קופות גמל | ניתוח

בתי ההשקעות שולטים: מי הביא לחוסכים את התשואה הכי טובה ובאיזה אפיקים?

כמו בשנה החולפת, כך גם בחודש הראשון של 2024 התמקמו בתי ההשקעות בצמרת טבלת התשואות בגמל ובקרנות ההשתלמות • הערכות: השקעות מנהלי חסכונות הציבור במניות בחו"ל מהוות 50%–75%, כאשר החשיפה הגבוהה יותר היא אצל בתי ההשקעות

מי שהגדיל חשיפה לחו''ל הרוויח בינואר / אילוסטרציה: Shutterstock
מי שהגדיל חשיפה לחו''ל הרוויח בינואר / אילוסטרציה: Shutterstock

הדומיננטיות של השקעות כספי חסכונות הישראלים מעבר לים הולכת וגדלה. לאחר שבשנת 2023 הציגו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ביצועים משופרים בהרבה ביחס לתשואת הבורסה המקומית, הודות למגמת העברת כספי החוסכים להשקעה במניות ומדדים בוול סטריט (לצד חשיפה מט"חית שהללו מעניקים), המגמה ניכרת גם בחודש הראשון של 2024.

בתחתית טבלת התשואות בקרנות ההשתלמות: החברה שהימרה על השוק המקומי 

בסיכום החודש הראשון של השנה רשמו קרנות ההשתלמות המובילות תשואה ממוצעת של 0.22% במסלול הכללי ושל 0.3% במנייתי. זאת בזכות העליות שנרשמו מעבר לים: מדד S&P 500 עלה בכ-2% והנאסד"ק טיפס בכ-3%, בעוד שבתל-אביב נרשמה תמונת ראי - ירידה של כ-2% במדד ת"א 35 שמושפע מטלטלות המלחמה ומהחשש מהתלקחות החזית בצפון.

 

לפי הערכות של מנהלי השקעות עמם שוחח גלובס, בין 50% ל-75% מכספי ההשקעות החדשות של קרנות ההשתלמות באפיק המנייתי מופנים היום לשוקי חו"ל בדגש על וול סטריט, כאשר בתי ההשקעות נמצאים ברף העליון של אחוז החשיפה, בזמן שחברות הביטוח חשופות יותר ברכיב המנייתי לשוק הישראלי. התוצאה: חמישה בתי השקעות תופסים את המקומות הראשונים בטבלת התשואות, וחמש חברות הביטוח סוגרות אותה.

מי שהוביל את ביצועי קרנות ההשתלמות הגדולות בינואר במסלול הכללי היה בית ההשקעות מור שרשם תשואה של 0.43%. גם בסיכום שלוש השנים האחרונות בולט מור עם תשואה של 17.3%, שני רק לאנליסט בפרק זמן זה (17.9%). ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה, אומר שבינואר "השווקים בחו"ל תפקדו הרבה יותר טוב מהשוק הישראלי. למרות שהגדלנו חשיפה לשוק המקומי בחודשים האחרונים, החשיפה שלנו לשווקים הזרים משמעותית יותר גדולה. מה שעוד תרם לנו היו ההשקעות באיגרות חוב ובאפיק הלא סחיר". בהמשך השנה, מעריך קלינסקי, יצטברו השיערוכים מהתיק הלא סחיר שעשויים להשפיע לחיוב על הביצועים בקרנות ההשתלמות ובפנסיה.

מלבד מור בלטו בינואר במסלול הכללי מיטב ואנליסט עם תשואה של 0.35% כ"א. מבין קרנות ההשתלמות הקטנות בלטה אינפיניטי עם תשואה של 0.66%. מצטייני המסלול המנייתי בקרנות ההשתלמות היו אנליסט, אלטשולר שחם וילין לפידות עם תשואות של 0.89%, 0.61% ו-0.58% בהתאמה. הקרן (הקטנה) של אינפיניטי רשמה תשואה של 1.4%. בתחתית טבלת התשואות בינואר נמצאות כלל והראל (ראו מסגרת).

מדדי ארה"ב ברמות שיא

אמיר איל, יו"ר ואסטרטג השקעות ראשי בקבוצת אינפיניטי, מציין גם הוא כי בינואר הושפעו קרנות ההשתלמות מהחשיפה הגדולה שלהן לחו"ל, שעלתה בהדרגה במהלך השנה שעברה, לנוכח הטלטלה הפוליטית ובהמשך המלחמה בעזה. איל אומר כי "ההחזקות של מרבית המנהלים נמצאות בעיקר בחו"ל, בדגש על מדד S&P 500, עם החזקות מפתח גם במדד הנאסד"ק 100. אנחנו יחסית מושקעים יותר בארץ, אבל ברמת המיקרו ולא דרך מדדי המניות".

החשיפה לחו"ל, הוא מזהיר, מגיעה עם סיכון לנוכח רמות השיא של המדדים בארה"ב: "השוק האמריקאי מתומחר ברמה מאוד גבוהה, בזמן שהחלה התפכחות מסוימת שקצב ירידת הריבית שם לא יהיה מהיר כל כך. זה טרם בא לידי ביטוי במדדי המניות, כך שיכול להיות שנראה שם מימושים". עם זאת, לדבריו, "גם אם השוק בארה"ב צריך לעבור מימוש, הוא כנראה לא ייפול, בין היתר בשל השינוי שמוביל תחום הבינה המלאכותית (ה-AI) שנכנסת לחברות ומשנה את עסקיהן".

גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב גמל ופנסיה, מוסיף שהמגמה בשוקי חו"ל נותרה חיובית גם בפברואר ועד כה ומצדיקה את החשיפה הגבוהה אליהם, "אבל גם כאן בישראל מסתמנת אופטימיות זהירה. מצד אחד אנחנו לא נכנסים למיתון, ומצד שני האינפלציה במגמת ירידה. זה נותן איזון".

מני מוסיף כי מאחר שמדובר בשנת בחירות בארה"ב, סביר שהריבית תרד בסופו של דבר, גם אם ההמתנה מתארכת. לדבריו, הצפי להורדת הריבית "ממשיך להוביל לעליות בשווקים, כשהמניות נותנות תשואה חיובית קצת יותר גבוהה מהריבית שמציעות האג"ח. שני האלמנטים האלה (תשואת שוקי מניות והריביות הנאות בשוקי האג"ח), מעניקים תשואה פנימית יחסית גבוהה (בתיקי ההשקעות) לעומת שנים עברו".

גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב גמל ופנסיה / צילום: יח''צ
 גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב גמל ופנסיה / צילום: יח''צ

זמן לאזן את התיק

האם האטרקטיביות של השוק הישראלי תגבר ותוביל לשינוי בתמהיל ההשקעות?
אמיר איל סבור שיש לפעול בזהירות ולשמור על ערנות לנוכח החשש מהתרחבות המלחמה בצפון. "ייקח זמן עד להתבהרות התמונה, כשההערכה היא שיצאו למהלך יותר משמעותי בצפון. במקרה של מלחמה רבתי קשה להעריך את ההשלכות. אבל לדעתי לאחריה הולכים כאן לצמיחה מאוד גדולה. אפשר להשקיע בישראל בחשיפת יתר בתקופה הנוכחית, אבל תוך התמקדות בהשקעה במניות, לא במדדים".

בשאלה מה יותר נכון למשקיע הישראלי לעשות כיום, אומר ערן קלינסקי ממור כי כדאי לאזן את התיק עם רכיבי אג"ח שנותנים כיום תשואות נאות, ולכן מקטינים את התנודתיות ומפצים על התמחור הגבוה בשוקי המניות בחו"ל. לדבריו, "הורדות הריבית כל הזמן נדחות, כך שאנחנו בהחלט בתרחיש של ריביות גבוהות יותר לזמן ארוך יותר. צריך לפעול לשילוב בין המניות לאפיקי החוב השונים - הם נותנים איזון בריא לתיק".