דוחות ביג: הרווח הנקי ירד, ההתרחבות בחו"ל וכמה מרוויחים הבכירים

בסיכום שנת 2023, בצל המלחמה, נרשמה עלייה בהכנסות ביג שלא תורגמה לעלייה ברווחים • המנכ"ל חי גאליס: "אנחנו בפיתוח מאוד משמעותי ומאסיבי, האגרסיבי ביותר שהיינו בו אי-פעם"

חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות
חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

בצל המלחמה, חברת ביג  מרכזי קניות מסכמת את שנת 2023 עם צמיחה בהכנסות וירידה ברווח הנקי. במכתב שהציגה החברה למשקיעים הודגש כי המלחמה לא פגעה בצורה משמעותית בפעילות העסקית בארץ, מלבד חודש אוקטובר שנפגע משמעותית עם ירידה של 24% במכירות, ונובמבר עם ירידה בהיקף של 6%.

שופרסל: האחים אמיר מקפיאים את תוכנית ההתייעלות של מקינזי 
המהלך שיגביל את כוחה של סופר פארם, וההשלכות על המתחרות 

נזכיר כי באוקטובר ובחלק מנובמבר חלק מהמרכזים לא נפתחו, חנויות רבות לא פעלו בשעות המסחר הרגילות, ומצב-הרוח הלאומי הוביל לירידה בפעילות הצרכנית. בדצמבר, ככל הנראה בעקבות המבצעים העמוקים שבימי הקניות, חזרו המכירות לצמוח, ותחילת השנה הנוכחית מאופיינת גם היא בצמיחה של 7% ו-11% בינואר ופברואר בהתאמה.

ההכנסות ב-2023 צמחו ב-19% לכ-1.9 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.5 מיליארד שקל בשנה הקודמת. בחברה מסבירים כי עיקר הגידול נבע מעלייה בהכנסות חברת הנדל"ן אפי נכסים וכן מהמשך הרחבת הפעילות במונטנגרו, בפולין ובסרביה.

יתרת הגידול נבעה מעלייה ריאלית ואינפלציונית בהכנסות משכר דירה ודמי ניהול. נזכיר כי במסגרת ההקלות שהעניקו בביג לשוכרים, באוקטובר לא נגבה מהם שכר דירה אלא רק דמי ניהול. גם בנובמבר לא נגבה שכר הדירה הרגיל, אלא חושב לפי פדיון החנויות, מה שהוביל לפגיעה בהכנסות בהיקף של כ-24 מיליון שקל.

החברה רשמה רווח נקי של כ-860 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-1.2 מיליארד שקל בשנה הקודמת. בביג מסבירים כי הירידה נובעת מכך שבתקופה המקבילה אשתקד רשמה החברה עלייה גדולה יותר בשווי הנדל"ן להשקעה.

התגמולים שניתנו בשנה החולפת לבעלי המשרה הבכירים בחברה מסתכמים ב-10 מיליון שקל ליו"ר איתן בר-זאב וב-4 מיליון שקל למנכ"ל חי גאליס. עלות שכרו החודשית של גאליס עומדת החל מינואר על 137 אלף שקל.

מתרחבים בחו"ל

בביג מציינים כי המשך הלחימה או הסלמה בחזיתות נוספות עלולים להוביל לפגיעה משמעותית ורחבה על הסביבה הכלכלית, אך לא ניתן להעריך את ההשפעה על החברה עצמה.

לעומת המצב בישראל, הצמיחה העיקרית של החברה הגיעה מהפעילות בחו"ל. במכתב למשקיעים מודגש כי למרות הספקות בשוק לגבי מדינות מזרח אירופה, אלה נובעים בעיקר בגלל כישלונות של חברות ישראליות לפני כ-15 שנה.

"המדינות האלה עשו כברת דרך מאז, וכמי שפעילים בהן בצורה אינטנסיבית, אנו משוכנעים שאין סיבה להטיל ספק בפוטנציאל ההשקעה בהן - ובלבד שעושים זאת עם נוכחות חזקה בשטח, דפוס פעולה של חברה מקומית תוך ניצול כלל היתרונות מההיכרות ארוכת השנים".

במכתב מוזכרת גם ההחלטה לצאת מהפעילות בארה"ב ולהעביר את האקוויטי לפיתוח באירופה. זאת מתוך הערכה כי פוטנציאל ההשבחה בנכסים המניבים והפיתוח ייצרו תשואות גבוהות בסיכון שאינו עולה על זה שבישראל.

אסטרטגיית החברה היא פיזור גאוגרפי רחב במדינות מזרח אירופה וכניסה לתחום המשרדים והמגורים להשכרה. בחברה מנתחים כי עולם התכנון והנדל"ן הולך בכיוון אגרסיבי לכיוון של עירוב שימושים במרכזי הערים, בהן קיים מחסור בקרקע.

לכן, עם רכישת 90% מאפי נכסים בשנים האחרונות (כשביג היא הזרוע להמשך פיתוח תחום המסחר, ואפי נכסים היא הזרוע להמשך פיתוח משרדים ודירו להשכרה), בביג שמרו על פיזור של 65% מסחר, 32% משרדים ו-2% דיור להשכרה, שלושה תחומים משמעותיים שמהווים כ-99% מסך ה-NOI של החברה - כמו פרויקטים אחרים ברחבי העולם של עירוב שימושים.

בשנה וחצי האחרונות עצרו בחברה את רוב הרכישות החדשות, אולם המשיכו לפתח את הפרויקטים הקיימים. בחודשים הקרובים צפויים להיפתח שבעה פרויקטים בישראל - גלילות, מגדל העמק, אור עקיבא, כרמי גת, גדרה, אשדוד ובאר שבע. 

"הפיתוח האגרסיבי ביותר אי-פעם"

לאור השינויים שעובר המסחר הקמעונאי בשנים האחרונות, בדגש על החודשים האחרונים עם סגירת מרקטפלייסים דוגמת עזריאלי ושופרסל ואתרי גרו ובאליגם של מליסרון - גאליס מדגיש כי המסחר הפיזי כאן כדי להישאר. "לפני חמש שנים חשבו שהאונליין הולך לרסק את המסחר הפיזי", הוא אומר לגלובס. "החיים הוכיחו משהו קצת שונה: הפדיונות צומחים, ואנחנו בפיתוח מאוד משמעותי ומאסיבי, האגרסיבי ביותר שהיינו בו אי-פעם. למדינה יש את האתגרים שלה, אבל אנחנו מאמינים במדינה, בציבור הלקוחות ובשוכרים שלנו, וממשיכים להתפתח".

לגאליס אין כוונות להיכנס בתקופה הקרובה למהלך של מרכז קניות היברידי, כמו שמליסרון עשתה לאחרונה בקניון רמת אביב. "כל קמעונאי שרוצה להיות רלוונטי בשנים האלה צריך להיות גם פה וגם פה, אבל אני לא צריך לעשות זאת בשבילם. הם עושים זאת הרבה יותר טוב ממני.

"אנחנו לא קמעונאים, אלא מייצרים את הפלטפורמה הפיזית שבה הם עושים את תפקידם. המטרה שלנו היא לייצר מרכזים מסחריים, והמיקס שנייצר בפתח תקווה ובגלילות עם היקפים אדירים של מסחר, שטחי תעסוקה ומלונאות, ובנס ציונה עם מגורים, דיור מוגן, מסחר ותעסוקה - זה התפקיד שלנו. בזה אנחנו טובים".