הסיבה האמיתית שבגללה אל על נערכת לגיוס של מאות מיליוני שקלים

ברקע הזינוק במניית חברת התעופה, אל על דיווחה על עסקה לרכישת מטוסים חדשים מחברת בואינג, לצד היערכות לגיוס הון של מאות מיליוני שקלים • ההנפקה עשויה להחזיר לבעל השליטה קני רוזנברג הלוואות שהעמיד לאל על ואולי אף לספק לה כרטיס כניסה למדד ת"א 125

מטוס אל על. רוצה לפרוט את מעמדה הבלעדי בנתב''ג לגיוס מזומנים / צילום: Shutterstock
מטוס אל על. רוצה לפרוט את מעמדה הבלעדי בנתב''ג לגיוס מזומנים / צילום: Shutterstock

הנהלת חברת התעופה אל על  מבקשת לנצל את המומנטום החיובי במחיר המניה לגיוס הון משמעותי של מאות מיליוני שקלים. בד בבד עם דיווח מיום חמישי בערב, על מהלך להצטיידות בשלושה מטוסי דרימליינר חדשים, הודיעה החברה שבשליטת קני רוזנברג על כוונה לגייס הון באמצעות הנפקת מניות.

ניתוח גלובס | המחירים והרווחים: באל על חשבו שהמלחמה תפגע בעסקים. ואז הכול התהפך ובגדול
החברה הטורקית שהפעילה 10 טיסות ביום בישראל הפסיקה להגיע. מי תחליף אותה?

מהלך ההנפקה צפוי לסייע לאל על בשורה של זירות: גם לשפר את מצבה הפיננסי ולעבור להון עצמי חיובי, גם, בתקווה, להכניס אותה למדדי הבורסה המובילים, וגם לסייע לפרוע הלוואות בעלים שהעמיד לה רוזנברג מבלי לדלל את החזקותיו בחברה.

המלחמה השאירה אותה לבד בנתב"ג

מניית אל על נמצאת בחודשים האחרונים במומנטום חזק של עליות, והיא נסחרת סביב הרמה שלה ערב משבר הקורונה - שפגע בענף התעופה והתיירות בעולם. מתחילת השנה זינקה המניה בכ־48% ומחירה מגלם לחברה שווי שוק של כ־1.3 מיליארד שקל. למעשה, מאז השפל האחרון, באוקטובר (בעקבות פרוץ המלחמה), אל על הוסיפה לשוויה 665 מיליון שקל.

המומנטום החיובי במניה ובתוצאות העסקיות של אל על מתודלק מהמעמד הבלעדי שממנו היא נהנית בחודשים האחרונים בנתב"ג. החברה נותרה שחקנית כמעט יחידה עבור הטסים מישראל ואליה, מה שמאפשר לה גם לגבות מחירים גבוהים מהטסים. מרבית חברות התעופה הזרות הבולטות, ובהן חברות הלואו קוסט המוזלות, עדיין לא חזרו לטוס בישראל בשל המלחמה המתארכת.

 

זה כמובן לא מה שצפו באל על עם תחילת המערכה הצבאית. באמצע אוקטובר הזהירה החברה מפני פגיעה בתוצאות הרבעון הרביעי ובהמשך אף צפתה פגיעה בתוצאות הרבעון הראשון של שנת 2024.

אלא שמהר מאוד התהפכה המגמה - חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לישראל, ונתח השוק של אל על בנתב"ג זינק לכ־80% בחודשים נובמבר ודצמבר, לעומת כ־21.5% בתקופה המקבילה ב־2022. וכך, חרף המלחמה אל על הטיסה ברבעון הרביעי יותר נוסעים מאשר ברבעון המקביל, ובמחירים גבוהים יותר - מה שהוביל אותה להציג רווח רבעוני של 40 מיליון דולר.

העסקה עם בואינג תפסה את תשומת הלב

ובחזרה לדיווח מיום חמישי: אל על, המנוהלת ע"י דינה בן טל גננסיה, הודיעה כי חתמה על מסמך הצעה מול בואינג לרכישת שלושה מטוסי 787-9 מדגם דרימליינר תמורת 650-730 מיליון דולר. המטוסים אמורים להימסר לחברה בשנים 2029־2030. בנוסף, הוענקו לחברה אופציות לרכישה של עד שישה מטוסים דומים נוספים שמועדי המסירה הצפויים שלהם הם משנת 2030 ואילך (תלוי במועדי מימוש האופציות ובזמינות מטוסים בבואינג).

צי מטוסי הדרימליינר של אל על כולל כיום 16 מטוסים, והוא צפוי להתרחב עד שנת 2026 עם שלושה מטוסים נוספים מדגם זה. הוא יכול להגיע לעד 28 מטוסי דרימליינר במקרה בו ימומשו האופציות במלואן.

דינה בן-טל גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: דוברות אל על
 דינה בן-טל גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: דוברות אל על

תפרע הלוואות לבעל השליטה?

גיוס ההון שעליו דיווחה אל על, בד בבד עם ההודעה על עסקת המטוסים, עשוי לסייע בתשלום מקדמות בעסקה. אך בטווח הקרוב יהיו לו כנראה מספר שימושים אפשריים נוספים לטובת החברה ובעל השליטה בה רוזנברג (המחזיק בכ־48% ממניות על אל). זה האחרון כבר הודיע כי בכוונתו להשתתף בגיוס שתוביל חברת לידר, אשר היקפו על פי ההערכות יעמוד על מעל 100 מיליון דולר.

את השתתפותו בהנפקה יוכל כנראה רוזנברג לממן באמצעות המרה להון של הלוואות בעלים שהעמיד לאל על בשנים 2021־2022 בסכום מצטבר של כ־70 מיליון דולר. 43 מיליון דולר מתוכן יוכלו להיפרע לאחר שהחברה תגייס בהנפקה סכום העולה על 62 מיליון דולר (כל סכום שיחצה את הרף הזה ישמש לפירעון הלוואת בעלים). יתרת ההלוואות ייפרעו לאחר שהקבוצה תגייס סכום שיעלה על 105 מיליון דולר (או בסוף 2025). כך שגיוס הון גדול בשוק בעת שמחירי המניה גבוהים, עשוי להיטיב עם בעל השליטה ולאפשר את פירעון ההלוואות.

השאיפה: להצטרף למדד תל אביב 125

מהלך ההנפקה, במידה ויעלה יפה, צפוי להגדיל את איתנותה הפיננסית של אל על. גם לאחר שהציגה רווח נקי של 117 מיליון דולר בשנה החולפת וביצועים משופרים, אל על עדיין מתמודדת עם גירעון של 187 מיליון דולר בהון העצמי. גיוס הון משמעותי בתוספת הרווחים מפעילותה השנה, יאפשרו לחברה לעבור השנה להון חיובי. בד בבד מקווה אל על כי השיפור במצבה העסקי והפיננסי יסלול את דרכה למדד המניות ת"א 125, יכניס אותה לתעודות הסל וימשוך משקיעים נוספים למניה (בה אין כיום אף בעל עניין מוסדי).

מנכ"לית אל על, בן טל גננסיה, מסרה עם ההודעה על ההצעה לרכישת מטוסים ותכנית גיוס ההון כי "המהלכים שלנו להרחבת צי המטוסים לצד כוונותינו לגייס הון מבטאים את הדבקות שלנו במימוש התוכנית האסטרטגית. אנו שבים וקוראים לחברות הזרות לשוב ולפעול בישראל".

כרטיסי טיסה ב־100 אלף דולר

השיפור בתוצאות אל על בא לידי ביטוי גם בזינוק חד בשכר הבכירים. כך, מנכ"לית החברה דינה בן טל־גננסיה נהנתה בשנת 2023 משכר בעלות של 5.9 מיליון שקל ויו"ר הדירקטוריון עמיקם בן צבי קיבל 4.2 מיליון שקל על כ־80% משרה.

גם בעל השליטה רוזנברג לא קופח. ביוני שעבר אישרו בעלי המניות של אל על את תנאי כהונתם של סגני יו"ר החברה, הבעלים קני רוזנברג ודרל הגלר. הגמול החודשי שישולם לשניים המשמשים כסגני יו"ר הדירקטוריון, עומד על 50 אלף שקל, והם יכולים להמיר אותו לכרטיסי טיסה של החברה.

בנוסף לאותו גמול, זכאים הרוזנברג והגלר לכרטיסי טיסה להם ולבני המשפחה שלהם, לרבות בנות הזוג, הילדים, בנות הזוג ובני הזוג של הילדים, בסכום של 100 אלף דולר לכל אחד מהסגנים.

מעבר לאותו גמול, אל על גם תישא "בהוצאות הנסיעה הסבירות של סגני יו"ר הדירקטוריון במסגרת תפקידם". וכמובן, כל אחד מסגני יו"ר הדירקטוריון יהיה זכאי לקבלת מעמד של לקוח Top במשך תקופת כהונתו כסגן יו"ר דירקטוריון בחברה.