קו סולר וזיהום אוויר: המחלוקות לקראת דיון הוות"ל בנושא ריינדיר ו-OPC חדרה

ביום שני, הוועדה לתשתיות לאומיות תתכנס כדי לדון באישור שתי תחנות הכוח • ריינדיר מאזור השרון עדיין לא השלימה קו סולר כנדרש בחוק, ואיגוד ערים לסביבה שרון כרמל באים בטענות על הרחבת תחנת OPC חדרה, במרחב עמוס בתחנות כוח

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה
תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

בדיון משמעותי שצפוי להתקיים בות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) ביום שני, יעסקו באישור תחנות הכוח ריינדיר והרחבת OPC חדרה. זאת, כעשרה חודשים לאחר שהממשלה החליטה לאשר את הקמת תחנת הכוח קסם והרחבת דוראד שסמוכה לאשקלון.

120 יח"ד ו-320 חדרי מלון: קבוצת חג'ג' קיבלה אישור לבניין של 40 קומות בת"א 
סוף לפערי המידע? פתרון המדינה לצמצום הבירוקרטיה בעולם התכנון 

סוגיית הקמת תחנות הכוח ככלל ובאזור המרכז בפרט היא משמעותית מאוד עבור מדינת ישראל שהרי לפי עמדת נגה - ניהול מערכת החשמל, עד סוף העשור נדרשת הקמה של לפחות שתי תחנות כוח. אחת בקרבת אזורי הביקוש ואחת מחוצה להם. תחנת ריינדיר היא מסקרנת במיוחד, בשל מיקום הפרויקט סמוך למפגש הכבישים 55 ו-444 שבשרון-שומרון, ההספק המתוכנן (1,300 מגה-וואט) וסוגיה אחת שבולטת במיוחד בתקופה האחרונה: היעדר תוכנית חיבור לסולר מאושרת.

לפי תקנות משק החשמל, יצרן בהספק שגבוה מ-200 מגה-וואט נדרש קו חיבור רציף לסולר. כדי להבין את ההיגיון מאחורי זאת, צריכים לחזור לישיבת הקבינט ביוני 2016 שעסקה ברציפות תפקודית במשק האנרגיה. זהו דיון שחלקו הארי חסוי עד היום, כשמונה שנים לאחר מכן, אבל עצם ההחלטה נבעה מן ההבנה כי לא ניתן להותיר תחנות כוח עם הזנה בגז טבעי בלבד. כפי שקרה, למשל, בתחילת מלחמת חרבות ברזל - ההפקה באסדת תמר הופסקה למשך כחודש. זה מקרה שלא לקח את משק האנרגיה הישראלי לקצה, אבל החיבור הקבוע לסולר נובע מצורך בגיבוי בשעת חירום שבה לא יתאפשר להזין את המתקן בגז הטבעי.

למרות זאת, ועדת המשנה של הות"ל אישרה את תוכנית ריינדיר בנובמבר 2019, אך בצורה מסויגת: "באשר לחיבור התחנה למערכת הדלק בהתאם להחלטת הממשלה בנוגע לרציפות תפקודית, ככל ויתברר כי לא ניתן לחבר את התחנה למערכת הדלק באמצעות תוואי רצועת הגז שאושרה בתמ"א 37/ב/8 יזם התכנית יגיש תכנית משלימה לתוואי דלק ובכל מקרה לא ניתן יהיה להפעיל את תחנת הכח ללא ביצוע החיבור לקו הדלק".

תמ"א 37/ב/8 המדוברת היא תוכנית פריסת התשתיות הארציות בסמוך לכביש 6, שעל בסיסה קיוו להתחבר לרשת הסולר הארצית הן ריינדיר והן קסם. מאז, רשות המים סירבה לשילוב קווי סולר במסגרת תמ"א 37/ב/8, קסם הגישו בתוכנית שלהם מתווה קו סולר מאושר ולמעשה עד היום אין פתרון סגור בסוגיה זו של ריינדיר.

מי שקמו לאחרונה נגד עצם העלאת אישור ריינדיר לות"ל ביום שני אלו היריבים שלהם מקסם, שבאו בטענות על כך שהתוכנית המקורית שלהם כבר כללה קו סולר, בהתאם לחוק - וכעת צפויה הות"ל לאשר את אותה תוכנית של ריינדיר עם ה"כוכבית" של אישור קו סולר עתידי. היועצת המשפטית של הות"ל, עו"ד יעל אדורם, ענתה ליריבה העסקית של ריינדיר בזעם.

"לצערי מרשתכם נוטלת לעצמה חרות, פעם אחר פעם, להעלות טענות התנגדות לאחר סיומו של הליך ההתנגדויות ומבלי שנטלה בו חלק, מחוץ למתווה שנקבע לכך בחוק, והכל שעה שההליך, שהינו מעין שיפוטי, טרם הסתיים ואבקש כי תעמידי את מרשתך על חומרת הדברים", כתבה עו"ד אדורם. "מכל מקום, כאז כן עתה, והרבה למעלה מן הדרוש, לפנים משורת הדין, הבהרתי כי התכנית נסמכה על האפשרות להתחבר לרצועת התשתיות שאושרה בתמ"א 37/ב/8 וכי ככל שלא יתאפשר הדבר תקודם תכנית משלימה, לאחר קבלת הסכמת משרד האנרגיה ותוך הטמעת התנייה מתאימה להפעלה מסחרית כאמור".

עתה, אם אכן יחליט הות"ל לאשר את תחנת הכוח ריינדיר בלי תוכנית קו סולר מאושרת, מעניין יהיה אף יותר לראות את המשך התהליך. מחד גיסא, ברור כי לקסם יש את השיקולים העסקיים שלה. מאידך גיסא, אם חלפו כבר יותר מארבע שנים מאז אישור פרויקט ריינדיר בוועדת המשנה של הות"ל על בסיס תכנון להתבססות על קו תמ"א 37/ב/8 וטרם נמצא הפתרון - לא ברור כמה זמן ייקח למצוא כזה.

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל דורש לדחות את הדיון

בה בעת, ישנה גם סערה שנוגעת להרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה. איגוד ערים לסביבה שרון כרמל, שמייצג 19 רשויות עם כ-900 אלף תושבים, הגיש אתמול (ה') פנייה ליו"ר הוות"ל בדרישה לדחות את הדיון. בפנייה שהגיש יו"ר האיגוד וראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק נכתב כי "הדיון בתכנית נקבע על אף החלטת הממשלה במאי 2023 אשר קבעה כי שתי תוכניות לאתרי הפקת חשמל לא יקודמו כשתחנת OPC2 היא אחת מהן וכי הממשלה קבעה שקבלת החלטה על תוכנית OPC2 תהא רק לאחר הצגת תוכנית כוללנית, למשק האנרגיה על ידי שר האנרגיה". לעומת זאת, קבעה הות"ל בנובמבר כי "על חברת ניהול המערכת ועל רשות החשמל להעביר בכתב תוך 30 יום מסמכים המפרטים את צורכי ייצור החשמל לעשור הבא טרם הדיון הבא בתכנית".

באיגוד מציינים כי אותם המסמכים מנגה ומרשות החשמל לא פורסמו לציבור, "ובכך לא הוכחה לציבור נחיצות הקמתו של אתר נוסף להפקת חשמל בעת זו". באיגוד טוענים כי הגישו לאורך התהליך לוועדות התכנון התנגדות מקצועית לתוכנית בגלל שבאזור חדרה יש את כמות הפליטות הגדולה ביותר במדינה מהמפעל המזהם ביותר, אתר אורות רבין.