שתי השכונות סמוכות לפארק הירקון, אבל במחירי הדירות אין מה להשוות

גלובס משווה בעזרת מדלן בין שתי שכונות באותה העיר • שיכון ותיקים היא שכונה ירוקה בצפון רמת גן. הקרבה לפארק והאופי החצי כפרי שלה הפכו אותה לאזור מגורים מבוקש • שכונת החרוזים הוקמה מיד לאחר קום המדינה. במשך השנים החליפו את בתי השכונה בנייני דירות נמוכים, ובהמשך הוקמה בו מכללת שנקר לאופנה ועיצוב

צילומים: טלי בוגדנובסקי
צילומים: טלי בוגדנובסקי

מבוסס על נתוני אתר "מדלן"

השכונות

שיכון ותיקים היא שכונה ירוקה בצפון רמת גן, שנחשבת לאחת מהיוקרתיות בעיר. היא הוקמה בשנות ה־50 של המאה הקודמת על אדמות הטמפלרים. בראשית דרכה התגוררו בה פקידי עירייה, אנשי אצ"ל ולח"י, עיתונאים, סופרים, אנשי משטרה ופוליטיקאים. בשנותיה הראשונות סבלה השכונה מהצפות מנחל הירקון הסמוך, אולם שיכון ותיקים מוקף משלוש כיוונים בפארק הירקון, ועם השנים הקרבה לפארק והאופי החצי כפרי של השכונה הפכו אותה לאזור מגורים מבוקש.

הקונים מחפשים את שתיהן: השכונה שהייתה "הפנינה הנדל"נית" של נתניה מול השכונה שהחליפה אותה 
שתי שכונות בגבעתיים: האחת יקרה יותר לקנייה, בשנייה השכירות גבוהה יותר
בדקנו שתי שכונות חדשות ביבנה. איזה מהן עדיפה לרכישת דירה?

שכונת החרוזים הוקמה מיד לאחר קום המדינה על ידי בעלי מפעל עלית לטובת שיכון עובדי המפעל, על שטח ששימש כפרדס. השכונה צמודה לפארק הירקון מצפון, לנתיבי איילון ממערב, לרחובות ביאליק ואבא הלל מדרום, ולשיכון ותיקים ממזרח. במשך השנים החליפו את בתי השכונה בנייני דירות נמוכים, ובמרכז השכונה הוקם מתחם ציבורי שבתחילה היה בו בית ספר תיכון, ובהמשך הוקמה בו מכללת שנקר לאופנה ועיצוב.

הבנייה

שיכון ותיקים מאופיין בצמודי קרקע ובנייני דירות של עד 5 קומות, ומספר מצומצם של בניינים גבוהים יותר שנבנו לאחרונה במסגרת התחדשות עירונית.

 

בשכונת חרוזים הוחלפו בעשור האחרון רבים ממבני הדירות הנמוכים בבנייני דירות גבוהים בני כ־10 קומות, מה שהופך את השכונה לצפופה הרבה יותר. בנוסף, בשכונה יש 2 מגדלי מגורים גבוהים יותר.

מבני ציבור

שיכון ותיקים צמודה לקאנטרי ולמועדון טניס. בשכונה יש גני ילדים, בית ספר יסודי עם חטיבת ביניים, ואת תיכון אהל שם הנחשב, ומוסדות ציבור נוספים. בשכונת חרוזים יש מחסור בגנים ואין בה בכלל בתי ספר. לאחר שמכללת שנקר תעבור לקמפוס חדש במתחם הבורסה, תוכל העירייה להקים במבנה בית ספר לילדי השכונה.

תחבורה

תושבי שיכון ותיקים נהנים מקרבה לציר אבא הלל, שבו עוברים אוטובוסים רבים אבל זה החיבור היחיד שלה לרשת הכבישים העירונית והבין עירונית, והוא פקוק במשך שעות רבות ביום. הקו האדום של הרכבת הקלה מרוחק מהשכונה כ־10־20 דקות הליכה. תחנת הרכבת "תל אביב - אוניברסיטה" נמצאת במרחק הליכה של כ־20 דקות דרך פארק הירקון. לקראת סוף העשור יפעל בצמוד אליה גם הקו הירוק של הרכבת הקלה.

תושבי שכונת חרוזים נהנים מקישוריות טובה ברכב ובתחבורה הציבורית בשל הקרבה לנתיבי איילון, ולרחובות הראשיים ביאליק ואבא הלל. עם זאת, בשכונה יש מצוקת חניה חמורה. הקו האדום של הרכבת הקלה מרוחק מהשכונה כ־10־20 דקות הליכה,. תחנת הרכבת "תל אביב - סבידור מרכז" נמצאת במרחק הליכה של כ־15-20 דקות או רכיבה של כ־7 דקות באופניים. לקראת סוף העשור הבא צפוי לפעול במרחק הליכה של כ־10-20 דקות קו מטרו שיגיע לצפון, מרכז ודרום תל אביב, חולון וראשון לציון.

 

בשכונה אין שבילי אופניים, אך היא צמודה לשבילים בפארק הירקון, לרבות שבילים שמגיעים לקניון איילון ולצפון תל אביב.

העתיד

תוכנית המתאר העירונית שנמצאת בשלבי אישור מייעדת את שיכון ותיקים לפיתוח צנוע שישאיר את רוב שטח השכונה בגובה של עד כ־3 קומות, עם התחדשות בעיקר בקצוות בגובה של עד כ־7 קומות.

תוכנית המתאר העירונית שנמצאת בשלבי אישור מייעדת את שכונת חרוזים להמשך פיתוח, אך בניגוד להתחדשות המשמעותית שעברה על פנים השכונה בעשור האחרון במסגרת תמא/38 והגביה את הבניינים הקיימים לגובה של כ־10 קומות, הפיתוח העתידי צפוי להיות בגבולות הדרומיים ומערביים של השכונה, ולהתבצע במסגרת פינוי בינוי עם בנייה לגובה של כ־15־35 קומות.

מתחם ביאליק ברוריה: פרויקט פינוי בינוי גדול במסגרתו יפונו כ־175 דירות במספר בניינים בדרום מערב השכונה, ויוקמו במקומם כ־500 דירות חדשות במגדלים לאורך רחוב ביאליק. הפרויקט בשלבי ייזום ראשוניים וצפוי לצאת לביצוע לקראת סוף העשור; ביאליק 154־162: פינוי 50 דירות בבניינים בני 3-4 קומות, והקמת כ־130 דירות חדשות במגדל בן כ־35 קומות מעל קומת מסחר; ביאליק 164: פרויקט פינוי בינוי במסגרתו יפונו 50 דירות במגדל מגורים ובניין דירות נמוך, ויוקמו כ־160 דירות חדשות; מתחם שיכון עלית: פינוי כ־40 דירות בבניינים בני 2 קומות, והקמת כ־150 דירות חדשות ב־2 בניינים בני כ־10 קומות ומגדל בן כ־35 קומות. כמו כן הקצאת שטח ציבורי להקמת בית ספר יסודי.

בשורה התחתונה

טל קופל, מנכ"ל מדלן: "אף שהן צמודות ונהנות ממיקום די דומה, כולל צמידות לפארק הירקון, לשיכון ותיקים ולשכונת החרוזים יש אופי שונה לחלוטין. שיכון ותיקים היא שכונה פסטורלית וירוקה עם מגוון מבני חינוך וציבור, בעוד ששכונת החרוזים היא שכונה צפופה ומצטופפת, עם מחסור בתשתיות עירוניות וכיום גם שלל מטרדי בנייה. גם בעתיד שיכון ותיקים תשמור על הפסטורליה, עם מעט פיתוח, בעוד שהחרוזים תצטופף עוד יותר וצפויה להיות "אתר בנייה" גם בעשור הבא. נתונים אלה משתקפים גם במחירי הנכסים בשכונות, הן לרכישה והן להשכרה, עם מחירים גבוהים יותר בשתי הקטגוריות בשיכון ותיקים".