חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה • ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

חנן מור / צילום: אייל טואג
חנן מור / צילום: אייל טואג

מניית חנן מור , חברת הנדל"ן המניב שנמצאת בהסדר חוב, צללה בשלושת הימים האחרונים ב-37% אחרי שהמשקיעים בחברה הרימו גבה כשראו שני דיווחים של החברה על מכירת מניות שביצע אתמול ושלשום חנן מור, הבעלים לשעבר של החברה. היקף המכירות עמד על 2 מיליון שקל, בדיסקאונט על מחיר המניה, המהווים כ-40% מהנתח שצפוי להישאר לו בחברה אחרי הסדר החוב (כחצי אחוז למור וחצי אחוז לשותפו אבי מאור ובסך הכל לשניהם כ-10 מיליון שקל).

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה 
בדיקת רשות שוק ההון והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ודוד פורר אסור לאחים אמיר? 

המכירות שביצע מור עצמו היו אחראיות לכ-78% ממחזור המסחר במניה אתמול ושלשום מה שמסביר את הירידה החדה במניה.

מי שפחות אהב את המהלך שביצע מור הוא עו"ד אהוד גינדס שביקש ממור להפסיק את מכירת המניות לפחות עד שההסדר יאושר ע"י בית המשפט. נכון לעכשיו, ההסדר הוגש לאישור ומדובר בסוג של תקופת ביניים בין זמן הגשת הבקשה ועד שהיא תאושר.

"לא ביצע עבירה - אך זה חוסר אמון בחברה שהקים"

עורך דין בכיר בתחום חדלות פירעון ששוחח עם גלובס קובע כי מור לא ביצע עבירה. "הסדר החוב הוגש לבית המשפט אחרי שאושר בידי רוב הנושים. החברה תעבור בעלות ומונה מנהל חדש לחברה, מנכ"ל מבנה לשעבר, דודו זבידה וזכותו של מור למכור את המניות שנותרו לו".

מור עצמו לא הסכים להסביר את פשר המכירה, שכן החברה צפויה לעבור שיקום ולאחר מכן סביר שהמניה תעלה ביחס למצבה כיום. אך ניתן לשער שהוא החליט לנתק קשר עם החברה שייסד ולא רוצה להמשיך ולהחזיק במניות.

אלא שעורך הדין לא מקבל את הטענה הזו וקובע כי מדובר במכירה ב"זמן רגיש. זה מעשה לא חכם מצידו של מור. בעל השליטה לשעבר מביע חוסר אמון בהליך כשהוא מוכר כעת מניות. בסופו של דבר מדובר על כסף, לא על רגשות. מכירה בזמן כזה אומרת שחנן מור חושב שהמניות יהיו שוות פחות בהמשך. אני לא רואה דרך אחרת לפרש זאת".

לדבריו, מור חיכה עד שראה את הסדר החוב, הוא לא מצא חן בעיניו והוא החליט למכור מניות. "כמי שמייצג נושים ובנקים במקרים אחרים אני יודע שמכירה כזו מכעיסה את הנושים. הם הרי נפגעו יותר ממנו ועכשיו הוא מכניס להם אצבע בעין".

"נושים מצפים מבעל שליטה לעמוד מאחורי ההליך, גם אם נכפה עליו. גם אם זה לא משהו שהוא יזם. אתה בעל הבית וצריך לעמוד מאחורי החברה לטוב ולרע, בוודאי אחרי שנהנת ממנה לאורך שנים. אתה צריך להביע אמון גם אם זה במחיר שתפסיד קצת כסף".

חנן מור חייבת לנושיה יותר מ-600 מיליון שקל

יצוין כי בעקבות קריסתה של חנן מור, בשלהי 2023, ואי יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה (כ-2.7 מיליארד שקל במונחי קרן) עברה השליטה בחברה בפועל לידי הנושים: בנקים, מוסדיים וכן מחזיקי האג"ח שלהם היא חייבת יותר מ-600 מיליון שקל. הללו הדיחו את צמד בעלי השליטה מתפקידיהם כיו"ר (חנן מור) ומנכ"ל (אבי מאור) ומי שמנהל אותה כיום מטעמם וממונה על מתווה הסדר חוב מוסכם הוא דודו זבידה, לשעבר מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב מבנה.

חלק מרכזי מקריסתה של חנן מור מיוחס לעסקת שדה דב. בשנת 2021 רכשה החברה קרקע במתחם בתל אביב בתמורה ל-1.5 מיליארד שקל, רכישה שמומנה באמצעות הלוואה בגובה של 1.3 מיליארד שקל, בעת שהריבית הייתה אפסית. ההלוואה, שהוצמדה לריבית פריים הלכה והתייקרה ככל שהריבית בעולם טיפסה.

במסגרת מתווה הסדר החוב הצפוי בחנן מור, יוקצו לנושי החברה מניות שיהוו כ-96% מהון החברה, כאשר בעלי מניות קיימים ידוללו להחזקה של פחות מ-4% מההון. מבין הנושים הבולטים, יחזיק קונסורציום המממנים של רכישת מתחם שדה דב בת"א ב-41% ממניות חנן מור. צמד הבעלים המקוריים, מור ומאור, צפויים להיות מדוללים לכ-1% ממניות החברה בלבד (לעומת כ-45% כיום).