צניחה של עשרות אחוזים: החשש שמפיל את מניות הסייבר

תחזית חלשה ואסטרטגיה חדשה של סבסוד לקוחות, הבהילו את המשקיעים ומשכו את מניית פאלו אלטו מטה במעל 22% מאז הדיווח באמצע פברואר, ויחד איתה מניות של ענקיות סייבר נוספות • אחרי שהמנכ"ל תיאר מגמה של "עייפות" מריבוי המוצרים בשוק האבטחה, המתחרות חוששות מחיסול התחרות • עם זאת, מתחילת השנה ירדה מניית פאלו אלטו ב-1.5% בלבד

ניר צוק, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: תמר מצפי
ניר צוק, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: תמר מצפי

זה חודש שהמניות של כמה מהחברות המובילות בענף הסייבר העולמי מתקשות להתרומם. מאז המחצית השנייה של חודש פברואר, התייצבו מניותיהן של ענקיות כמו פאלו אלטו נטוורקס, זיסקיילר וסנטינל וואן סביב מחיר נמוך מזה שהתרגלו לראות בחודשים האחרונים.

בדיקת גלובס | אופציות של מיליוני דולרים הבשילו - באיזו חברת הייטק העובדים ירוויחו במיוחד?
הביטקוין שובר שיאים. זה מה שחושבים עליו משקיעי העל

בפאלו אלטו נטוורקס  שנוסדה בידי הישראלי ניר צוק מציינים ירידה של מעל 22% מאז ה-21 בפברואר, ובמניה של חברת זיסקיילר, המתחרה שפיתחה פתרון לאבטחת רשתות מבוססות ענן, חלה ירידה של כ־21% באותה התקופה. מתחילת השנה ירדה מניית פאלו אלטו ב-1.5% בלבד. 

גם מניות של ענקיות סייבר אחרות כמו של טנאבל וקראודסטרייק, שגם הרחיבו מאוד את פעילותן בישראל בשנה האחרונה בזכות סדרה של רכישות, רשמו ירידה מאז אמצע פברואר.

לירידות קדם אירוע מכונן בתעשייה: פאלו אלטו, שנחשבת למצפן שאליו הולך שוק הסייבר כענקית שמתפרסת על תחומים רבים, עדכנה כלפי מטה את תחזית ההכנסות שלה להמשך השנה.

החברה פרסמה בחודש שעבר צפי הכנסות שנתי שנע בין 7.95 מיליארד דולר ל־8 מיליארד, נמוך מהצפי המקורי שעמד על 8.15־8.2 מיליארד דולר. מנכ"ל החברה, ניקש ארורה הדהים את התעשייה כשציין בכנות גמורה כי משיחות עם לקוחות, עולה כי רבים מהם חווים "עייפות" בכל הנוגע לתהליך אבטחת הסייבר. זאת משום שהוא כרוך בהתמודדות ושילוב של מגוון ספקים ופתרונות שונים, כמו גם תשתיות ישנות ואיטיות.

במקביל, הכריזו בפאלו אלטו על מהלך שאמור לשכך את ה"עייפות" עליו דיבר המנכ"ל, ולמשוך את הלקוחות להשתמש במספר גדול יותר של שירותים על גבי הפלטפורמה של החברה - כמעין חבילה אחת מקיפה.

לתמיכה במהלך זה, הצהירו בפאלו אלטו שהם מוכנים להציע שורה של שירותים ללקוחות מצטרפים בחינם. סבסוד לקוחות כמו גם השימוש במילה "עייפות", הבהילו את המשקיעים ומשכו את מניית פאלו מטה ב־25%, ויחד איתה מניות סייבר נוספות, בחדות למטה.

המתחרה זיסקיילר (Zscaler), חברה אמריקאית שרכשה את קנוניק סקיוריטי הישראלית, רשמה גם היא אכזבה כשחשפה את הצמיחה הנמוכה ביותר בהכנסות זה ארבעה רבעונים - עלייה של 35% בלבד, לאחר שממוצע הצמיחה ברבעונים הקודמים עמד על 45%. היא ספגה ירידה של 26% במניה מאז ההכרזה באמצע פברואר. כעת, מודים האנליסטים, התחזיות המקורית לגבי זיסקיילר היו ורודות מדי.

אבל לא הכל שחוק בסייבר: קראודסטרייק (CrowdStrike), חברה אמריקאית שרכשה בישראל שתי חברות - האחרונה שבהן ממש בשבוע שעבר - דיווחה על זינוק חד של כשליש בהכנסותיה ל־845 מיליון דולר ברבעון האחרון, ועל עלייה של 36% בהכנסות משנה לשנה לכ־3 מיליארד דולר. בתגובה, עלתה מניית החברה בכ־28% ביממה שלאחר פרסום הדוחות, אך היא עדיין נמוכה בכ־4% ביחס למחיר ערב ההכרזה הדרמטית של המתחרה פאלו אלטו.

בנוסף, סטארט-אפ הסייבר סיארה, שהוקם בידי ישראלים בשנת 2021, מגייס לפי שווי של כ1.5 מליארד דולר, כך פורסם בביזנס אינסיידר ביממה האחרונה. עוד פורסם כי הערכת השווי הנוכחית מהווה עלייה משמעותית מהערכת השווי בסבב הגיוס הקודם של החברה, בו גייסה סיארה לפי שווי של חצי מיליארד דולר, כך לפי ביזנס אינסיידר ולפי נתוני Pitchbook. עוד סיפרו מקורות כי בסבב הנוכחי מגייסת החברה בין 150 ל200 מיליון דולר.

חשש מחיסול התחרות

לאחר פרסום הדוחות, התפאר ברשת X (לשעבר טוויטר) ג'ורג' קורץ, מנכ"ל קראודסטרייק, וטען כי החברה סיפקה תוצאות שיא ברבעון האחרון של שנת הכספים שלה, וכי "הפלטפורמה היחידנית מבוססת הבינה המלאכותית שלנו זוכה לאימוץ בזכות שילוב של אלמנטים רבים על מערכת אחת ללא חיכוכים".

על הציוץ הזה הגיב לא אחר מאשר מנכ"ל פאלו אלטו: "בשוק הסייבר יש הרבה מקום בשביל חברות טובות לנצח", והוסיף: "בוא נפעל למען שיפור מצב האבטחה למען כל הלקוחות שנמצאים שם בחוץ".

שחר כהן, מנכ"ל לוסיד קפיטל, המנהלת קרנות גידור להשקעות טכנולוגיה מסביר כי "פאלו אלטו קיוותה לקחת נתח הרבה יותר משמעותי באבטחת נקודות הקצה. קראודסטרייק הצליחה לבלום יפה את המהלך בחציון האחרון, אבל פאלו אלטו הורידו את הכפפות ויצאו למבצע סבסודים נרחב כדי להחליף ספקים אחרים בתחום נקודות הקצה, וגם עיבו את מערך אנשי המכירות שלהם".

לדבריו, "בתמונת הקרב הנוכחית, קראודסטרייק מצליחה לבלום את המתקפה של פאלו אלטו בזכות תנאים מסחריים, אבל מאז פאלו שלפה כאמור את ה'נשק האטומי' שלה - שהוא בעצם הסבסוד שהיא מציעה. פאלו עברה מ'סיכול ממוקד' ל'הפצצת שטיח' באמצעות המחירים שהיא מציעה ללקוחות".

כהן סבור כי בין השורות, ניקש אורורה אומר למנכ"ל קראודסטריק ש"בסוף אנחנו שני שחקנים אמיתיים, ובסאבטקסט, בוא ביחד נמחק את כל האחרים, אם אלו חברות כמו סנטינל, וכולל פתרונות של חברות כמו מיקרוסופט". הוא מוסיף כי "ניקש מנסה לצנן את הגזרה מול קראודסטרייק".

ויתור על הוצאות לא הכרחיות

סקר שנערך על ידי קבוצת ISC2 ופורסטר מצא כי מתוך כ־14.8 אלף אנשי מקצוע בתחום הסייבר, כמחצית מתוך מנהלי הסייבר בארגונים הודו כי תקציב אבטחת המידע קוצץ בשנה שקדמה לסקר. מתוכם, 53% טענו כי קיימים עיכובים ברכישת מוצרי סייבר חדשים.

ולמרות שחברות הסייבר מנסות להקטין את חשיבות התופעה, נשמעים גם קולות אחרים. "ישנה מגמה בה רוכשים פחות מוצרי סייבר, ואני חושב גם שהיא מחוברת למגמות כלליות בשוק הגלובלי", אומר לגלובס ד"ר אבישי קליין, מוביל תחום הפרטיות והסייבר במשרד עורכי הדין ברנע ג'פה לנדה. לדבריו, "אנחנו רואים מגמה עולמית במסגרתה חברות מנסות להתכנס ולהימנע מהוצאות שאינן הכרחיות. זאת מגמה שאינה ייחודית לסייבר בלבד - חברות רוצות להתמקד בהוצאות ליבה".

נראה פחות חברות קטנות?

קליין מתייחס גם למושג ה"עייפות" שעולה בהקשר להתנהלות הלקוחות בשוק הסייבר, ואומר כי "יש הצפת מידע מאוד גדולה, המון חברות מציעות מוצרים די דומים וארגונים צריכים להיות מאוד מומחים כדי לזהות איזה פתרון יותר טוב, ומה הכי מתאים למה שהן מחפשות. לכן רואים מגמה שבה ארגונים מחפשים מעין פלטפורמה אחת מקיפה, שתספק את כל השירותים הנדרשים, במקום לרוץ בנפרד אחרי כל פתרון אל מול שלל חברות שונות".

יוטב קוסטיקה, מנכ"ל ומנהל השקעות ראשי במור קרנות נאמנות, מסביר כי "לא מדובר בעייפות שקשורה להיקף ההוצאה של ארגונים על רכישה של מוצרי סייבר, אלא בעומס ובעייפות שיש על מנהלי האבטחה בארגונים שצריכים להתמודד עם שלל פתרונות מחברות שונות. לכן הכיוון בעולם הסייבר ילך ויאיץ לכיוון מיזוגים ורכישות כדי לייצר פלטפורמות מלאות יותר בחברות המובילות".

על הציוץ של קורץ אומר קוסטיקה: "אחת הבעיות של פאלו אלטו היא שמוצר הענן שלה מתבסס על רכישות שביצעה בעבר, ששם אותה בנחיתות במוצר ביחס לחברות שבנו את המוצר מאפס בהתאם לצרכי השוק. בפועל, רוב מנהלי האבטחה בארגונים יעדיפו לשלם את מה שצריך, והם פחות רגישים למחיר, כאשר הדבר נוגע לפתרון הנכון ביותר עבורם להגנה על הארגון מהאיומים שהולכים ומתעצמים".

את מהלך הסבסוד שהנהיגה פאלו אלטו הוא מסווג כ"אגרסיבי", ומציין כי הוא "יכול לפגוע בחברות הקטנות ובגדולות. שוק הסייבר מאוד תחרותי גם ככה, ואסטרטגיית הסבסוד עשויה לגעת בחברות רבות".

הוא מוסיף כי "צריך לזכור שבסוף, בסייבר, כדי לחדור לשוק אתה צריך הרבה מאוד כסף. למרות ששוק הגיוסים קצת מתאושש הוא עדיין לא מה שהיה, אז ייתכן שנראה שהפתרון שחברות יבחרו בו הוא לוותר על קיום עצמאי ולהימכר לחברות גדולות".

***גילוי מלא: הידיעה תוקנה עקב טעות שנפלה במקור. הירידות במניות החברות הן מאז דיווחיה של פאלו אלטו נטוורקס ב-21 בפברואר. במקור נכתב כאילו הירידות הן מתחילת השנה. מניית פאלו אלטו נטוורקס ירדה ב- 1.5% מאז תחילת השנה.