צופי הטלוויזיה הכריעו: זה הערוץ הכי מוערך

התאגיד קוטף את המקום הראשון בקטגוריה וזוכה לאמון גבוה בפער מהמתחרים • בכך הוא היחיד שנכנס ל־100 המותגים המובילים • ומה קורה בגזרת אתרי החדשות? • מדד המותגים 2024

תאגיד השידור הציבורי "כאן" / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור הציבורי "כאן" / צילום: שלומי יוסף

אין ספק שבשנה האחרונה דרמות רבות עברו על התקשורת הישראלית. האירועים החדשותיים העמוסים בהיקפם - שהחלו עם ההכרזה על החקיקה המשפטית וההפגנות ברחבי הארץ בעקבותיה, ועברו לסיקור שוטף של אירועי ה־7 באוקטובר והלחימה בגזרות השונות - השתלטו על המהדורות, לעתים עד לשעות הקטנות של הלילה. כלי התקשורת היו צריכים להתאים את עצמם למצבים מורכבים, קשים וחסרי פרופורציות בהיקפם, להציג תמונות מאזורי הקרבות ולקיים פאנלים של מומחים שונים, במקביל לדיווחים השוטפים. 

התאגיד ממשיך לעמוד בראש, חרף נתוני הרייטינג

בדומה לשנה שעברה, תאגיד השידור הציבורי "כאן 11" התייצב במקום הראשון בקטגוריה, והיה גוף התקשורת היחיד שנכנס ל־100 המותגים המובילים בדירוג הכללי (במקום 67). המתחרים - קשת 12 (הערוץ המוביל בנתוני הרייטינג), רשת 13 וערוץ 14 - לא נכנסו לרשימה זו. אפשר לייחס זאת לאופן שבו התאגיד נתפס בעיני הציבור: מסקרים שנערכו בשנים האחרונות עולה כי התאגיד נתפס כמאוזן יותר משאר גופי התקשורת בישראל. הוא זוכה לאמון גבוה במדדים נוספים, כמו סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה, שהראה כי זו השנה השלישית שהתאגיד זכה בתואר "החדשות האמינות בישראל", עם 60% אמון בו.

בנוסף, התכנים בתאגיד השידור נחשבים לאהודים מאוד בקרב הציבור. תכנים כמו סדרות מקוריות ופופולריות מאוד בישראל, בהן "קופה ראשית", "טהרן", "שישה אפסים" ועוד רבים נוספים. זאת בנוסף לתכנים המתאימים לגיל הצעיר, כמו "מקיף מילאנו", "האחיין שלי בנץ", "שקשוקה" ועוד.

ונתוני הצפייה בדיגיטל מדברים בעד עצמם: אם באוגוסט 2018 נתוני ערוץ היוטיוב של התאגיד עמדו על 140 אלף מנויים ו־170 מיליון צפיות, כיום מספר המנויים הוא 800 אלף ו־1.3 מיליארד צפיות. מאז עליית הערוץ ועד היום, הופקו 40 סדרות שונות, 70 עונות חדשות ובסך־הכול 550 שעות שידור חדשות.

עם זאת, נתוני הצפייה של התאגיד אינם גבוהים כמו בשאר הערוצים (להוציא בשידורים מיוחדים, כמו מודניאל, יורו או אירוויזיון, בהם נתוני הרייטינג של "כאן 11" במגמת עלייה). כיום, במפת הרייטינג, הוא נאבק על המקום השלישי מול המתחרים.

נקודה מעניינת נוספת לגבי ערוצי הטלוויזיה נוגעת לערוץ 14. למרות התחזקותו בנתוני הרייטינג, הערוץ לא נכנס למדד והתייצב במקום 15 בקטגוריה ו־231 בדירוג הכללי, בדומה לשנה שעברה.

אתרי החדשות מתחרים על ההתחדשות

ומה קורה באתרי החדשות? ארבעת אתרי החדשות החזקים בישראל - ynet ,N12, מאקו ו־וואלה - לא הצליחו להיכנס לרשימת 100 המותגים המובילים. ynet מוביל על פני מתחריו ומתייצב במקום השני בקטגוריה ובמקום 117 במדד הכללי. בשנים האחרונות אתרי החדשות בישראל ביצעו לא מעט מהלכים שמראים את הניסיון שלהם להתחדש כל הזמן.

ב־ynet פעלו כדי להקים את "ynet רדיו", אך המיזם שלא צלח ועבר לפודקאסטים כמעט במלואו. גם פעילות האולפן צומצמה באופן משמעותי, וחל מעבר לתכני טיקטוק שמותאמים לצעירים. מהלך דומה, ביחס ליצירת תכנים המיועדת לצעירים בדומה לרשת חברתית, מנסה להוביל גם אתר מאקו עם גיוסו של נטע ליבנה למיזם מיוחד שקורם עור וגידים בימים אלה.

במקרה של וואלה, נעשו גם כמה מהלכים גדולים ומתוכננים: באפריל החליטו באתר החדשות לוותר על סימן הקריאה המיתולוגי שלה 30 שנה לאחר הקמתו. בהמשך, בוואלה מתכננים להשיק ערוץ טלוויזיה חדש (וואלה+), אפליקציית ספורט, פיצ'רים נוספים ועוד. על פניו, מתוצאות מדד המותגים עולה שהמהלכים לא סייעו לאתר, שעבר מהמקום השישי בשנה שעברה לתשיעי השנה, וירד ב־49 מקומות בדירוג הכללי.

מבחינת תחנות הרדיו, גלי צה"ל קוטפת את המקום השלישי במדד ומתייצבת במקום 124 בדירוג הכללי. בכך היא עוקפת את כאן ב' בפער משמעותי, שמגיעה למקום 10 בקטגוריה ו־209 בדירוג הכללי.