בנק ישראל לראשי הבנקים: צמצמו את חלוקת הדיבידנד גם ברבעון הקרוב

במכתב לבנקים ביקש המפקח "לשוב ולבחון את מדיניות חלוקת הדיבידנדים וביצוע רכישות עצמיות של מניות לתקופה הקרובה" • אצל מרבית הבנקים מדיניות החלוקה הרגילה היא כ-40%, אך לאחר דברי חחיאשוילי חלוקת הדיבידנד עשויה להיות קטנה יותר

דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים / צילום: שלומי יוסף
דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים / צילום: שלומי יוסף

במכתב שיצא לראשי המערכת הבנקאית, הפיקוח על הבנקים בראשות דני חחיאשוילי קורא לנהוג במדיניות שמרנית בכל הנוגע לחלוקת דיבידנד בדוחות הקרובים - כך נודע לגלובס.

המפקח מזכיר את המכתב שהוציא בנובמבר 2023 שבו הצביע על אי הוודאות בתנאים הכלכליים במשק והמצב הביטחוני. הוא פונה ומבהיר כי "הימשכותה של המלחמה מחייבת המשך משנה זהירות באשר לחלוקת דיבידנדים וביצוע רכישות עצמיות". לכן, בהמשך למכתב ההוא, מבקש המפקח "לשוב ולבחון את מדיניות חלוקת הדיבידנדים וביצוע רכישות עצמיות של מניות לתקופה הקרובה, וזאת על רק הימשכות המלחמה והיקף השפעתה על המשק".

ראיון | "העוגן זה אג"ח": הבנקאי שמסביר איך כדאי להשקיע עכשיו 
לראשונה מתחילת המלחמה: ישראל צפויה לגייס חוב מהשווקים בחו"ל 
בהיקף של כחצי מיליארד דולר: Team8 מוציאה לדרך 3 קרנות חדשות להשקעה בסטארט-אפים 

המשמעות בפועל היא שהבנקים ייאלצו להדק את החגורה ולחלק דיבידנד קטן יותר מזה שאולי התכוונו מראש. דיבידנד שמרני מאפשר לבנקים להשאיר אצלם יותר הון שישמש להמשך מתן אשראי למשק.

סוגיית חלוקת הדיבידנדים עלתה כאמור כבר במסגרת פרסום הדוחות של הרבעון השלישי עד כדי הערכות שחלק מהבנקים לא יחלקו דיבידנד כלל. בסופו של דבר, החליטו כל הבנקים על חלוקת דיבידנד מופחת שנעה סביב 20% מרווחי הרבעון השלישי. הסיבה לכך היא שהן הבנקים והן בנק ישראל ביקשו באמצעות החלוקה להעביר מסר למשקיעים הזרים כי הכלכלה הישראלית והבנקים בראשה עדיין איתנים למרות השפעות המלחמה.

אצל מרבית הבנקים מדיניות החלוקה הרגילה היא 40%, למעט הבינלאומי  שם זה 50%, ובדיסקונט א  שנהג לחלק פחות, אך רגע לפני פרוץ המלחמה החליט ליישר קו עם יתר הבנקים ולהגדיל את שיעור הדיבידנד.