זה מה שקורה כשהציבור מעדיף להתעלם מהפנסיה, ומחירי ביטוח הרכב בשיא

חברות הביטוח והפנסיה מתקשות להפוך את התדמית השלילית בקרב הציבור, שגם השנה דירג אותן נמוך במדד המותגים • התייקרות ביטוחי הבריאות והרכב בוודאי לא סייעה • מדד המותגים 2024

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר

החיסכון הפנסיוני הוא בדרך־כלל ההשקעה הגדולה ביותר של כל אזרח במדינת ישראל. נכון, השאיפה של רוב הישראלים היא לרכוש בית, אך בסופו של דבר הכסף שאנו צוברים ב־40 או 50 שנות עבודה לא פחות חשוב, והוא ישרת אותנו בשני העשורים (בממוצע) אחרי הפרישה.

ובכל זאת, אם נשאל את האדם הממוצע היכן הוא חוסך יותר ממיליון שקל (ומי שפועל נכון, גם אם הוא לא משתכר גבוה, חוסך כפול ויותר) - כנראה שרבים לא יידעו את התשובה. באיזה מסלול הם נמצאים או כמה דמי ניהול הם משלמים? לרוב זו בכלל תעלומה.

רבים בציבור הישראלי בוחרים, אפילו לא במודע, להתעלם מהחיסכון הפנסיוני ומשלמים על כך ביוקר. הרצון להימנע מנושא כה מסובך כמו הפנסיה גורם לישראלים, כמו לחוסכים בכל רחבי העולם, להתרחק מהתחום, ולכן אינטואיטיבית השמות והלוגואים של חברות הביטוח ובתי ההשקעות שמנהלים את קרנות הפנסיה פשוט לא זוכים לציונים גבוהים במדד המותגים.

מחירי הביטוח זינקו בעשרות אחוזים

התדמית השלילית של חברות הביטוח אינה תופעה חדשה. בגופים המוסדיים משקיעים הון כדי לשפר את שירות הלקוחות, וגם רשות שוק ההון, הרגולטור הממונה, מפרסמת מדי שנה מדד שביעות־רצון ומעניקה ציון לכל חברה על טיפול בתביעות, מתוך כוונה שפרמטר השירות יילקח בחשבון בעת רכישת פוליסה או חידושה.

אולם בסופו של דבר התוצאה שונה, והיא המשך של המגמה בשנים האחרונות - אף חברת ביטוח או בית השקעות לא נכנס ל־100 המותגים האהובים. הראל, בעיקר בשל הקמפיין ארוך־הטווח שלה עם מסר קצר וקולע שקופץ בכל הפסקת פרסומות, היא שוב היחידה שקרובה למאייה הראשונה.

מה שבטוח לא הוסיף לפופולריות של החברות זה העלאות התעריפים החדה בביטוחי כלי הרכב, המקום בו פוגשים את חברת הביטוח מדי שנה. נכון לחודש אפריל, מחירי ביטוח רכב חובה ומקיף קפצו על־פי מדד סוכנות השוואת המחירים Wobi ב־64% בממוצע.

המוצר שנדחק מהמדף של חברות הביטוח

גם ביטוחי הבריאות מתייקרים, בעקבות רפורמה שמקדמת המדינה להעביר את המבוטחים מפוליסת "מהשקל הראשון", שבה חברת הביטוח מעניקה למבוטח את כל השירות והכיסויים - לפוליסה מסוג "משלים שב"ן", שבה היא רק משלימה את מה שלא מכוסה בשירותי הבריאות הנוספים שמציעות קופות החולים בישראל. רשות שוק ההון חשפה בדיון בכנסת כי פוליסות "שקל ראשון" יתייקרו בממוצע ב־39%, בעוד שבפוליסות מסוג "משלים שב"ן" יתייקרו בממוצע ב־2.3%.

בנוסף, מאז החלה מלחמת "חרבות ברזל", איבדו חברות הביטוח נתח פעילות רחב מהכיסוי היחיד אולי שמזוהה עם חוויה חיובית בקרב הצרכנים בישראל. מדובר בביטוח הנסיעות לחו"ל שנקשר על־פי רוב עם הזמנת חופשה, אך כשחברות ביטוח זרות מבטלות טיסות שוב ושוב, וכשהכיסויים של חברות הביטוח לא כוללים החזר בגין אותם ביטולים (הכיסויים מכסים רק ביטול בגין אירוע רפואי אישי או מקרבה ראשונה) - גם מוצר זה לא מעלה את קרנן של חברות הביטוח בעיני הציבור.

למרות כל אלה, חברות הביטוח עדיין מקדימות בסקר שערכנו את בתי ההשקעות הגדולים, שמדורגים בין סוף המאייה השנייה לתחילת המאייה הרביעית. בתי ההשקעות שנכנסו לעולמות הפנסיה צוברים במבט על לקוחות ומגדילים את נתח השוק, כשבקרנות הנאמנות, תחום בו הם פקטור משמעותי, הנכסים שברו השנה שיא בהיקפם וחצו לראשונה את הרף של חצי טריליון שקל. אולם כשמרבית הציבור לא מתעניין בפנסיה שלו, ו־25% מהציבור נמצא במשיכת יתר כרונית (אוברדרפט במשך שנה ברציפות), קשה לראות אותם מתקרבים למאייה הראשונה.