טורקיש הפסיקה לטוס לארץ, הישראלים לא שוכחים ולא סולחים

אל על מובילה את הקטגוריה, אך נחלשת במדד הכללי ברקע החלטתה לייקר מחירים • במקביל, חברות תעופה מחו"ל שצמצמו את פעילותן בארץ, יורדות בחדות בדירוג • מדד המותגים 2024

נתב''ג / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'
נתב''ג / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'

שנת 2024 הייתה מטלטלת לענף התעופה הישראלי. היא נפתחה בעת שרוב חברות התעופה הבינלאומיות היססו להחזיר את פעילותן לארץ, כאשר טרמינל 1 סגור לפעילות, מתבצע ירי רקטות לשטחי ישראל באופן שגרתי. הענף החבוט אחרי מתקפת 7 באוקטובר לא מיהר להתאושש, למעשה גם היום, כ־8 חודשים מתחילת המשבר, חברות התעופה הזרות עדיין לא פוקדות את נתב"ג כבעבר. 

זאת בדיוק הסיבה שהיציבות של פעילות חברות התעופה הישראליות הכריעה את השוק. על פי נתוני רשות שדות התעופה, נכון לחודש אפריל 2024 חברות התעופה הישראליות עדיין מובילות בשיעור הנוסעים בנתב"ג, כאשר אל על במקום הראשון עם כ־43%, ישראייר עם כ־9% וארקיע עם כ־7%.

מצבן של חברות התעופה הישראליות משתקף גם במדד המותגים. אל על, דורגה נמוך יותר מבשנה שעברה, במקום 81 (לעומת 73) מתוך 100 המותגים המובילים ברשימה, אולם היא עדיין מחזיקה במקום הראשון בקטגוריה, העובדה שחברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לישראל, סידרה לחברה את הרבעון הטוב בתולדותיה. בחברת ארקיע במקום השני (163 בדירוג הכללי) בקטגוריה אך דורגה יחד עם ישראייר שזכתה במקום ה־3, מחוץ ל־100 המותגים המובילים.

ברבעון האחרון של אל על, עמדו ההכנסות על 738 מיליון דולר - זינוק של 47% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. עם 62% מתנועת הנוסעים בנתב"ג, היא סיימה את הרבעון הראשון של שנת 2024 עם רווח נקי של 80.5 מיליון דולר.

חברות התעופה הישראליות מעלות מחירים

לצד הרווחים האסטרונומיים, התעוררה ביקורת ציבורית על חברת אל על שהעלתה את מחירי הטיסות. כאשר ההיצע קטן והביקוש מתחיל לטפס, גם בשאר חברות התעופה הישראליות המחירים עלו, והחברות בתגובה פצחו בקמפיינים תקדימיים.

בפברואר האחרון אל על הודיעה על מבצע יוצא דופן שבמסגרתו חולקו עשרת אלפים כרטיסי טיסה בחינם למשרתים בצה"ל בשירות חובה, בקבע ולחיילי מילואים שביצעו 30 ימי מילואים מפרוץ המלחמה, שווי המהלך מוערך בעשרות מיליוני שקלים. כפי שאפשר היה לצפות, הביקוש היה גבוה מאוד, יותר מ־60 אלף איש נכנסו לאתר בו זמנית כדי לנצל את ההטבה ובתוך שעה אזל המלאי.

לא רק באל על ניסו להילחם בביקורת הציבורית על ניצול המצב. באפריל האחרון חברת התעופה ישראייר, יצאה במבצע להנחה של 50 דולר לכיוון, כך שכרטיסים ליעדים קרובים כמו קפריסין ויוון נעו בין 5 דולר ל־12 דולר לכיוון אחד (לא כולל טיסה חזור). בחברת ארקיע, יצאו במבצע דרמטי בחודש מאי להנחה של 20% עבור טיסות של הרגע האחרון. גם ישראייר וגם ארקיע צנחו מעט בדירוג המותגים, אך שמרו על מקום יציב בתוך הקטגוריה, ללא הבדל מהותי לעומת השנה שעברה.

ברקע המשבר ביחסים: טורקיש איירליינס צונחת לשוליים

גם חברות התעופה הזרות שחזרו לפעול בארץ בהדרגה הפגינו חוסר יציבות לאורך התקופה, הואשמו בעליית מחירים, והקפידו לחזור עם מבצעים בסגנון דומה, ביניהן וויזאייר, יונייטד, וריינאייר שהציגו הנחות משמעותיות בעיקר בימים הראשונים לחזרתן לארץ. אולם, המתקפה האיראנית שאירעה באפריל טלטלה את החברות בשנית, כך למשל חברת התעופה איזיג'ט החליטה על השהיית הפעילות בנתב"ג עד אוקטובר.

הצניחה הדרמטית ביותר שנרשמה במדד היא של חברת התעופה הטורקית טורקיש איירליינס, שצנחה מהמקום 4 בדירוג למקום 10, ברקע היחסים הרעועים עם טורקיה. עד השבעה באוקטובר, חברת התעופה הפעילה יותר מ־10 טיסות יומיות בקו תל אביב־איסטנבול. עם פרוץ המלחמה, היא הפסיקה את פעילותה בנתב"ג, ונראה כי לא תחדש את טיסותיה לישראל בקרוב. נראה שחברות התעופה עדיין לא מצליחות למלא את נפח הטיסות שמילאה טורקיש.