אחרי שנה וחצי: עמית גל נבחר לממונה הקבוע על שוק ההון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט להעניק לגל את המינוי הקבוע, אחרי שוועדת האיתור העבירה לו שני שמות – גל והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן • סמוטריץ רמז לו: "2.5 טריליון שקל שמנוהלים בגופים המוסדיים צריכים למצוא אפיקי השקעה במשק הישראלי"

עמית גל / צילום: מארק ניימן, לע''מ
עמית גל / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המינוי הזמני, מהארוכים שידעה הרגולציה בישראל, הפך לקבוע. שר האוצר בצלאל סמוטריץ בחר הערב בעמית גל להיות הממונה על שוק ההון. גל משמש החל מאוקטובר 2022 כממלא מקום הממונה על שוק ההון, כשמונה על ידי שר האוצר דאז, אביגדור ליברמן לממונה בפועל אחרי פרישתו המוקדמת של ד"ר משה ברקת מהתפקיד.

מנורה מבטחים משקיעה כ-70 מיליון דולר בקרן הגידור של ביל אקמן 
תרומה אנונימית של מיליארד שקל צפויה לשנות את פניה של אוני' בר אילן 

הבחירה בגל מגיעה לאחר שהשר בחן את המלצות ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר, עו"ד שלומי הייזלר, אשר המליצה על גל ועל פרופ' זיו כהן כשני המועמדים הסופיים לתפקיד. ההחלטה על המינוי תובא לאישור הממשלה. בכך מגיעה לסיום אחת הסאגות המוזרות ברגולציה הישראלית, כאשר מדי שלושה חודשים האריך סמוטריץ' את כהונתו הזמנית של גל כמי שאחראי על יותר מ-2.5 טריליון שקלים של הציבור הישראלי.

טרם מינויו לממלא מקום הממונה על שוק ההון, שימש כסגן בכיר לממונה על שוק ההון בתחומי ניהול סיכונים וטכנולוגיות מידע. בתפקיד זה היה אחראי בין היתר על תחומי ביטוח משנה, יציבות, דרישות הון וסיכוני סייבר.

במסגרת תפקידו כממלא מקום הממונה פעל גל לקידום כמה צעדים שחלק היו מתוכננים מראש וחלקם נעשו בלית ברירה, ולא פעם זכו לביקורת ציבורית. כך קרה לדוגמה כשגל נאלץ לקצץ בתשלום החודשי שמקבלים מבוטחים בביטוח סיעודי בקופות החולים שתביעתם אושרה, קיצוץ שנועד למנוע את קריסת הביטוחים הסיעודיים לאחר שחלק מהקרנות שהקימו הקופות התרוקנו מכספים. גל הביא גם לקידום הרפורמה בביטוחי הבריאות במסגרתה מוצע למבוטחים רובד בסיסי וזול יותר. עם זאת, הרפורמה הזו יצאה לדרך כשעליה מאפילה הרפורמה שהוביל האוצר ונכנסה לתוקפה בשבת האחרונה, תוך שהיא מעבירה 1.8 מיליון ישראלים בעלי ביטוח בריאות מקיף אך יקר יותר, לביטוח שעל פניו מצומצם וזול יותר.

עוד פעל גל ליישום רפורמת הבנקאות הפתוחה, פרסום רפורמה מקיפה בתחום ביטוחי הרכב, מינוי מנהל מורשה בחברת סלייס גמל שם התגלו אי סדרים כספיים בהיקף של מאות מיליוני שקלים ופרסום הוראות השבה של דמי ביטוח ודמי ניהול למבוטחים ולחוסכים.

לפני הצטרפותו לרשות שוק ההון, כיהן בתפקידי ניהול באגף ניהול סיכונים בחברת כלל ביטוח וכן בחברת הביטוח הראל ובחברת דירוג האשראי S&P Maalot.

"הכספים המנוהלים בגופים המוסדיים צריכים למצוא אפיקי השקעה במשק הישראלי"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ, אמר עם פרסום החלטתו כי "רשות שוק ההון תהיה שחקן דומיננטי במעבר של הכלכלה הישראלית ממלחמה לצמיחה מואצת. 2.5 טריליון שקל שמנוהלים בגופים המוסדיים צריכים למצוא אפיקי השקעה במשק הישראלי ויכולים להוות מנוע צמיחה אדיר באמצעות שילוב של רגולציה, מיסוי ופיתוח כלי השקעה ומוצרים מגוונים. גם במאבק ביוקר המחיה יש לרשות תפקיד מרכזי. על רקע עבודה משותפת של כמעט שנה וחצי, אני מאמין בעמית, סמוך ובטוח שהוא ינהיג את הרשות נוכח אתגרי הכלכלה ביד אמן, ומאחל לו הצלחה רבה בתפקידו".

מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר: "בטחוני כי ניסיונו הרב של עמית בניהול הרשות כממלא מקום במשך זמן רב והיכרותו רבת השנים עם שוק ההון הישראלי, הגופים המוסדיים וקרנות הפנסיה, יתרמו רבות לשירות לאזרח, ולכלכלה הישראלית".