רשות המסים | פרשנות

למלא את הבור התקציבי: שורת הצעדים של מנהל רשות המסים החדש

רשות המסים יוצאת מגדרה בהשקת יוזמות לאיתור הון שחור והעלמות מס ובהחייאה של תוכניות עבר • מנהל הרשות שי אהרונוביץ' נכנס לתפקיד שבועיים לפני שפרצה המלחמה, אך הבור בקופת המדינה נפער עוד קודם. מאז הוא נאחז בכל חבל כדי לצאת ממנו

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור
שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

בחודשים הראשונים של שנת 2024, ובמיוחד בשבועות האחרונים, נראה שרשות המסים נמצאת באקסטזה של פעילות. בכל שבוע כמעט דיווחנו בגלובס על היוזמות החדשות לאיתור הון "ישראלי" שחור והעלמות מס, המבצעים החדשים, ההחלטות והתוכניות.

בלעדי | יו"ר נמל חיפה התרברב: לקחתי את השרה להודו, כדי שלא תקדם את המתחרה הסיני
ההערות שמסתתרות בדוחות: כך קפצו מכירות הדירות החדשות

בין היתר חשפנו כי רשות המסים העלתה הילוך במאבק במעלימי ההכנסות בתחום הנדל"ן ואספה רשימות מהטאבו על עשרות אלפי בעלי נכסים, מתוך כוונה לאתר ישראלים המשכירים נכסים ומעלימים את הכנסותיהם. במקביל, הרשות פתחה לאחרונה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים ביעד ההשקעה הפופולרי קפריסין, מתוך מטרה לבחון האם נגרע תשלום מס מישראל. זמן קצר קודם דיווחנו על כך שהרשות מתכוונת לחדש את נוהל "דיבידנד כפוי", במסגרתו יכול מנהל רשות המסים לאלץ בעלי חברות "מעטים" לחלק כדיבידנד 50% מהרווחים הצבורים אצלם ולשלם מס על כך.

בחודש הבא גם תיכנס לתוקף התוכנית המכונה "חשבוניות ישראל" - תוכנית רשות המסים למאבק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות שגורעות מיליארדים מקופת המדינה, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית מעל 25 אלף שקל רק לאחר קבלת מספר מיוחד. מדובר בחקיקה מאשתקד שיישומה נדחה פעמיים עקב המלחמה.

התעוררות נרשמה גם במחלקה המקצועית ברשות המסים, שנדמתה לרדומה מעט במהלך המחצית השנייה של 2023, כאשר פרסמה לאחרונה ארבעה מסלולים ירוקים חדשים ועדכנה שני מסלולים קיימים בנושא שינויי מבנה מיזוגים ופיצולים, מתוך מטרה לתת ודאות במתן החלטת מיסוי בעסקאות משמעותיות במשק.

מכה גלים בשוק

וכמובן, חייבים לדבר גם על ההצהרות של מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' על היוזמות העתידיות שבפתח, בראשם פרסום נוהל גילוי מרצון חדש, שיכלול לראשונה גם אפשרות לדווח על רווחי קריפטו שהוסתרו ולשלם מס מבלי לחשוש מהליך פלילי

עוד מההצהרות של אהרונוביץ' שהכו גלים בשוק: האמירה שלו באחת הוועידות לאחרונה כי יש להעלות לשולחן את מס דירה שלישית, שלפני שמונה שנים עורר סערה בקרב המשקיעים. מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, אומנם מיהר לצנן את הרוחות שסערו שוב, כשהכחיש שהנושא על הפרק, אבל מאחורי הקלעים נראה כי מבחינת רשות המסים טרם נאמר המילה האחרונה.

מה עומד מאחורי האנרגיות החדשות (או מחודשות) של רשות המסים? שני דברים מרכזיים: ראש חדש וקופה מרוקנת.

אהרונוביץ' מונה לתפקיד מנהל רשות המסים בספטמבר אשתקד. קופת המדינה הייתה מרוקנת כבר אז, והוא נאלץ לחפש מקורות כספיים יש מאין. לפני שהספיק לחשוב על כך, פחות משבועיים לאחר כניסתו לתפקיד, פרצה מלחמת "חרבות ברזל". המלחמה הפכה את הבור הכלכלי של קופת המדינה לתהום, עם עשרות מיליארדים של פיצויים שהמדינה צריכה לשלם והוצאות ביטחוניות בלתי נגמרות. וכשעומדים על הסף התהום, צריך להיאחז בכל חבל שנמצא בסביבה. ואם אין חבל, צריך ליצור כזה.

וזה בדיוק מה שעשה מנהל רשות המסים החדש. מצד אחד, הוא אוחז בחבלים קיימים - תוכניות שכבר עלו בעבר על השולחן או שלא נעשה בהן שימוש, בהם הגילוי מרצון שהרשות ניסתה לחדש בשנתיים האחרונות ללא הצלחה, והתוכנית לחייב בעלי חברות לשלם מס גבוה על רווחים שלא חילקו (דיבידנד כפוי) שהייתה קיימת בחקיקה אך לא יושמה. הציפייה היא שנוהל גילוי מרצון על רווחי הקריפטו יכניס למדינה מאות מיליוני שקלים מס, והדיבידנד הכפוי יכניס לא פחות מ־2 מיליארד שקל, אם אכן ייושם.

מצד שני, מנהל רשות המסים משתמש בכלים שקיימים ברשות כדי ליצור "חבלים חדשים", בהם המרדף אחר המשקיעים הישראלים בקפריסין. קבלת המידע מהטאבו על משקיעי נדל"ן ישראלים נכנס לפתרונות היצירתיים יותר של מנהל רשות המסים, שהתייאש מלחכות שהפוליטיקאים יאשרו הקמת מאגר "מחזיקי נדל"ן להשכרה" בישראל, והחליט להקים מאגר כזה לבד בדרך עקיפה ולהגיע למעלימי המס בשוק.

בליץ התוכניות של רשות המסים

"חשבוניות ישראל"
עסקים יוכלו לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד

איתור מעלימי מס משכירות
על ידי איסוף והצלבת נתונים על עשרות אלפי בעלי נכסים

ניטור פעילות בקפריסין
איתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה למקלט מס

נוהל הדיבידנד הכפוי
גביית מס כפויה מ"חברות מעטים" שאוגרות רווחים ללא סיבה עסקית

נוהל גילוי מרצון
מאפשר למי שהסתיר כספים לדווח ולשלם מס מבלי להיות חשוף להליך פלילי. כולל גם רווחי קריפטו

מעלימי המס משתכללים

"תקופות של מלחמה וקשיים כלכליים תמיד מאלצות את מקבלי ההחלטות להיות זריזים יותר ולהביא פתרונות יותר מהירים", אמר לי בכיר ברשות המסים בימים האחרונים. "זה הופך את כולם ליעילים עוד יותר".

האם היוזמות הללו יספקו בשורה התחתונה את המיליארדים החסרים בקופת המדינה? כן ולא. כמו שהרשות משתכללת, גם מעלימי המס משתכללים כל העת, וחלק מאותם אנשים שהרשות מבקשת ללכוד יצליחו למצוא פרצה חדשה להתחמק דרכה. אבל משהו בטוח יקרה - גם בתחום ההתרעה, גם באכיפה וגם בגבייה.

בתחום הנדל"ן, רשת המדווחים לרשות המסים תתרחב, כמו שהתרחבה במבצעים קודמים לתפיסת מעלימי המס בתחום. משקיעים בחו"ל, ובקפריסין בפרט, יחשבו פעמיים לפני שהם מתעלמים מרשות המסים בישראל, בעלי חברות ארנק אולי יחליטו לחלק דיבידנד ולשלם מס בשיעור רגיל של 25%-30% ולא בשיעור של 50%, אם הרשות תכפה עליהם לחלק רווחים במסגרת "דיבידנד כפוי".

בשורה התחתונה, כחצי שנה לאחר מינויו מוכיח מנהל רשות המסים שאפשר - שלא לומר צריך - להמציא את הגלגל כל פעם מחדש בתחום גביית המסים בישראל.