חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 פתחו היום (ב') בחקירה בחשד למרמה והפרת אמונים במשרד התחבורה, בעקבות תחקיר "המקור" של עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר. הבוקר הגיעו חוקרי היחידה למשרד התחבורה בירושלים, ביצעו חיפושים במקום ותפסו מסמכים. עד כה לא נחקרו חשודים.
● בלעדי | בדיקות האזנה בלשכה וזימון ראשי רשויות "לבנות": כך רגב מתמודדת עם תחקיר "המקור"
● מה הציבור חושב על השרה מירי רגב לאחר שידור התחקיר עליה?
● פרשנות | רגב אשמה, אבל איפה היו שומרי הסף?
● פרשנות | למירי רגב אסור להישאר בתפקיד אפילו יום אחד נוסף
המשטרה מסרה כי היא "פתחה בחקירה, בהנחיית היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה, בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות ושיבוש מהלכי משפט, שנעשו לכאורה במשרד התחבורה, וזאת בעקבות אירועים שנחשפו בכתבת תחקיר. החקירה נמשכת".
שיטת "הרמזור"
נזכיר כי על-פי תחקיר "המקור", שרת התחבורה מירי רגב ואנשיה הרכיבו דירוג של ערים ויישובים בשיטת "רמזור" על-פי מידת היכולת של ראשי רשויות ואנשים מרכזיים ברשות לסייע לרגב בפריימריז בליכוד. התחקיר הציג את התנהלותה של רגב כמי שפעלה באופן לא מקצועי וניהלה את משרד התחבורה מתוך אינטרסים פוליטיים אישיים שלה.
בין היתר הוצגו בתחקיר מסמכים לפיהם רגב קיבלה החלטות לטובת או נגד יישובים באמצעות אותו "רמזור" שקבע מי יתועדף על-פי היכולת של ראש הרשות או היישוב לעזור לה בקולות בפריימריז. התחקיר כלל מסמכים, התכתבויות והקלטות של השרה רגב ואנשים בסביבתה הקרובה, בהם המנכ"ל משה בן זקן והדובר דודו סאסי.
בתוכנית התראיין ראש המטה המקצועי לשעבר של רגב, יונתן יהוסף. יהוסף אמר בראיון ל"המקור: "זה נקבע בעצם לפי שילוב של תוצאות הפריימריז שמירי רגב קיבלה בבחירות האחרונות בליכוד. 'ירוק' אלה רשויות שצריך לתת להן, צריך להילחם בשבילן. 'צהוב' אלה רשויות שאם אפשר, נחמד. אם נראה שהאוצר זורם איתנו - סבבה. אם לא - לא סוף העולם. 'לבן' זה שילחו מכתבים, נדבר".
בתחקיר הוצגו גם מסמכים בהם רגב חותמת בכתב-ידה על החלטות כי הן נעשו "בהתאם להנחיית גורמי המקצוע". על-פי עדותו של יהוסף, נכתב כך גם במקרים בהם גורמי המקצוע לא סברו כך. בין הערים שקיבלו עדיפות: אשקלון, נוף הגליל, היישוב הדרוזי כסרא-סמיע והמועצה האזורית נחל שורק.
מכתב התראה לערוץ 13
בינתיים שכרה רגב את שירותיו של עו"ד עמית חדד, ששלח מכתב התראה לערוץ רשת 13. במכתב טענה רגב כי התחקיר מסולף ושקרי; וכי ראש המטה שלה, יונתן יהוסף, גנב מסמכים מהמשרד ואף המציא כאלה - למשל את זה הנוגע לשיטה שבה מתעדפת רגב ראשי רשויות, שכאמור כונתה בתחקיר "רמזור".
עוד נטען במכתב: "מרשתנו אינה מכירה את הדפים שהצגתם בתוכנית. בדיקה במשרד מעלה כי אכן קיימות טבלאות פיקוח ומעקב שמטרתן לאפשר פיקוח אפקטיבי ויעיל על הפניות השונות, וטבלאות אלה אף כוללות צבעים, אך אין בהן רמז או קשר לזיקה או תמיכה פוליטית. להפך: הצבעים עוסקים בשאלה מי הגורם המטפל, מה סטטוס הטיפול וכיוצא בכך. שום דבר שקשור לתיעדוף רשות על בסיס זיקה או קשר פוליטי", נטען.
כן נטענו טענות קונקרטיות כלפי ההחלטות שנזכרו בתחקיר, ביחס לכביש 40, לעמק הירדן, לערד, לבית שמש, לנתיבות ולבני ראם; וצוין כי מאז כניסת השרה רגב לתפקיד, משרד התחבורה תקצב עשרות פרויקטים ללא קשר לזיקתן הפוליטית של הרשויות השונות, "אלא בהתאם לעמדות גורמי המקצוע ומדיניות המשרד".
משרד התחבורה: תחקיר שקרי ומומצא
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "יש להצטער על כך שמספר שבועות לאחר פרסום התחקיר השקרי של דרוקר, משטרת ישראל הגיעה לחפש מסמכים שלא קיימים במשרד התחבורה.
"האמת היא פשוטה: מדובר בתחקיר מומצא, אין ולא הייתה העדפה על רקע פוליטי. משרד התחבורה מחלק את תקציביו בהתאם למדיניות ולהחלטת גורמי המקצוע, וכל טענה אחרת היא שקרית.
"משרד התחבורה ישתף פעולה עם החקירה כדי להוכיח עד כמה מופרכות הטענות שהעלה דרוקר בתחקיר שלו".
*** חזקת החפות: יודגש כי מדובר בשלב מקדמי של ההליך הפלילי. המעורבים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.