התחרות בין אפל לאנדרואיד הוכרעה, וזה המותג המנצח

את המקום הראשון בקטגוריית מחשבים וסלולר קוטפת השנה אנדרואיד • בכך היא עוקפת את אפל, שיורדת ב־8 מקומות בדירוג הכללי • hp מובילה בשוק המחשוב, ואחריה לנובו • מדד המותגים 2024

אייפון מול אנדרואיד / צילום: Shutterstock
אייפון מול אנדרואיד / צילום: Shutterstock

אלו היו שנים מורכבות, במהלכן הישראלים נשארו בבית ונאלצו לרכוש טכנולוגיות חדשות, שיוכלו לענות על צרכיהם השונים כמו, למידה ועבודה מרחוק. על-פי נתוני חברת המחקר IDC, שוק המחשוב בישראל מציג צמיחה של עשרות אחוזים במשלוחי מחשבים לישראל ברבעון הראשון של שנת 2024, וזאת על רקע המלחמה.

על-פי הנתונים, למרות חוסר הוודאות בשווקים, שוק המחשוב בישראל עלה ב־43.6% לעומת הרבעון הראשון בשנה שעברה. כלל המחשבים שנשלחו לישראל עומד על 278 אלף מחשבים, עלייה מ־84 אלף מחשבים.

ביחס לכלל שוק המחשוב בישראל, גם עסקי וגם צרכני - חברת hp ראשונה עם נתח שוק כולל של 42.2% (כ־118 אלף מחשבים). במקום השני נמצאת לנובו עם 26.5% (כ־74 אלף מחשבים). במקום השלישי נמצאת דל (Dell) עם 14.6% (כ־41 אלף מחשבים).

hp שולטת בשוק העסקי ובשוק הקמעונאי

במדד המותגים רואים לכך ביטוי חזק יותר: בעוד שבשנה שעברה hp תפסה את המקום ה־56, כיום היא עלתה למקום ה־28. המתחרה שלה שמזדנבת מאחוריה, לנובו, רשמה התחזקות במדד השנה - בשנה שעברה הייתה במקום ה־67, וכיום היא במקום ה־57. המתחרות דל ואסוס לא נכנסו ל־100 המותגים המובילים בישראל.

כדי לראות את התמונה המלאה ביותר, צריך להבין באיזה שווקים כל אחת שולטת. שוק המחשוב העסקי בישראל כולל כ־200 אלף מחשבים ברבעון האחרון ומהווה כ־72% מסך שוק המחשוב בישראל. גם שם hp מובילה עם 53% בנתח השוק. לעומתה, לנובו עם נתח שוק של כ־21%, ובמקום השלישי דל עם נתח שוק של כ־20%.

דווקא בשוק המחשוב הצרכני, מעניין לראות מי החזקה - שם התמונה נטרפת יותר. שוק המחשוב הצרכני בישראל הוא כ־28% מסך כל שוק המחשוב. משלוחי המחשבים עלו ברבעון הראשון ב־53.2% בהשוואה לרבעון הראשון בשנה שעברה. מי שמובילה את הסגמנט הזה היא חברת לנובו 33% מנתח השוק. במקום השני נמצאת אסוס עם 29.6%, במקום השלישי נמצאת hp עם 12.4%. ביחס לצרכנים, אפל עם 7.8% נתח שוק, שסביר להניח שבמונחי מחיר, נתח השוק הוא גבוה אף יותר.

ראש בראש: אנדרואיד עוקפת את אפל

המנצחת הגדולה של קטגוריית מחשבים וסלולר היא מערכת אנדרואיד, המזוהה בין היתר עם סמסונג. לפי תוצאות מדד המותגים, מערכת ההפעלה המפעילה כשלושה רבעים מהמכשירים הסלולריים בישראל, הגיעה למקום הראשון בקטגוריה ולמקום 15 בדירוג הכללי, ובכך מנצחת את מועדון הבוטיק של אפל. נזכיר כי בשנה שעברה המיקומים היו הפוכים, ואפל ניצחה אז את אנדרואיד.

בנוסף, אפל ירדה 8 מקומות בדירוג הכללי, ממקום 12 בשנה שעברה ל־20 השנה. אחד הנושאים שבוול סטריט עקבו מקרוב - הוא מה אפל תכריז בתחום הבינה המלאכותית. יצרנית האייפון הציגה בכנס המפתחים השנתי יכולות AI במערכות ההפעלה החדשות והצרכנים עוד ממתינים לנסות אותן.

אבל מה קורה לחברות עצמן? בדומה לשנה שעברה, גם השנה נתחי השוק בישראל די דומים. מחקרי שוק מראים כי במקום הראשון סמסונג עם 44% נתח שוק, אפל עם 29% מנתח השוק ושיאומי עם 16%. צריך להגיד שבניגוד לנתח השוק של אפל ביחס לכמות המכשירים, נתח השוק מבחינה כספית הוא גבוה אף יותר בשל המחירים גבוהים של הענקית.

השוק בשנת 2023 ובתחילת 2024, ירד בכ־6% בהשוואה לשנה שעברה. בניגוד לשוק המחשבים שבצל המלחמה גדל.

סמסונג מצליחה להישאר בראש הרשימה, כנראה בשל העובדה שהיא מתאימה עצמה לכלל הצרכנים בתגי מחיר שונים, בעוד שאפל משמרת את תג המחיר הגבוה. יתרה מכך, סמסונג כבר השיקה מוצרים בעלי יכולות בינה מלאכותית, בעוד שאפל שומרת את הקלפים קרוב לחזה.