במשך שנים הזהב הגן על המשקיעים מפני ירידות בבורסה. עכשיו המגמה השתנתה

מחיר המתכת שנחשבת כמגן מפני ירידות בבורסה הגיע השבוע לשיא חדש, במקביל לגאות הנמשכת בשוקי המניות • הסיבה המרכזית היא הצפי להורדת ריבית לצד הצטיידות מצד בנקים מרכזיים, וכן מדינות החוששות מהאי יציבות הגאו־פוליטית בעולם

הזהב עולה יחד עם ההשקעות במניות / צילום: ap, Mike Groll
הזהב עולה יחד עם ההשקעות במניות / צילום: ap, Mike Groll

אחד הטרנדים הלוהטים בשוק הסחורות בשנה האחרונה הוא הזהב. חרף תדמיתה של המתכת הזהובה כנכס דפנסיבי (מגן) שאליו נוטים המשקיעים "לברוח" בזמנים של ירידות בשוקי המניות (ולמכור אותו בתקופות של עליות בשוק ההון), לאחרונה היא עולה יחד עמם. נסיקתו של הזהב בעת האחרונה הובילה אותו לרמת שיא של כל הזמנים - בדומה לשוקי המניות המרכזיים בעולם. 

איך להתנהל בשוק שורי: משקיעים קטנים מספרים על האסטרטגיות שלהם
זה אפיק ההשקעה הכי מסוכן בבורסה. האם הוא מתאים לכם?

על אף התנודתיות שלו, נחשב הזהב כאמור לנכס המגן על המשקיעים מפני ירידות בשוקי המניות והמט"ח, בתקופות של אי ודאות פוליטית וכלכלית או בציפייה לעלייה בקצב האינפלציה. זאת, בעיקר בשל המתאם הנמוך בינו לבין אותם שווקים פיננסיים. משכך, הוא נתפס כמעין אמצעי גידור בתיקי ההשקעות.

עם זאת, כאמור, לאחרונה מתנהג הזהב בניגוד "למוסכמות" ועולה במתאם חיובי עם מחירי המניות הנוסקים. כך, בתחילת השבוע הגיע מחירו לשיא חדש של 2,150 דולר לאונקיה, בד בבד עם השיאים שנרשמו במדדי המניות בוול סטריט. למעשה ב־12 החודשים האחרונים זינק הזהב ב־17%, בזמן שמדד הדגל האמריקאי, S&P 500 עלה ב־25%.

אז מה גורם להתחזקות המתכת הנוצצת? אלו התרחישים האפשריים.

גורם עיקרי: הצפי להורדת ריבית

עינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים בבנק דיסקונט, מסבירה כי "עליית מחיר הזהב בחודשים האחרונים של 2023 נתמכה בציפיות שהריבית בארה"ב הגיעה לשיא, והפחתת ריבית מתקרבת. מכיוון שהזהב אינו נושא ריבית, העלאות הריבית במהלך 2022-2023 פגעו באטרקטיביות של המתכת, וציפיות להפחתת ריבית תומכות בעליית שוויו".

כחלק מהמתאם השלילי עם הריבית, מאיר מוסיפה כי לזהב קשר הפוך עם התשואות הריאליות על אג"ח ממשלת ארה"ב. זאת מכיוון שירידה בציפיות הריבית מובילה לירידה בתשואה הריאלית על האג"ח: "הריבית והתשואות הריאליות הן גם הסיכון המשמעותי ביותר עבור הזהב, וסימנים שהורדות הריבית נדחות יובילו לירידה במחירו". היא מזכירה כי במהלך החודש וחצי הראשונים של השנה נרשם תיקון במחיר הזהב כלפי מטה, "בעקבות התמתנות הציפיות להפחתת ריבית בארה"ב". אלא שמאז התהפכה המגמה שוב והזהב זינק ביותר מ־7% בשלושה שבועות.

כך, הפערים בין אמירות הפדרל ריזרב בארה"ב (פד) לגבי מתווה של מספר הורדות ריבית מתונות במהלך השנה - לעומת הצפי בשווקים, שרואים מדיניות מוניטרית מקלה יותר (קרי הורדות גדולות יותר של הריבית) יצרו היחלשות זמנית במחיר הזהב, כאשר השווקים אולצו להבין שההפחתה המיוחלת תידחה לאמצע 2024 לכל הפחות.
אך הזהב, שכאמור משמש בדרך כלל כמכשיר המגדר את תיק ההשקעות נגד נפילות השווקים, המשיך לעלות לאחרונה, בעוד מדדי המניות בעולם שוברים שיאים חדשים. מאיר מייחסת את צפי השווקים להקלות מוניטריות כגורם לקשר: "הקורלציה החיובית כעת היא זמנית להערכתי. בחודשים האחרונים של 2023 מחיר הזהב עלה כי האינפלציה הפתיעה לטובה כלפי מטה והתגברו הציפיות להפחתת ריבית, ואלה הגורמים שתמכו גם בשוק המניות. בתחילת 2024, ציפיות הריבית עלו והזהב נחלש מעט בזמן שהמניות עלו. כלומר בתחילת 2024 השווקים התנהגו באופן קצת 'נורמלי' יותר".

ההקלות הצפויות במדיניות המוניטרית העולמית עשויות להזניק את המחיר אף יותר: תחזית של ג'יי.פי מורגן מצביעה על המשך התחזקות במחיר אונקיית זהב עד לרמה של 2,300 דולר בשנת 2025, כאשר הורדות הריבית בארה"ב יהוו את עיקר המניע לזינוק.

הזהב נהנה מחוסר הוודאות העולמי

זיו סגל, מרצה למינהל עסקים במכללה למינהל, מספק גורם נוסף שתורם להתחזקות הזהב בתקופה האחרונה - חוסר הוודאות הגאו־פוליטי. "קיים חשש בקרב המשקיעים מפני מלחמה כלל עולמית. המלחמה המתמשכת באוקראינה הביאה להתחזקות במחיר המתכת לפני שנתיים, וגם המלחמה בארץ הוסיפה לחוסר הוודאות העולמי", הוא אומר ומוסיף כי החרפה גאו־פוליטית עלולה להתרחש במידה שדונלד טראמפ יחזור לקדנציה נוספת בבית הלבן, יטיל מסים על היבוא מסין ויגביר את המתיחות בין שתי המעצמות.

יתרה מכך, ניתוח של CNBC מלמד כי בעקבות מלחמת רוסיה ואוקראינה, החרימה ממשלת ארה"ב 300 מיליארד דולר מיתרות המט"ח של רוסיה. מהלך זה גרם למדינות כמו סין, רוסיה וערב הסעודית לשנות את הרכב הנכסים שלהן (בדרך של רכישת זהב).

הניתוח של ג'יי.פי מורגן מראה כי הזהב נהנה מאוד משני הגורמים לעיל, ולמעשה מרוויח כפול, גם מהמתיחות העולמית וגם מהירידה הצפויה בריבית. לפי ענקית ההשקעות, לזהב קשר רופף עם שוקי המניות, מה שמסביר את יכולתו לעלות גם בזמן שאלו מזנקים בחדות, כפי שקורה כעת.

סגל מוסיף על כך כי מדינות מסוימות הגדילו את החזקות הזהב שלהן, ולמשל "הודו היא הקונה הגדולה ביותר של זהב בעולם, גם ברמה הממשלתית, בשביל לפזר את ההשקעה של המדינה בחוב אמריקאי, וגם ברמה אישית שכן ההודים אוהבים זהב וככל שרמת העושר עולה שם, כך גדלה רכישת המתכת. וכן רוסיה, שם אזרחים רואים בזהב מקור לשימור העושר". סגל מציין שגם סין היא צרכנית זהב גדולה, אך אינה מספקת נתונים על היקף רכישות המתכת שלה.

המחזיקים העיקריים - בנקים מרכזיים

מעליית מחיר הזהב נהנים בין היתר בנקים מרכזיים המחזיקים במתכת הנוצצת: מאיר מדיסקונט מציינת שהמחזיקים הגדולים בזהב הם בנקים מרכזיים, זאת כחלק מרזרבות המט"ח שלהם, כשהיקף ההחזקות שלהם בזהב עולה על ההחזקות באירו לדוגמה. עם זאת, רכישות הזהב של הבנקים המרכזיים לדבריה רגישות למחיר, ולרוב הם רוכשים כשמחירו נמוך.

מחזיקים נוספים הם משקיעים פיננסיים או ספקולטיביים, באמצעות מכשירי השקעה שונים. הראשונים לפי מאיר "צמצמו את החזקותיהם בשנים האחרונות בעקבות העלאות הריבית, אולם צפויים להגדילן במקביל להתבססות הציפיות להפחתת ריבית. בניגוד לבנקים המרכזיים, שההיסטוריה מראה שהם רוכשים כשמחיר הזהב עולה".