מה מקפיץ בחדות את מניות הנפט והגז בבורסת ת"א?

חברת שברון ובעלות הזכויות במאגר תמר החליטו על השקעה נוספת להרחבת יכולת ההפקה מהמאגר • ההודעה מגיעה לאחר שביום שישי נודע כי החברות סגרו חוזה עם מצרים לתוספת של כ-43 BCM להסכם הקיים (כ-4 BCM בשנה)

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס
אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

בעלות הזכויות במאגר תמר וחברת שברון, השותפה המפעילה בקידוח, הודיעו היום (א') על החלטת השקעה סופית (FID) בשלב השני בפרויקט הדו שלבי להרחבת יכולת ההפקה מהמאגר. ההחלטה התקבלה לאחר שביום שישי נודע כי הן סגרו חוזה עם מצרים לתוספת של כ-43 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) להסכם הקיים (כ-4 BCM בשנה למשך כ-11 שנים). ההסכם נובע מהחלטת שר האנרגיה הקודם ישראל כ"ץ לאשר את הרחבת היצע הגז הטבעי ממאגר תמר בכ-6 BCM בשנה בסך הכל החל משנת 2026, המהווים גידול של כ-60% ביכולת ההפקה של המאגר ביחס ליכולת הקיימת כיום.


היקף ההפקה הישראלי הכולל ב־2022 עמדה על 21.92 BCM , מתוכם 12.71 סופקו למשק המקומי ו־9.21 ליצוא. אותו יצוא התבצע אל קו יצוא ירדן צפון (4.4 BCM ), מעט מאוד לקו יצוא ירדן דרום (0.18 BCM ) ו־4.62 לקו יצוא EMG שמגיע ישירות למצרים. כעת, מתוך הרחבת ההפקה בתמר בכ־6 BCM בשנה מתמר, כ־3.5 מתוכם ילכו למצרים.

לאחר שמכר נכסים ואת המטוס הפרטי, חיים כצמן יוצא מהמשבר: "זה לא היה נעים אבל לרגע לא הייתי לחוץ" 
המציאה את עצמה מחדש: חברת הביומד שזינקה ב-230% תוך שנה 

בעלות הזכויות בתמר, לצד שברון  (25%), הן ישראמקו יהש  (28.75%), תמר פטרוליום  (16.75%), מובאדלה (11%), תמר אינווסטמנט 2 (11%), דור חיפושי גז (4%) ואוורסט (3.5%). "ההחלטה להשקיע בשלב השני בהרחבת תמר משקפת את המחויבות המתמשכת של שברון לשתף פעולה עם מדינת ישראל ולהמשיך בפיתוח מקורות האנרגיה שלה לרווחת שווקי הגז המקומיים והאזוריים", אמר ג'ף יואינג מנהל שברון מזרח הים התיכון.

בתגובה לדיווח, מניות הנפט והגז רושמות עליות חדות של כ-3% במסחר בתל אביב. את העליות במדד מובילות מניות תמר פטרוליום  שמזנקת בכ-11%, וישראמקו יהש  עולה ב-9%.

השלב השני בהרחבת תמר, יכלול הפעלה של מדחסים קיימים בתחנת קבלת הגז הטבעי באשדוד, שתביא להגדלת יכולת ההפקה מתמר עד ל-1.6 מיליון רגל מעוקב ליום. החלטת ההשקעה הנוכחית מתבססת על ההחלטה הקודמת של בעלי הזכויות במאגר להשקיע בשלב הראשון בהרחבה הכולל הנחת צנרת הולכה באורך 150 קילומטר, משדה תמר הממוקם כ-90 קילומטר מערבית לחיפה, לאסדת תמר.

השלמת השלב הראשון והשני בעבודות להרחבת תמר מתוכננת בשנת 2025, כדי שתהיה מוכנה להרחבת היצע הגז הטבעי מתמר ב-2026.