מפונים מהצפון יצאו להיפגש עם חברי קונגרס אמריקאים בוושינגטון

חברי המשלחת שארגן שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, ד"ר מייקל אורן, סיפרו לחברי הקונגרס על תחושותיהם הקשות כמפונים מהבית • אורן: "מקווה שזה יסייע בגיוס לגיטימציה כשנתקוף בלבנון" • ישראל מתגייסת

חברי משלחת הצפון עם חבר הקונגרס ג'ימי פאנטה / צילום: Israel Advocacy Group
חברי משלחת הצפון עם חבר הקונגרס ג'ימי פאנטה / צילום: Israel Advocacy Group

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

עד כמה מקבלי ההחלטות ובכירי הקונגרס בארה"ב באמת יודעים מה קורה בישראל, למשל באזור הלחימה בצפון? כפי הנראה לא הרבה, וזו הסיבה שבשבוע שעבר יצאה משלחת של תושבים מפונים מהגליל למפגשים עם חברי קונגרס בוושינגטון.

ישראל מתגייסת | העצה של מומחה מיתוג המדינות לישראל: יותר מעשים, פחות הסברה
ישראל מתגייסת | בזמן שקמפוסים רבים הפכו זירה עוינת לישראל, יש מי שמייצר שיתופי־פעולה 

חברי המשלחת מגיעים מיסוד המעלה, כפר יובל, מטולה, מצובה, כפר סאלד וקרית שמונה. הם נפגשו, בין היתר, עם ג'ימי פאנטה (חבר ועדת החימוש וועדת התקציב בקונגרס) ריצ'י טורס, בראד שניידר, קתי מקמיריס־רוג'רס וטד לו. במפגשים הם שיתפו בחוויותיהם האישיות, תחושותיהם הקשות, ומצב המשפחות המפונות מבתיהן זה שמונה חודשים, עקב הלחימה מול החיזבאללה.

חבר הקונגרס טד לו סיפר לאחר מכן כי "היה שובר לב לשמוע את סיפורי העקורים הישראלים מגבול הצפון", והוסיף "אני קורא לחיזבאללה להפסיק לאלתר את ירי הרקטות לשטח ישראל, ואם הארגון לא יעשה כך, הוא יישא בתוצאות קשות".

"בעולם לא יודעים כלום"

יוזם המשלחת הוא שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, ד"ר מייקל אורן, שייסד ועומד בראש עמותת Israel Advocacy Group. לדבריו, "בשבועות האחרונים המלחמה בצפון עלתה שלב, ובעולם לא יודעים כלום על כך. לכן יזמתי את המשלחת, שפגשה כעשרה חברי קונגרס וראשי ארגונים יהודיים, במטרה להדגיש את הקשיים ואת המחיר הכבד שמשלמים תושבי הצפון עקב הירי הבלתי פוסק של חיזבאללה.

"כבר שמונה חודשים שהתושבים עקורים מבתיהם, וזה מצב בלתי נסבל. בתים, לולים, שטחי חקלאות ומטעי פרי עולים באש, ואין אופק לסיום המלחמה הקשה.

"עלינו לעשות הכול כדי להרחיב את הלגיטימציה של ישראל אל מול חיזבאללה, וכולי תקווה כי המשלחת גרמה לחברי הקונגרס להבין את המצב, ולסייע במתן לגיטימציה עולמית ביום שבו ישראל תחליט לתקוף בלבנון".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

לקט ישראל ועוגן

הארגונים לקט ישראל ועוגן יעניקו הלוואות חוץ בנקאיות לחקלאים שנפגעו מהמלחמה. ההלוואות, שגובהן עד 300 אלף שקל, יינתנו בריבית קבועה לא צמודה של 3%. מטרת שיתוף־הפעולה הינה לסייע לחקלאים שנפגעו מהמלחמה לשקם את פעילותם, ולחזור לעבודה שוטפת.

לדברי גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל, "החקלאים הם שותפים חיוניים בביטחון התזונתי הלאומי של תושבי ישראל. המלחמה גרמה נזק כבד לענף החקלאות, ולנו, כארגון הצלת מזון, חשוב לסייע ולתמוך. אנו מאמינים שהדבר יאפשר לחקלאים לשקם את פעילותם, להמשיך לשמור על גבולות המדינה ולהתפרנס מעבודת הכפיים ההכרחית לקיומה ובטחונה של ישראל".

שגיא בלשה, מנכ"ל עוגן, ציין כי "אנו שואפים לא רק להקל על הנטל הכלכלי המוטל על כתפי החקלאים, אלא גם להעצים את יכולתם להמשיך לתרום לחוסן החקלאי ולביטחון התזונתי של ישראל".

לפניות חקלאים: 3309* או lp.ogen.org/leket

סלברייט

חברת ההייטק סלברייט אימצה את תושבי קיבוץ עלומים מעוטף עזה, כחלק פרויקט התנדבות ארוך טווח. כך, למשל, סייעה החברה בהקמת בית ספר זמני בנתניה לילדי הקיבוץ שפונו לבתי המלון בעיר - ציוד לחדר המורים, הקמת ספריה, רכישת מחשבים ומקרנים לטובת למידה אינטראקטיבית, ומימון חוג נינג'ה בשעות אחה"צ.

עובדי סלברייט וחברי קיבוץ עלומים / צילום: תומר פולטין
 עובדי סלברייט וחברי קיבוץ עלומים / צילום: תומר פולטין

יוזמות נוספות של סלברייט למען קהילת עלומים כללו מתן מענה לצרכים שונים שעלו בשל תנאי המגורים הרחק מהבית, כגון מכונות כביסה. השבוע קיימה החברה את אירוע "תמיד ביחד", יחד עם תושבי הקיבוץ.

האירוע כלל פעילות גיבוש שבסופה תרמו העובדים סקייטבורדים מעוצבים מעשה ידיהם לילדי המפונים, הוקדש זמן להיכרות מעמיקה יותר עם חברי הקיבוץ וכיתת הכוננות והתקיימה הופעה של ג'ימבו ג'יי, תושב העוטף בעצמו.

לדברי זהר תדמור אילת, סמנכ"לית אנשים גלובלית בסלברייט, "החיבור עם עלומים תורם לשני הצדדים. גילינו קהילה מדהימה עם יכולת מעוררת השראה להתגבר על קשיים ואתגרים, ואנחנו שמחים לתמוך בהם ולסייע. אנחנו מתכוונים להמשיך וללוות אותם גם כשיחזרו לקיבוץ".

האגודה לקידום החינוך

האגודה לקידום החינוך מציעה לבני ובנות נוער שפונו מבתיהם מהצפון והדרום בצל המלחמה, אשר יבחרו להירשם בשנת הלימודים הקרובה לאחת מהפנימיות שלה, הנחה של 50% בשכר הלימוד השנתי ואייפד במתנה.

האגודה, שפועלת משנת 1962 במטרה לצמצם פערים בחברה הישראלית, ולקדם חדשנות ומצוינות לימודית, חברתית וערכית, מפעילה מוסדות חינוך ייחודיים לנוער מכל רחבי הארץ.

לפרטים נוספים: did.li/hOWlC

בנתיבי אודי, הצופים, בני עקיבא וקק״ל

אלפי בני נוער חילונים, דתיים ומסורתיים מהעוטף, הדרום, מרכזי המפונים ועוד צעדו בדרך בורמה שבלטרון בצעדת אחדות, במטרה לקדם את ערכי הסובלנות, התקווה והערבות הדדית. בני הנוער קראו למקבלי ההחלטות, מובילי דעת הקהל, וכלל אזרחי ישראל ליצור מנהיגות אחרת ושיח מכבד.

הצעדה נערכה כחלק מתוכנית "גרעיני אודי" מבית עמותת "בנתיבי אודי", שהקימו ההורים השכולים מרדכי וג'ורג'ט אלגרבלי, לזכרו של בנם סגן אודי אלגרבלי ז"ל, ובשיתוף תנועות הנוער הצופים ובני עקיבא, והקרן הקיימת לישראל.

בני ברית

הארגון היהודי חברתי התנדבותי, בני ברית ישראל, תרם כ־50 אלף שקל לרכישת ציוד למסגרות חינוכיות והקמת גני ילדים, פעוטונים, גנים וכיתות א' עד ג' של משפחות מפונים במלונות בכנרת, קיבוץ שמרת, קיבוץ עין המפרץ ועוד.

הארגון מונה כ־3,000 חברים, הפועלים במסגרת כ־100 קבוצות ברחבי הארץ. מתחילת המלחמה התמקד הארגון בפעילות התנדבותית עבור מפוני העוטף והצפון, ולשם כך הוקמה "קרן חיים", המנהלת את התרומות.