בדרך לשווי של 2 טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של 2 טריליון דולר ולעקוף את אנבידיה • בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני • "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock
משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

דוחות אלפאבית (גוגל) , חברת האם של ענקית החיפוש גוגל, הפתיעו לטובה והובילו לזינוק חד בשווי המניה. במסחר המאוחר היא קפצה ביותר מ-10% והיא צפויה להגיע לשווי שוק של 2 טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה בדרך להיות החברה השלישית בגודלה בוול סטריט.

פרשנות | מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה 
גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר 

החברה דיווחה על הכנסות רבעוניות של 80.5 מיליארד דולר, עלייה של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל לתחזיות האנליסטים שעמדו על 78.8 מיליארד דולר. הרווח של אלפאבית עלה ב-36% ל-23.7 מיליארד דולר, גם כן מעל ציפיות האנליסטים.

לפני פרסום הדוחות, הסנטימנט בשוק היה שלילי עקב חששות לגבי יכולת הצמיחה של החברה בעסקי הליבה, בעיקר בתחום הפרסום, וההשקעה הגדולה בהטמעת בינה מלאכותית. הסיבה: מטא דיווחה ערב לפני, הנמיכה את תחזית ההכנסות וציננה את הציפיות לפיהן הטרנד החם של AI יביא בקרוב להכנסות גדולות.

בגוגל הבינה המלאכותית דווקא כן מכניסה

באלפבית הסיפור אחר, בחברה דאגו להבהיר שהם משלבים AI בכל המוצרים. ההכנסות מפרסום ביוטיוב עלו ב-21% והסתכמו ב-8 מיליארד דולר, מעל תחזיות האנליסטים. גם ההכנסות מענן גוגל (Google Cloud) צמחו ועקפו את ציפיות השוק.

גורם בתעשייה מסביר כי "גם גוגל וגם פייסבוק מטמיעות בינה מלאכותית במנועי ייצור הפרסומות, במטרה להטמיע את היכולת לבנות ולייצר מודעות באופן כמעט אוטומטי. עם זאת, שלא כמו מטא, גוגל שומרת על איזושהי עמימות בנוגע לתקציב ההשקעות שלה בתחום.

"למרות שנאמר בשיחת המשקיעים כי ההשקעות בתחום אכן יעלו בצורה משמעותית, אין מספרים ברורים. במקביל, גוגל מנסה לדחות ככל האפשר את הפריסה הרחבה של מנוע החיפוש מבוסס הבינה המלאכותית שלה, ג'ימני, זאת לפני שנבנה בעבורו מודל מוניטיזציה טוב".

גם אוראל לוי, מנהל השקעות בקרן טכנולוגיה במור קרנות נאמנות, מתייחס לדוחות הדרמטיים של החברה ומסביר כי בדוחות ניכרת "האצה בכל המגזרים, גם בחיפוש, גם ב-YouTube, וגם בענן". עוד הוא מסביר כי "המרווח התפעולי השתפר ב-4% ל-31.6%, משמעותית מעל הצפי של השוק".

בהתייחסותו לסגמנטים הוא מסביר כי גוגל עצמה הסבירה ש"מאז שהוצאנו את מוצר ה-AI שלנו (SGE) הצלחנו להוריד את העלויות ב-80%", כך אמר מנכ"ל אלפאבית סונדאר פיצ'אי. במקביל, "יוטיוב ממשיך לצבור נתוני שיא כאשר יש כיום מעל 100M מנויים ב-YouTube music ובצד הטלוויזיה (שירות שאינו זמין בישראל) יש מעל 8 מיליון משתמשים משלמים". בגזרת הענן, כך מסביר לוי, "מוצגת הצאה נוספת ל-28.4% צמיחה, עם רווחיות חזקה מאוד".

בדומה למטא, גם בגוגל הציגו קפיצה בהוצאות על שדרוג ציוד ואמצעים (capex), בעיקר עקב השקעות בשרתים ומרכזי נתונים לטובת פריסת AI. גם הוצאות המחקר והפיתוח (R&D) של החברה עלו ב-4%.

פיצ'אי ציין בשיחת המשקיעים כי החברה "מתקדמת היטב בתקופת 'עידן ג'מיני'" למרות הקשיים.

הפרידה מ-10,000 עובדים

גוגל נקטה בצעדים לצמצום הוצאות, כולל פיטורים נרחבים. מאז תחילת השנה, החברה פיטרה עובדים ביחידות עסקיות רבות. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2024, הקבוצה העסיקה ברחבי העולם כ-181 אלף איש, ירידה של כ-10,000 בהשוואה לשנה קודמת.

"גוגל הצליחה לשלוט בהוצאות, עם כל הפיטורים למשל, וראינו קפיצה משמעותית ברווח. השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", מסביר אותו גורם בשוק.

לדבריו, בשורה התחתונה, הזינוק במסחר המאוחר והדוחות החזקים נובעים מסביבת מאקרו טובה יותר, השקעות של שחקניות סיניות בפרסום, שליטה בהוצאות ותחזית עמומה להוצאות עתידיות על בינה מלאכותית.

חלוקת דיבידנד לראשונה בהיסטוריה

בנוסף, גוגל הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני של 20 סנט למניה שישולם ב-17 ביוני. הדירקטוריון אישר גם תוכנית לרכישה חוזרת של מניות בהיקף 70 מיליארד דולר, "בייבאק".

בשוק מסבירים כי "גוגל עשתה את מה שמטא עשתה כבר לפניה, כשבין היתר חלוקת הדיבידנד מכניסה את החברה למשחק של איפה קרנות משקיעות במניות עם דיבידנד. גוגל הכריזה על החלוקה הזאת כדי שהמנייה שלה תיכנס לתעודות סל של דיבידנדים". מהלכים אלו משקפים את הביטחון של גוגל במצבה הפיננסי.

לסיכום, הדוחות הרבעוניים הראשונים ל-2024 של אלפאבית הפתיעו את השוק לטובה, עם צמיחה מרשימה בהכנסות, רווחים מעל התחזיות, שליטה בהוצאות והתייצבות בעסקי הליבה. למרות אי-הוודאות וקשיים מסוימים סביב הטמעת הבינה המלאכותית, החברה ממשיכה להשקיע ולהתקדם בתחום, ואפילו כבר מפיקה ממנו רווחים.