השיטפון האדיר של יצוא הרכב מסין בשנתיים האחרונות, יותר מ-4 מיליון כלי רכב בשנה שעברה בלבד, תפס את המערב בהפתעה וללא מענה. אבל אחרי הפאניקה הראשונית פועלים כיום הרגולטורים בארצות הברית ובאיחוד האירופי להקים סכרי רגולציה ומיסוי, שיציבו משוכה טכנית וכלכלית גבוהה בפני יצרני הרכב הסינים.
● ביידן מעלה את המס של כלי רכב מסין. האם המהלך ישפיע על ישראל?
● בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע
● מבחן דרכים | החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה
אל מול הסביבה העוינת הזו מסתמן כיום בסין שוק הרכב הישראלי כמעין מפלט ו"אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב. למרות שישראל מאוד לא פופולרית כיום במדיה הסינית, בלשון המעטה, נראה כאן בחודשים הבאים מצעד בלתי פוסק של דגמים חשמליים חדשים מסין, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק.
ONVO L60: מעבר מפרימיום לקהל הרחב
גם יצרנית הרכב הצעירה NIO עוברת כיום את השלב של "הגירה" ממדיניות שיווק אליטיסטית של רכבי פרימיום מפוארים ויקרים לדגמי MASS, שפונים לקהל רחב יותר. השבוע ביצעה החברה צעד ראשון בכיוון, עם השקת הקרוס-אובר החשמלי L60 של תת-המותג ONVO (קיצור של "On Voyage", למי שתהה).
כמו רבים וטובים הוא מיועד להתחרות בטסלה Y, וגם עיצובו נראה כמו שכפול די מדויק של טסלה. עם אורך של 4.82 מ' וגובה של 1.61 מ' הוא קטן יותר משאר הדגמים של המותג, אולם יש לו בסיס גלגלים מכובד באורך 2.95 מ', כעשרה סנטימטרים יותר מטסלה Y.
גרסת הבסיס תציע טווח של עד 555 ק"מ בתקן הסיני, ואילו הדגם ארוך-הטווח מתהדר בטווח של עד 730 ק"מ. אלה נתונים מקבילים פחות או יותר לטסלה Y. כל הגרסאות יתמכו בטכנולוגיית החלפת הסוללות המהירה של NIO ובעתיד תוצע גם סוללה מתקדמת, שתאפשר טווח של למעלה מ-1,000 ק"מ.
תא הנוסעים שופע טכנולוגיות מתקדמות, החל ממסך 17.2 אינץ' ברזולוציה של 3k ועד מערכת בטיחות עם יכולות אוטונומיות מתקדמות. מחיר הבסיס המוצהר בסין הוא כ-30,440 דולר, שהם כ-4,500 דולר פחות מהדגם המקביל של טסלה Y בסין. אם היחס הזה יישמר גם בישראל אפשר לצפות למחיר בסיס באזור 200 אלף שקל במיסוי הנוכחי. בכיר בחברה אמר לאחרונה, שב-2025 המכונית תגיע לאירופה - ומן הסתם גם לישראל.
ONVO L60 / צילום: יח''צ
מועד הגעה משוער לישראל: מחצית ראשונה 2025
טווח מחיר משוער: 200-300 אלף שקל
VOYAH JOY: קרוס־אובר נגיש
המותג VOYAH אומנם זכה בישראל להצלחה מכובדת, יחסית לתג מחיר של כ-400 אלף שקל, אבל לא הותיר חותם גדול על השוק.
"הסיבוב הבא" שלו באירופה יתחיל בנובמבר עם קרוס-אובר נגיש הרבה יותר, שייקרא כנראה JOY ומיועד להתחרות בטסלה Y. עם אורך של 4.72 מ' הוא קצר ב-30 סנטימטר כמעט מה-FREE הגדול שנמכר עד כה בישראל, אם כי בסיס הגלגלים שלו הוא באורך 2.9 מ', לא רחוק מזה של האח הגדול. תא הנוסעים מפואר ומאובזר מאוד.
גרסת הבסיס מצוידת בסין במנוע בודד בהספק כ-280 כ"ס, ויהיה כמובן גם דגם דו-מנועי חזק עם ביצועים רציניים. על הכוונת שלו בסין ובישראל נמצאת טסלה Y, וזה אומר מחיר התחלתי של פחות מ-235 אלף שקל במיסוי הנוכחי, עם אופציה להפתעות לטובה. המחיר נמוך משמעותית מהמחיר של ה-FREE.
VOYAH JOY / צילום: יח''צ
מועד הגעה צפוי לישראל: נובמבר 2024
מחיר בסיס משוער: פחות מ־235 אלף שקל
BAIC ARCFOX KOALA: הופעת אורח של דגם משפחתי־קומפקטי
לענקית הרכב הסינית BAIC עדיין לא הייתה נוכחות בשוק הרכב החשמלי באירופה ובישראל, אולם זה עשוי להשתנות בחודשים הקרובים. השבוע נחת בספרד משלוח מסחרי ראשון של כלי רכב חשמליים מבית המותג ARCFOX של היצרנית.
רוב הדגמים של המותג מיועדים לשוק הפרימיום ומתחרים בטסלה, אולם בין הדגמים שנחתו באירופה ביצע הופעת אורח מפתיעה גם הדגם המשפחתי-קומפקטי של המותג, שמכונה KOALA. הכלי משלב אלמנטים של קרוס-אובר ושל מיניוואן, עם דלתות צד, שמחליקות לאחור על מסילה. היצרנית השיקה אותו בסין עבור "פלח האימהות" (לסינים אין בעיה עם סטריאוטיפים מגדריים), והוא כולל שלל גאדג'טים עבור הורים כמו "מוניטור תינוק" פנימי, שמכוון אל מנשא התינוק ברכב וכדומה.
אורכו של הרכב 4.5 מ' אבל הוא ניצב על בסיס גלגלים של 2.82 מ' ומוצע עם ארבעה או חמישה מושבים ותא מטען גדול.
להנעה אחראי מנוע בהספק 170 כ"ס, והסוללה היא בקיבולת של כ-59 קילוואט עם טווח של עד כ-500 ק"מ בתקן הסיני. יש גם מערכת בטיחות מתקדמת ועיצוב פנים בגוונים של חדר ילדים.
המחיר באירופה טרם פורסם ועדיין לא ידוע מתי תושלם התקינה האירופית המלאה, אבל בסין המחיר ההתחלתי הוא קצת פחות מ-20 אלף דולר.
BAIC ARCFOX KOALA / צילום: יח''צ
מועד הגעה משוער: מחצית 2025
טווח מחיר משוער: 140-170 אלף שקל
דונגפנג BOX: חשמלי, קומפקטי ושימושי למשפחות
כמעט בלתי אפשרי למצוא כיום בישראל דגמים חשמליים מודרניים, בטוחים ועם שימושיות משפחתית במחירים של דגמי בנזין עממיים. כלומר בטווח הנכסף של 125-100 אלף שקל. מי שעשוי לשנות את התמונה הוא ה-BOX החדש של דונגפנג, שנמכר השנה בסין תחת שם המותג Nammi.
זהו סופר-מיני חשמלי מרווח, עם אורך של 4 מ', רוחב 1.81 מ', גובה 1.57 מ' ובסיס גלגלים מכובד באורך 2.66 מ'. גרסת היצוא שלו אמורה להיות מצוידת במנוע של 93 כ"ס ובסוללה של 42.3 קילוואט, עם טווח של עד 430 ק"מ בתקן הסיני - משהו כמו 380-350 ק"מ באירופה. המחיר בסין כ-14,600 דולר לדגם המפואר.
השאלה הגדולה לאן יכוון המחיר בישראל. מחיר מקומי של פחות מ-125 אלף שקל לדגם מאובזר היטב נראה מחיר ריאלי, שעשוי לייצר נישה נגישה להמונים - לפחות עד העלאת המס הבאה.
דונגפנג BOX / צילום: יח''צ
מועד הגעה צפוי לישראל: אוגוסט 2024
מחיר בסיס משוער: פחות מ־125 אלף שקל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.