אילון מאסק | פרשנות

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו • בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 • אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong
אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

באוקטובר 2016 התייצב אילון מאסק, יו"ר טסלה, בפני מעריציו ובפני המשקיעים ובפיו בשורה מרגשת: עד סוף 2017 טסלה תדגים במכונית שלה נסיעה אוטונומית לחלוטין מלוס אנג'לס לניו־יורק, "ללא שום צורך בהתערבות נהג, גם לא לטעינה". לדבריו, "המכוניות של טסלה ינהגו את עצמן ברחובות עירוניים ועל כבישים מהירים ואז ימצאו מקום חנייה ויחנו את עצמן".

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים 
השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר 
בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו 

מאסק חזר על אותה הצהרה במאי 2017, ואחרי שהתחזית לא התממשה הרגיע מאסק את המשקיעים בפברואר 2018 ואמר כי מדובר רק בדחייה קלה וטסלה תנסה שוב את ההדגמה "בחודשים הקרובים".

באפריל 2019 הודיע מאסק שוב כי לטסלה יהיו מכוניות אוטונומיות לחלוטין "עד סוף השנה" ואילו ב־2020 כבר יהיו לחברה "מוניות אוטונומיות" (ROBOTAXI), מוכנות לשיווק, שיוכלו להסיע נוסעים ללא נהג ולייצר הכנסות של עשרות אלפי דולרים לשנה לבעליהן.

השנים חלפו והחזון לא התממש. מה שכן קרה זה שהמניה של טסלה צברה תאוצה אחרי כל הכרזה כזו, ששבתה את דמיונם של המשקיעים. מה שעוד קרה הוא, שגופים פדרליים בארה"ב החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות, שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית "אוטופיילוט" של טסלה, וגרסתה המשוכללת יותר FSD, תרמו לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018. רק בימים האחרונים הודיעו חוקרי הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים (NHTSA) כי המערכות האוטונומיות של טסלה "לא מערבות מספיק את הנהג בפיקוח על נהיגה והבעיה הזו קשורה למאות התרסקויות ולאובדן חיי אדם".

אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר ומסתבר שגם לא מההווה. השבוע שוב זינקה מניית טסלה לאחר הודעתה בסין כי מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה (FSD), שמותקנת בדגמי טסלה מודל 3 ומודל Y, צלחה את דרישות הבטיחות הסיניות הנדרשות להפעלת רכב אוטונומי במדינה.

מיישרת קו, לא מובילה שוק

אסור לזלזל בהישג הזה, או ביכולות הפיתוח של טסלה, אבל בטרם נפרוץ בתשואות סוערות חייבים להוסיף גם הסתייגויות.

בתור התחלה לטסלה אין בלעדיות בתחום הנהיגה האוטונומית בסין וקדמו לה לא מעט יצרנים מקומיים, שכבר מחזיקים ברישיון הפעלה לרכב אוטונומי במדינה. חלקם אף מפעילים מזה חודשים שירותי "מוניות אוטונומיות" שפועלים באזורים מוגדרים. כלומר טסלה מיישרת כאן קו ולא בהכרח מובילה את השוק.

בנוסף, מערכת ה־FSD של טסלה גם אימצה עד כה פתרון של "מצלמות בלבד", שנחשב שנוי במחלוקת בתעשיית הרכב. רוב היצרנים, כולל מובילאיי, סבורים שנהיגה אוטונומית בטוחה ומלאה באמת מחייבת "חיישני יתירות" כגון רדאר לייזר (ליידאר) וחיישן רדאר לטווחים ארוכים, שיכולים לפצות על המגבלות של המצלמות בתנאים קיצוניים של ראות ומזג אוויר.

ולבסוף - המחיר. אמנם לאחרונה הוזל מחירה מ־12 אלף דולר ל־8,000 דולר, פלוס עלות חודשית של כ־100 דולר. אבל זה בהחלט לא מחיר Mass Market.

בשורה התחתונה לטסלה יש עוד כברת דרך ארוכה לעבור כדי שמערכת הנהיגה האוטונומית שלה תהפוך להיות "מוקד רווח" משמעותי אם בכלל.