מי הכי נהנה מהטבות מס בישראל: נתוני האוצר מתפרסמים

כלל הטבות המס מגיעות להיקף של יותר מ-83 מיליארד שקל ובמשרד האוצר מעוניינים לקצץ אותן החל מתקציב 2025 • באוצר כבר ניסו לשנות כמה מהטבות המס הללו, ללא הצלחה, בתקציבים המעודכנים שאושרו ל-2024-2023 בעקבות המלחמה. בהן, ההטבה לפנסיות, שממוקמת בראש טבלת ההטבות היקרות

משרד האוצר בירושלים / צילום: Shutterstock
משרד האוצר בירושלים / צילום: Shutterstock

מדינת ישראל העניקה הטבות מס בהיקף של 83.6 מיליארדי שקלים בשנת 2023 - כך עולה מאומדן שפרסם היום (ה') הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון. טבלת עשר הטבות המס עם העלות הגבוהה ביותר, שנחשפה בגלובס בדצמבר האחרון בראיון עם אברמזון ופורסמה היום (חמישי) רשמית על ידי האוצר, מובאת כאן לפניכם. כל אחת מהן בנפרד גורעת מקופת המדינה הכנסות של יותר מ-2 מיליארד שקל (חלקן הרבה יותר), ועלותן הכוללת היא 65.2 מיליארד שקל - כ-80% מכלל עלות הטבות המס.

 

באוצר מעוניינים לקצץ בהטבות המס החל מתקציב 2025, שהעבודות הפנימיות עליו במשרד מתחילות בימים אלה. ייתכן שפרסום הסקירה של הכלכלן אמורה לספק מצע לקבלת החלטות על צמצום ההטבות, במטרה לצמצם את הגירעון ולחזור לתוואי יורד של יחס חוב-תוצר, אחרי הקפיצה הצפויה ב-2024.

באוצר כבר ניסו לשנות כמה מהטבות המס הללו, ללא הצלחה, בתקציבים המעודכנים שאושרו ל-2024-2023 בעקבות המלחמה. בהן, ההטבה לפנסיות, שממוקמת בראש טבלת ההטבות היקרות, בהיקף של 24.3 מיליארד שקל. היא כוללת את ההקלות במס בגין הפרשות לפנסיה את הפטור על התשואה, וכן את הפטור החלקי הניתן בתום תקופת החיסכון למקבל הקצבה.

באוצר רצו בעבר וכנראה שרוצים עדיין לבטל גם את ההטבה השלישית בגודלה, הניתנת לקרנות השתלמות והסתכמה בשנה שעברה ל-7.4 מיליארד שקל. בעלי קרנות ההשתלמות נהנים היום מפטור על משיכת החיסכון, על התשואה בעת הצבירה וכן בעבור הפרשת המעביד עד לתקרה מסוימת. בסיבוב הקודם, בהסתדרות הזהירו שלא ייתנו לפגוע בפטורים על הפנסיות וקרנות ההשתלמות - וההצעות של אגף התקציבים נפלו מטיוטות התקציב. 

ההטבה השנייה בגודלה, נקודות זיכוי מס להורים, הסתכמה בעלות של 9.6 מיליארד שקל למדינה בשנה שעברה. היא העפילה למקום השני בטבלה, בעקבות הענקת נקודת זכות נוספת להורי ילדים בגילאי 6-12. ב-2024 ההטבה צפויה לעלות עוד יותר, עם תוספת נקודות הזיכוי להורים לילדים עד גיל 3.

סך הטבות המס לשנת 2023 הגיעו להיקף של 19% מהכנסות המדינה ממסים, או ל-4.4% במונחי תוצר. השוואה שערכו באגף הכלכלן הראשי בין היקף הטבות המס כאחוזי תוצר במדינות שונות, העלתה שהנתון הישראלי אינו חריג, ואף נמוך ב-1.4 אחוזי תוצר מהממוצע ב-20 המדינות שנבדקו. היקף הטבות המס הגבוה ביותר שנמצא היה בהולנד, עם 14.2% תוצר, והנמוך ביותר בגרמניה, עם 0.9% בלבד (על פי נתוני 2020).