האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה • בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock
האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

דיקן בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית בירושלים, פרופ' אשר בן אריה, הודיע היום (ג') כי פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן תפסיק ללמד לצמיתות בבית הספר אם לא תודה באירועי ה־7 באוקטובר. זאת, לאחר שבשבוע שעבר הודיעה הנהלת האוניברסיטה על השעייתה של המרצה.

עורכת הדין האמריקאית שהפכה את המלחמה באנטישמיות לפרויקט חייה
המהפכה המשפטית פה: המהלך של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

באוניברסיטה הציעו לפני מספר חודשים לפרופסורית לעזוב את תפקידה, אך היא סירבה לעשות זאת והמשיכה להתבטא נגד ישראל. בהודעת האוניברסיטה נכתב כי "התבטאויותיה לוקחות את חופש הביטוי והחופש האקדמי לקצה ועושות בו שימוש ציני עד כדי שיסוי והסתה".

"ההחלטה היא מוסרית, אקדמית ומקצועית. לא קדם להחלטה הזו שום לחץ פוליטי או אחר עליי או על הנהלת בית הספר, ומעולם לא היינו ולא נהיה חלק מהמשחק הפוליטי המתרחש גם כיום", כתב בן אריה. "ההחלטה נעוצה במרכיב אחד מרכזי - הכחשת מקרי האונס והרצח של אזרחים, נשים וילדים ב־7 באוקטובר. כל זאת, בניגוד מוחלט לערכי מקצוע העבודה הסוציאלית, אשר הוא התכלית של ההוראה שלנו".

בן אריה הדגיש כי הוא מעודד את כולם להביע את דעתם - "כל עוד זה נעשה בסובלנות כלפי דעות אחרות ותוך כיבוד המצוקה המאוד קשה שעצם הוויכוח גורם לכל קהילת בית הספר". בן אריה הוסיף כי "הקפדה על חופש הביטוי והגנה על מי שמציג עמדות קשות לעיכול היא חובה המוטלת על כולנו. אבל חופש הביטוי אינו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש".

לאוניברסיטה יש קושי לפתוח בהליך פיטורים על רקע התבטאויות מחוץ למסגרת העבודה, כאשר גם הקביעות של שלהוב־קיבורקיאן עשויה להקשות על מהלך כזה. האוניברסיטה החליטה להקים ועדה שתבחן איך ניתן להתגבר על הקושי לפטר אותה עקב התבטאויות מחוץ לכותלי האוניברסיטה.

מהאוניברסיטה נמסר: "הוועדה המיוחדת הוקמה במטרה למצוא דרכים להתמודד עם מקרים דומים כמו זה של פרופ' שלהוב־קבורקיאן. זאת היות שנכון לעכשיו, התקנון הקיים אינו כוללת התבטאויות מחוץ לקמפוס ולכן אינו מותאם למציאות הנוכחית, בדגש על מצב מלחמה".