כפי שנחשף בגלובס: גוגל תשכור כ־20 קומות במגדל בת"א במיליארד שקל לעשר שנים

גוגל תשכור מידי אמות וגב־ים כ־60 אלף מ"ר במגדל ToHa2 המוקם בימים אלה, תמורת 115 מיליון שקל לשנה • לחברה יש זכות יציאה חד־פעמית מהחוזה לאחר חמש שנים • המגדל צפוי להתאכלס ב־2026

מגדל ToHA 2 בתל אביב / הדמיה: Viewpoint
מגדל ToHA 2 בתל אביב / הדמיה: Viewpoint

חברות הנדל"ן המניב אמות  וגב־ים , המקימות בימים אלה את מגדל ToHa2 בתל אביב, מודיעות רשמית על חתימת הסכם הענק עם חברת גוגל העולמית, שאותו חשפנו כאן בגלובס לפני כשנה וחצי: שכירת כ־60 אלף מ"ר ברמת מעטפת במגדל תמורת 115 מיליון שקל בשנה. מדובר בהסכם לעשור, כך שסכום השכירות הכולל בעסקה הוא יותר ממיליארד שקל. 

בלעדי | אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב
"החגיגה הסתיימה": תחום הנדל"ן שמדשדש אפילו בחלק מתל אביב
בלעדי| עסקת הענק של גוגל בתל אביב: 20 קומות ב-90 מיליון שקל בשנה

מגדל 2 ToHa מוקם בימים אלה בצמוד לנתיבי איילון, בצומת הרחובות תוצרת הארץ, יגאל אלון ודרך השלום בתל אביב. הוא יתנשא לגובה של כ־300 מטר, יכלול 77 קומות וישתרע על שטח של 170 אלף מ"ר.

אמות וגב-ים משקיעות בהקמת הפרויקט יחד 3 מיליארד שקל. הבנייה, כך מעדכנות החברות, נמצאת בעיצומה, וכ־40% מעבודות השלד הסתיימו. החברות מעריכות כי הבניין יזכה לאישור אכלוס בשנת 2026. על האדריכלות בפרויקט אמונים המשרדים ישר אדריכלים ורון ארד אדריכלים.

ההסכם עם גוגל הוא לתקופה של עשר שנים כאמור, מינואר 2027. לחברה השוכרת יש זכות יציאה חד־פעמית מהחוזה, בתום חמש שנים.

על־פי נתונים שמסרו החברות בעבר, כל קומה במגדל תשתרע על שטח של 2,500-3,000 מ"ר, כך שגוגל שוכרת למעשה כ־20 קומות במגדל.

גורמים יודעי דבר מעריכים כי החברה התלבטה בין שני מגדלים עתידיים שישמשו כביתה העתידי, ToHa2 ומגדל הספירלה שמקימה עזריאלי - ובסופו של דבר בחרה במגדל של אמות וגב־ים.

כיום שוכרת גוגל 20 קומות במגדל אמפא (לשעבר מגדל אלקטרה), לא רחוק מביתה העתידי החדש. 

הדיווח הראשוני - עוד באוקטובר 2022

חשיפת גלובס באשר להסכם המתגבש פורסמה כבר באוקטובר 2022, וכמה ימים לאחר מכן אישרה חברת אמות בהודעה לבורסה בתל אביב כי מתקיימים "מגעים לעסקת שכירות" עם צד שלישי, שבמסגרתם נחתם מכתב כוונות מפורט לשכירת השטחים במגדל החדש.

בהודעה נכתב עוד כי "במהלך החודשים הקרובים יפעלו הצדדים במשותף ובתום־לב להתקשר בהסכם שכירות ארוך־טווח ומחייב על־פי העקרונות שנקבעו במכתב הכוונות" - אך מאז, ובמשך תקופה ארוכה נדמה כי לא נרשמה התקדמות במגעים. אף בדוח המסכם של הרבעון הראשון של השנה, שפורסם בחודש שעבר, הגדירה אמות את המהלך כ"מגעים לעסקת שכירות" שטרם הבשילו משלב מכתב הכוונות.

אגב, באותו פרסום, וגם בפרסומים קודמים של החברה, היא ציינה כי ההסכם הוא לכ־55 אלף מ"ר, בסכום של כ־105 מיליון שקל לשנה, כך שההסכם שנחתם בסופו של דבר טוב יותר מזה שצפתה.

נזכיר כי סקטור הנדל"ן למשרדים, בישראל ובעולם, מתמודד בימים אלה עם אתגרים רבים. אלוני חץ למשל, שאמות היא זרוע הנדל"ן המניב שלה בישראל, דיווחה בתקופה האחרונה על הפסדי שיערוך עצומים בעיקר של נכסים בחו"ל, שהסתכמו בכ־3 מיליארד שקל בשנה וחצי האחרונות.

עסקת ענק כמו זו שנחתמה כעת עם גוגל, ודאי בתנאים טובים מאלה שהעריכו החברות עד כה, היא בשורה חשובה מאוד הן לשתי החברות, שמגדל ToHa2 הוא פרויקט הדגל שלהן, והן לתחום המשרדים בישראל, שלא ראה עסקה בסדרי גודל כאלה זה זמן רב.

"הבנייה - בהתאם ללו"ז"

מגדל ToHa2 צפוי להתאכלס רשמית בשנת 2027. הוא נבנה בצמוד לבניין ToHa1 שכבר עומד על תילו, יציע שטחי משרדים ומסחר ויצטרף לשני מגדלים חדשים באזור הצפויים גם הם להגיע לקו הסיום בתקופה זו - מגדל ביונד הדרומי שבמתחם הסיטי של גבעתיים ומגדל הספירלה שמוקם במתחם מגדלי עזריאלי.

"בניית מגדל 2 ToHa נמצאת בעיצומה", נכתב בהודעת אמות וגב־ים. "כ־40% מעבודות השלד הושלמו בהתאם ללו"ז המתוכנן. עבודות המעטפת והמערכות של 2 ToHa מתקדמות גם הן לפי התכנון, והצפי להשלמת הבנייה ולקבלת טופס 4 הוא סוף שנת 2026".