לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' • הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בישיבת הממשלה האחרונה לפני חג הפסח אירע מקרה חריג, שלא זכור כמותו גם לוותיקי משרד האוצר: הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי ("פלאט") בתקציב המדינה חרף התנגדותו הנחרצת של שר האוצר, ואף "מעל לראשו" - כפי שתיאר בצלאל סמוטריץ' בעצמו את ההצעה. 

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל
הגירעון של ישראל מזנק וכבר נושק ליעד השנתי של התקציב החדש

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול סמוטריץ'. בדרך-כלל הצעות לקיצוצים תקציביים מוגשות לישיבות הממשלה על-ידי שר האוצר. הפעם ההצעה הועלתה מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו על-ידי כוחות הביטחון מאז תחילת המלחמה (מצבת בתי הסוהר גדלה בקרוב ל-5,000). בעוד שהמטרה הייתה מוסכמת עקרונית על כל הצדדים, באוצר דרשו כי הרחבת בתי הסוהר תמומן מתוך התקציב של המשרד לביטחון לאומי. המשרד זכה לתוספות ניכרות במסגרת תקציב המדינה החדש לשנת 2024, שרק אושר בחודש שעבר וכבר נפתח מחדש לשינויים.

כבר לפני שבועיים הייתה אמורה לעלות לאישור הממשלה הצעה לקיצוץ רוחבי גדול עוד יותר, בהיקף של 576 מיליון שקל, שהיו אמורים להיגרע מתקציבי המדינה הבאים עד סוף שנת 2026. ההצבעה ההיא נדחתה ברגע האחרון, ולבסוף נמצאה מעין פשרה - שמיטיבה עם בן גביר יותר מאשר יריבו הפוליטי סמוטריץ' - לפיה המשרד לביטחון לאומי יזכה לתוספת תקציבית של 450 מיליון שקל. חצי מן הסכום יגיע מה"פלאט", והיתר מתקציב משרד הביטחון שבראשות השר יואב גלנט. 

"מס בן גביר" 

זוהי לא הפעם הראשונה, וגם לא השנייה, שבן גביר מחלץ מנתניהו תוספות תקציבים בניגוד לרצונו של סמוטריץ' - מה שכבר זכה לכינוי "מס בן גביר" במסדרונות האוצר. במועד אישור התקציב בממשלה בן גביר צרח לפי העדויות בלשכתו של נתניהו, בדרישה לתוספות למשרדו. נתניהו הסכים לקנות את יציבות הקואליציה בתמורה לכ-1.5-2 מיליארד שקל שקיבל בן גביר ברגע האחרון. התוספת ההיא, כמו גם החדשה, הגיעה על חשבון תקציבים שנלקחו מכל אחד ממשרדי הממשלה האחרים, לרבות החינוך, הבריאות והרווחה.

לאחר אישור ההחלטה בממשלה, עקץ בן גביר את סמוטריץ' בפומבי: "חבל מאוד שהשר סמוטריץ' ממשיך להיות מנותק מהצרכים הביטחוניים ומתנהג כאילו המלחמה לא שייכת אליו. אני שמח שרוב רובם של השרים גילו אחריות ומנהיגות", אמר.