ורידיס הודיעה על סגירת אתר טיפול בפסולת - וחוטפת ביקורת מהמשרד לאיכות הסביבה

המשרד להגנת הסביבה ביקר את חברת איכות הסביבה ורידיס, שהיא "מנצלת לכאורה את כוחה המונופוליסטי ופוגעת בשוק הפסולת" לאחר שהחברה הודיעה על סגירת אתר הטיפול בפסולת משואה בבקעת הירדן • ורידיס בתגובה: "אין הצדקה כלכלית להמשך הפעלת אתר הטיפול. הקמת מפעלי המיון נעשתה תוך הסתמכות על המענקים שהובטחו"

ורידיס / צילום: אתר החברה
ורידיס / צילום: אתר החברה

חברת איכות הסביבה ורידיס, המטפלת ב-90% מהפסולת לפני הטמנתה, הודיעה בשבוע שעבר כי מפעלי המיון של החברה יפסיקו להעביר חומר אורגני ממוין לאתר הטיפול המרכזי בארץ משואה, והפסולת הממוינת תשלח ישירות להטמנה.

המהלך של ורדיס מגיע לאחר הודעת המשרד להגנת הסביבה כי הוא שוקל לשלול לחברה מענקים בשל חקירה פלילית המתנהלת נגדה. אחת הסיבות למהלך על פי ורידיס, היא שהמשרד הקטין את שיעור ההטמנה המזכה במענק באופן שהדרישה הנוכחית בלתי ישימה. החברה פנתה למשרד להגנת הסביבה לתיקון התנאי ובקשתה נבדקת.

המשרד להגנת הסביבה ביקר את המהלך: "המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה את הודעת החברה על הפסקת קליטת חומר אורגני באתר קומפוסט משואה, אשר נתקבלה באופן מפתיע, ללא כל תיאום או הודעה מוקדמת למשרד, תוך לכאורה ניצול כוחה המעיין מונופוליסטי של החברה, מבלי שהחברה לוקחת בחשבון את הפגיעה הגדולה בחוליה מרכזית בטיפול בשוק הפסולת".

במענה לפניית גלובס, האם יש בחינה של ורידיס כמונופול נמסר מרשות התחרות: "רשות התחרות אינה מוסרת מידע על בדיקות שמתנהלות או שאינן מתנהלות. הרשות מצויה בקשר הדוק עם המשרד להגנת הסביבה גם בתפקידה כיועצת לענייני תחרות, בכל מקום בו הדבר נדרש".

ורידיס: הקמת מפעלי המיון נעשתה תוך הסתמכות על המענקים

ורידיס, שבבעלות דלק רכב , מסבירה את החלטתה להפסיק את פעילות אתר הטיפול משואה בשיקולים כלכליים, ברקע חוסר הוודאות שהציב בפניה המשרד להגנת הסביבה. בנוסף בחברה דוחים את הטענה של הרשות כי מדובר בהודעה מפתיעה לאור שני מכתבי התראה ששלחה ורידיס בשבועות שקדמו להודעה. "לאור עדכון שביצע המשרד באחד התנאים, עם דרישה בלתי אפשרית ובלתי ישימה, נאלצה ורידיס בלית ברירה להפסיק את העברת החומר האורגני הממוין ממפעלי המיון לאתר טיפול" נמסר מהחברה. "לצערה הרב של ורידיס, ללא מענקי התמיכה אין באפשרותה להמשיך ולהעביר חומר אורגני לאתר הטיפול, ומטבע הדברים גם אין הצדקה כלכלית להמשך הפעלת האתר. הקמת מפעלי המיון נעשתה תוך הסתמכות על המענקים שהובטחו לגופים שלקחו על עצמם את המשימה היקרה והמורכבת של ההשקעה במפעלי מיון והפעלתם".

בחברה הדגישו כי החברה "לוקחת חלק בתהליך מתמשך להפחתת ההטמנה בישראל ועידוד המיון והמיחזור, כפי שקורה במדינות מתקדמות בעולם. לצערנו, אין אפשרות להצעיד את ישראל קדימה בתחום זה בתנאים של חוסר ודאות, כאשר המשרד מערים פתאום קשיים על קבלת המענקים וגם בעבר כאשר הועברו מענקים, זה נעשה באיחור ובתהליך מייגע ומתמשך. ורידיס עומדת על כך שהיא עמדה ועומדת בתנאים לקבלת המענקים".

ורידיס עוסקת בפינוי פסולת, מפעילה שתי תחנות מיון בחיריה ובעפולה ומעבירה חלק מהפסולת האורגנית לטיפול באתר קומפוסט משואה בבקעת הירדן - שצפוי להיסגר כעת, שם הפסולת עוברת תהליך של קומפוסטציה שנועד להפחית את הפגיעה בסביבה בעת ההטמנה. כדי לעודד את שוק המיון והטיפול בפסולת, המשרד להגנת סביבה נותן מענקים על מנת שהפסולת תטופל לפני ההטמנה, הליך שהוא יקר יותר מאשר מיום הפסולת והטמנתה.

אין חלופה לטיפול בפסולת באתר משואה

לדברי אלעד עמיחי, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי וחינוך קהילה, המשרד להגנת הסביבה, "הטיפול בחומר האורגני באתר משואה מונע פליטות של גזי חממה בתהליך שנקרא ייצוב. למרות שאין איסור חוקי להטמין ללא ייצוב, הפסולת תעבור טיפול פחות טוב כי היא תלך ישר להטמנה. לכן, סביבתית, נכון יותר לטפל באתר הקומפוסט".

אלעד עמיחי, סמנכ''ל בכיר לשלטון מקומי וחינוך קהילה, המשרד להגנת הסביבה / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ
 אלעד עמיחי, סמנכ''ל בכיר לשלטון מקומי וחינוך קהילה, המשרד להגנת הסביבה / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

במשרד להגנת הסביבה, רואים את ההחלטה של ורידיס כשימוש בכוח השוק שלה מתוך ידיעה שאין להם תחליף. לאור היקף הפעילות הגדול של החברה, אין בשלב זה חלופה לטיפול בפסולת באתר משואה. במשרד להגנת הסביבה אומרים כי "המשרד פועל להקמת מתקנים נוספים לטיפול בפסולת לטובת הגדלת התחרות, כך שלא יווצר מצב בו החלטה חד צדדית של חברה מכל סיבה שהיא, תשפיע על כלל משק הפסולת". בנוסף נמסר כי המשרד יפעל כדי להסדיר חקיקה בשוק הפסולת שתעניק למשרד כלים רגולטוריים לפקח על השחקנים הפועלים בתחום.

נגד החברה ובכירים בה בהם בעל השליטה גיל אגמון נפתחה חקירה לפני שנה על ידי המשרד להגנת הסביבה, ימ"ר חוף במשטרה והיחידה לאיסור הלבנת הון. במסגרת החקירה נבחן חשד לעבירות קבלת דבר במרמה, עבירות על חוק ניירות ערך, הלבנת הון ועבירות סביבתיות. בדצמבר 2023 חלה התפתחות בחקירה, והמשטרה פשטה, אחרי חקירה סמויה, על אתר טובלן וקומפוסט משואה. על פי החשד, החברה קיבלה רווח על חשבון הציבור בכך שהטמינה פסולת מרשויות שהייתה מיועדת לטיפול במתקן קומפוסט משואה בעודה מסתירה מידע מהמשרד להגנת הסביבה ונמנעת מתשלום היטל הטמנה.בנוסף קיים חשד כי החברה דיווחה שהחומר שוּוַק לכאורה לחקלאים למרות שהוטמן. 43 מיליון שקל מענקים נתפסו מהחברה.

***חזקת חפות: החקירה נגד ורידיס ומנהליה עדיין מתנהלת. ועומדת להם חזקת החפות