זה כבר לא רק הביג-טק שמניעות את הרווחים בשוק המניות

קבוצה רחבה יותר של חברות הביאה את העלייה האחרונה בוול סטריט לשיאים

חברת המסחר ברכב Carvana זינקה כבר מעל 60% השנה / צילום: Reuters, Alexandra Buxbaum/Sipa USA
חברת המסחר ברכב Carvana זינקה כבר מעל 60% השנה / צילום: Reuters, Alexandra Buxbaum/Sipa USA

הצמיחה הכלכלית החזקה בארה"ב מעודדת משקיעים לרכוש מגוון רחב יותר של מניות, ולא רק את קומץ חברות הטכנולוגיה הענקיות שהביאו את המדדים לשיאים.

הפסד העתק והתחזית של המנכ"ל: האם צים תתאושש ממשבר התובלה? 
הנפילה האחרונה היא תמרור אזהרה: מומחים מנתחים לאן הולך שוק השבבים 

אחרי שחברות גדולות כמו אפל וטסלה חוו ירידות בביצועים השנה, מספר גדול יותר של חברות תרם להנעת העליות האחרונות. מדד S&P 500, שמודד כל חברה באופן שווה ולא לפי שווי השוק שלה, הגיע לשיא בשבוע האחרון, כמעט חמישית מהמניות במדד הגיעו לשיאים חדשים של 52 שבועות ביום האחרון, השיעור הגדול ביותר מאז מאי 2021, על פי מחקר של Bespoke Investment Group.

השינוי מעיד על האמונה הרווחת בקרב משקיעים בוול סטריט כי כלכלת ארה"ב עברה בהצלחה את התקופה המאתגרת ביותר של עליות הריבית במחזור הנוכחי. סביבה זו יוצרת אפשרות של עליות פוטנציאליות גדולות בערכם של שורת נכסים, כולל מניות קטנות ומסוכנות יותר. ה- S&P 500 עלה בכ-33% ב-12 החודשים האחרונים, ירידה של פחות מנקודת אחוז מהשיא שנסגר ביום חמישי.

אלו חדשות טובות למשקיעים. מגמה חיובית רחבה יותר מפחיתה את החשש שהדומיננטיות של חברות הטכנולוגיה הגדולות - והתלהבות המשקיעים מההבטחה שנושאת עמה הבינה המלאכותית - הסתירו נקודות תורפה בסיסיות שהותירו את המניות תחת איום של מהפך פוטנציאלי.

"כשהאינפלציה יורדת והפד (פדרל ריזרב, הבנק המרכזי) כבר לא נלחם במשקיעים, זו סביבה משופרת להשקעה ארוכת טווח בנכסים מסוכנים יותר", אמר ג'וזף אמאטו, מנהל ההשקעות הראשי של נויברגר ברמן.

במהלך השנתיים האחרונות, ככל שהריבית ובעקבותיה עלויות ההלוואות עלו, והתחזק הצפי להאטה בצמיחה הכלכלית, העליות בשוק המניות התמקדו במגזרים ספציפיים במקום להתפרס על כלל שוק המניות. רוב החברות בארה"ב התמודדו עם קשיים בהגדלת הרווחים שלהן בשנת 2023, בשעה שענקיות כמו אנבידיה ומיקרוסופט - חלק מנבחרת מניות הטק המכונות "שבע המופלאות" - הניבו יותר תשואה על הררי עתודות המזומנים שהחזיקו מאשר הוציאו על פירעון החוב שלוו במהלך בתקופת משבר הקורונה.

הסופר זינוק של סופר מיקרו

רווחי החברות צפויים להמשיך להיות חזקים בזכות יעילות ותפוקה משופרת וגידול בהוצאות פיסקאליות. בדצמבר, חזו בכירי הפד שהכלכלה תצמח בשיעור מותאם אינפלציה של 1.4% השנה. מודל הפד של אטלנטה צופה קצב צמיחה של 2.5% ברבעון הראשון לבדו. הפד מאותת כי הריבית צפויה לרדת בהמשך השנה.

מניות הטכנולוגיה עדיין עולות בשיעורים דו ספרתיים השנה, בעוד שמניות מסקטורים רגישים לריבית כמו שירותים ונדל"ן נותרו ללא שינוי יחסית. מניות של חברות שירותים תעשייתיים ופיננסיים, המוטות יותר לתחזית הצמיחה, עלו ב-7% לפחות מתחילת השנה.

במקביל, מדד ראסל 2000 של חברות קטנות-בינוניות, אשר מרבית הכנסותיהן מגיעות בדרך כלל מתוך ארה"ב, טיפס ב-27% מהשפל שלו באוקטובר. קודם לכן, הדאגות של המשקיעים לגבי התייקרות עלויות האשראי והאטת הצמיחה משכו את מניות החברות הקטנות יותר לשוק דובי, כשהפד החל להעלות את הריבית.

 

מבין החברות הקטנות, המרוויחות הגדולות הן חברות שרוכבות על טרנדים חמים בקרב משקיעים. כשהיא מונעת על ידי הימורים על בינה מלאכותית (AI), יצרנית השרתים סופר מיקרו (Super Micro Computer) זינקה ב-301%, מה ששלף אותה ממדד ראסל 2000 אל מדד ה"גדולות" S&P 500. חברת MicroStrategy הידועה בהשקעותיה בביטקוין עלתה כבר ב-126%, ומניית ה'מם' Carvana טיפסה ב-61%.

השור מתחיל לאבד מומנטום

בוול סטריט בדרך כלל שמחים כאשר ראלי מתרחב לסקטורים מגוונים של מניות, שמאפשר למניות יותר מקום לרוץ. אבל עליות משמעותיות באזורים ספקולטיביים בשוק מחייבות זהירות מסוימת.

חברות ב-S&P 500 נסחרות כיום במכפיל 21 על הרווחים הצפויים ב-12 החודשים הבאים. זה גבוה ממכפיל הרווח ההיסטורי הממוצע שהוא סביב 18, ומתקרב למכפיל 24 ששרר במהלך עליות השווקים שלאחר המגפה.

גם לעמוד בתחזיות הרווחים של האנליסטים עשוי להיות מאתגר עבור חברות, אמר ג'וואד מיאן, מייסד Stray Reflections, חברת ייעוץ מאקרו-כלכלי. וול סטריט צופה שהרווחים של חברות S&P 500 יצמחו ב-11% השנה ועוד כ-14% ב-2025, לפי FactSet. בשנה שעברה כשהכלכלה צמחה ביותר מ-6%, הרווחים של חברות ב-S&P 500 עלו בכ-2% - והצמיחה בארה"ב צפויה להיחלש השנה.

"אנחנו מגיעים לגבולותיו של השוק השורי הזה", אמר מיאן. הוא צופה שחברות קטנות יותר ישיגו ביצועים טובים יותר מהשוק הרחב, כשהעלייה המונעת על ידי חברות הביג-טק מאבדת מומנטום.

נותר לקוות שהפד ישתף פעולה

האפשרות של התחממות האינפלציה מדאיגה גם את המשקיעים, במיוחד לאחר שמדד המחירים האחרון קטע חודשים של נתונים מעודדים שהראו כי לחץ המחירים דועך. אם האינפלציה לא תצליח לרדת לעבר יעד הפד והצמיחה תישאר חזקה, הריבית עשויה להישאר גבוהה יותר למשך זמן רב יותר.

גורם מרכזי שעיכב מניות קטנות יותר הוא הצורך שלהן במימון מחדש. חברות בראסל 2000 מתאפיינות בדרך כלל במינוף גבוה יותר (המצביע על רמות החוב שלהן ביחס לרזרבות המזומנים או הרווחים). וכשמנטרלים חברות פיננסיות, כמעט למחצית מחברות המדד יש במאזנן חובות בריבית משתנה כמו הלוואות בנקאיות - בהשוואה לכעשירית ממדד S&P 500.

"כולם חשבו שהכנענו את מפלצת האינפלציה", אמר אמאטו מנויברגר ברמן. "אבל להוציא מניות גדולות בעלות מעמד פיננסי חזק ובטוח, לשיעורי ריבית גבוהים יותר תהיה השפעה על השאר".

זו אחת הסיבות לכך שרנדי גוירצמן, מנהל תיקים ב-Baron Capital, נמנע מחברות עם הרבה מינוף. בין ההחזקות הגדולות שלו נמצאת מניית הימורי הספורט DraftKings. "המשקיעים התלהבו ממניות ביג טק - וזנחו מניות קטנות יותר בצד הדרך", אמר. "אך עליות כלכליות מיטיבות במיוחד עם חברות קטנות יותר".