מושפע מהמשפחה ומאתרי הכלכלה יותר מאנשי המקצוע: קווים לדמותו של המשקיע הישראלי

מחקר של הבורסה בדק מה רמת התעוזה וחיבת הסיכון בקרב המשקיעים המקומיים, ועד כמה ההתפתחויות הגיאופוליטיות משפיעות על ההחלטות שלהם • במבט קדימה – 40% מהמשקיעים הפעילים שוקלים להרחיב את התיק, ו-41% ממי שאינו משקיע סבור שיעשה זאת השנה • המחקר בוצע בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock

המשקיע הישראלי מחזיק בממוצע 3.4 מוצרי השקעה, מנהל את התיק באופן עצמאי, משקיע מחוץ לישראל ומושפע יותר מהעיתונות הכלכלית מאשר מהיועץ בבנק - אלו הם חלק מממצאי מחקר שפרסמה הבורסה לניירות ערך.

מאחורי הקלעים של טרנד ההשקעות ב־500 S&P: הטעויות שכדאי להימנע מהן
כסף בקיר | פעם אחת ולתמיד: איזו דירה כדאי לרכוש - חדשה או יד שנייה?
סלינה צללה בעשרות אחוזים: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסופ"ש

המחקר בוצע על ידי חברת "שילוב" באמצעות סקר אינטרנטי בקרב מדגם מפאנל גולשי iPanel, שבו השתתפו 1,297 נשאלים מקרב האוכלוסייה היהודית בישראל (57% גברים והשאר נשים), מהם 994 משקיעים בהווה ובעבר (699 מתוכם משקיעים פעילים). הסקר נערך בינואר, כך שהמשתתפים בו כבר הביאו בחשבון את השפעות המלחמה, ואת ניסיונות החקיקה המשפטית, שלפי הסקר הובילה רבע מהמשקיעים להוציא השקעות לחו"ל.

"מניתוח המגמות ניתן לציין שהמשקיע הישראלי פועל כיום בסגנון יותר 'קיומי' - זקוק ליותר ביטחון ומידע, מביע זהירות ויתר חשיבות לבחינת רמת הסיכון, והוא בעל צורך מוגבר ב'עוגנים' המייצגים ודאות - כמו אמון בהנהלת החברה שבה משקיע, לצד המלצות של משפחה וחברים", נכתב במחקר.

איך משקיעים מקבלים החלטות השקעה? לפי המחקר, "בבחינת הגורמים לבחירה במוצר השקעה, הבולטים ביותר הם רמת סיכון, ביצועי עבר ועמלה נמוכה". התשובה השכיחה ביותר לשאלה מי משפיע על החלטה לגבי תיק השקעות אצל משקיעים בניהול עצמי, היא המשפחה - 35%, ואחריה העיתונות ואתרים כלכליים - 33%. רק אחר כך מגיעים יועצים פיננסיים ויועצי השקעות בבנק (30% כל אחד). 23% מושפעים מדוחות כספיים ואתר הבורסה.

נכון להיום 18% מהמשקיעים מושפעים מבלוגים ופורומים ו-15% מרשתות חברתיות. נזכיר שבוול סטריט פרחו לפני כשנתיים מניות meme כמו גיימסטופ, שזינקו על רקע המלצות סוחרים ברשת החברתית רדיט.

רוב המשתתפים בסקר שיש או היה להם תיק השקעות, העידו על ניהול עצמאי - 58% באופן עצמאי בלבד, ו-13% בניהול עצמי ומנוהל. בין אלו שמנהלים תיק עצמאי, 41% מעדיפים פלטפורמת השקעה של הבנק ו-30% של בית השקעות. בין 44% ממשתתפי הסקר שהתיק שלהם מנוהל, כמחצית עושים זאת בבתי ההשקעות.

מניות ישראליות, מדדים בחו"ל

לפי הנתונים, מניות ישראליות הן מוצר ההשקעה הפופולרי ביותר, כש-46% מהמשקיעים הפעילים בניהול עצמי ציינו שהם משקיעים בהן. מניות בחו"ל/זרות נמצאות בתיקי 42% מהמשקיעים העצמאיים. בתחום המדדים, מדדי חו"ל נמצאים ב-72% מהתיקים, לעומת 68% במדדים בארץ.

מוצרי ההשקעה השכיחים ביותר הם פיקדונות בנקאיים - 46%, מטבע חוץ - 27%, וכן אג"ח וקרנות נאמנות. שיעור המשקיעים בקריפטו עומד על 9%, ללא הבדל מאפייני מגדר, אזור מגורים או רמת הכנסה, אך בשיעור נמוך יותר של 21% מהמשקיעים המבוגרים יותר (50+) לעומת 53% מגילאי 30-49.

42% משקיעים בהשקעות מקומיות בלבד, בעוד ש-50% משקיעים גם בישראל וגם בחו"ל ו-8% רק בחו"ל. בבורסה מציינים שהנתונים דומים לממצאי הסקר מהשנה שעברה ומוסיפים כי "קיים עיוות רגולטורי המייצר אפליה בין המוצרים המקומיים לזרים, שלמעשה מעודד את הגופים המוסדיים להסיט השקעות של הציבור לחו"ל. כך למשל קיים איסור על מוסדיים ישראלים לגבות דמי ניהול בגין רכישת מוצרים על מדדים מקומיים, אך למרבה האבסורד איסור דומה לא חל על רכישת מדדים זרים".

בין 50 אלף ל-500 אלף שקל

באשר להיקפי התיקים, המחקר מעלה שכשליש מהתיקים המנוהלים בניהול עצמי הם בעלי שווי של פחות מ-50 אלף שקל, וקרוב לרבע מנהלים מעל חצי מיליון שקל. רוב המשקיעים בניהול עצמי, 53%, מחזיקים בתיק השקעות בשווי של 100 אלף שקל ומטה. שליש מנהלים תיק ששווה בין 100 אלף ל־500 אלף שקל, ו־14% מנהלים תיק בשווי של 500 אלף שקל ומעלה. 

37% מהמשקיעים העצמאיים נוהגים לבדוק את תיק ההשקעות בתדירות של פעם-פעמיים בשבוע, והיתר נחלקים שווה בשווה בין כאלו שבודקים יותר, לכאלו שבודקים בתדירות נמוכה יותר. 39% מהמשקיעים מבצעים פעולה פעם בכמה חודשים או פחות מכך, 32% מבצעים פעולה פעם-פעמיים בחודש, ו-11% מהמשקיעים מבצעים פעולה פעם ביום לפחות (מהם 4% העידו שהם מבצעים כמה פעולות בכל יום).

עוד עולה כי 30% מהמשקיעים עושים שימוש כלשהו, לרוב מזדמן, בכלי AI לקבלת החלטות השקעה.

מחכים להפחתת המס והחלפת הממשלה

נתון מעניין מהמחקר הוא שכרבע מהנשאלים בסקר לא ידעו או לא זכרו באילו סקטורים הם מושקעים. בין אלה שהשיבו על השאלה, 38% מהמשקיעים בניהול עצמי מושקעים בהייטק, והסקטורים המובילים האחרים הם בנקים - 30%, נדל"ן ובנייה - 22% וכן תעשייה ושירותים פיננסיים, עם 19% כל אחד.

לשאלה היכן היו משקיעים 100 אלף שקל, 47% מהמשקיעים הפעילים השיבו שבשוק ההון, עלייה של 8% מסקר קודם. הנכונות להשקיע בנדל"ן פחתה משמעותית - רק 15% היו בוחרים בה, ירידה של 6% מסקר קודם.

הסקר מוצא שישנה עלייה בחשש מהפסד בהשקעות בשוק ההון. לפי הסקר, שני החסמים המרכזיים לכניסה להשקעה בשוק ההון הם היעדר כסף פנוי וחשש להפסדים. היעדר כסף פנוי צוין על-ידי 60% מהנשאלים, עלייה לעומת סקר קודם, וגם החשש מהפסד גדל. עוד חסם הוא חוסר זמן, ובקרב אלה שאינם משקיעים כלל כמחצית ציינו כחסם את חוסר ההבנה. מנגד, היכרות עם משקיעים בסביבה הקרובה היא גורם משמעותי שעשוי להקל עבורם על כניסה להשקעה.

בבורסה מציינים כי "אחד הממצאים הבולטים הוא החשיבות הרבה שמקנה ציבור המשקיעים למס רווחי הון". אחת השאלות בסקר הייתה על הורדת המס מ-25% ל-20%, ו-14% מהמשקיעים העצמיים ציינו שהדבר ישפיע במידה רבה מאוד ועוד 30% אמרו שישפיע במידה רבה על הנכונות להשקיע עוד; 8% היו אדישים לכך.

עוד דבר שישפיע לטובה על נכונות ההשקעה הוא שינוי הממשלה: 33% מהמשקיעים הפעילים ציינו זאת כגורם שיגביר את פוטנציאל ההשקעה בשוק, לעומת 8% שהעריכו כי תהיה לכך השפעה שלילית. בין משקיעי העבר ואלה שכלל לא משקיעים, 31% ו-18% ציינו השפעה לחיוב, לעומת 11% ו-8% כגורם שלילי, בהתאמה.

אירועי ה-7 באוקטובר והרפורמה המשפטית מוזכרים כזרזים ליציאה מהשוק, וכרבע ממשקיעי העבר ציינו השפעה שלילית של המלחמה. 20% ממשקיעי העבר מציינים את הרפורמה כגורם שלילי, וכרבע מהמשקיעים הפעילים העבירו השקעות לחו"ל בשל הרפורמה - רובם מחצית מההשקעות או יותר. "הרפורמה היא הגורם השלילי ביותר מבחינת המשקיעים הפעילים, ואילו המלחמה היא הגורם השלילי ביותר מבחינת משקיעי עבר", אבחנו בבורסה.

ומה בנוגע לעתיד? לפי המחקר, "ניכרת אופטימיות זהירה עם נכונות להרחבת התיק בקרב 40% מהמשקיעים הפעילים". רק 6% מעריכים שיקטינו את התיק. 41% ממי שאינו משקיע סבור שיעשה זאת השנה.