואר ולרדת ל-2.9% בקצב שנתי.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים מציין בסקירתו הבוקר כי "אנו צופים ירידה באינפלציה הכללית בארה"ב מתחת ל-3 אחוזים (3.3% בדצמבר) לראשונה מזה כ-3 שנים לאור "היציאה" של מדד גבוה בינואר בשנה שעברה מהחישוב. אינפלציית הליבה המושפעת יותר מהמשך עליית השכר תרד באופן מתון יותר ותעמוד להערכתנו על 3.8 אחוזים. כל עוד לא יתפרסם נתון מפתיע במיוחד כלפי מטה אנו עדיין סבורים שהפד לא יוריד את הריבית בהחלטה במרץ".

5. תחזית

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של אי.בי.אי, מסתכל על היום שאחרי הורדת הדירוג של מודי'ס למדינת ישראל, ומציין כי "במבט קדימה, סביר לצפות שיתר חברות הדירוג ילכו בעקבותיה מבחינת הדירוג, אך לא בהכרח בכל הנוגע לתחזית הדירוג. ישנה חשיבות גבוהה להתפתחויות במצב הביטחוני וגם לתגובת הממשלה, שבינתיים פועלת בכיוון ההפוך מהרצוי. מובן שאם המלחמה תתרחב לגבול הצפון, יהיה זה תרחיש שלילי לפעילות המשק ולמצב הפיסקאלי, שיזכה לתגובה שלילית גם מצד חברות הדירוג.

"עם זאת, יש בכוחה של הממשלה למזער את הנזק העתידי ולמנוע הפחתות דירוג נוספות, אם תפנים את הביקורת ותפעל לייצר אופק כלכלי במקביל לשיפור המצב הפיסקאלי. בין היתר באמצעות תיקון תקציב 2024, כולל סגירת משרדי ממשלה מיותרים, ביטול הכספים הקואליציוניים והסטת משאבים לגורמים תומכי צמיחה".