לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה

תופעה חדשה יחסית בארה"ב תופסת תאוצה - תעודות סל ממונפות על מניה בודדת • למשל, תעודת הסל NVDL כוללת את מניית אנבידיה בלבד במינוף כפול - כך ניתן, למשל, להרוויח 15% ביום אבל גם להפסיד 20% בשעה • "זוהי השקעה מאוד ספקולטיבית", אמר ראש המחקר ב-VettaFi

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הראלי בשווקי המניות בארה"ב גרם לתאבון מוגבר לרווחים בשוק ההון, אבל גם לתיאבון מוגבר לסיכון. 

תנאי השכר של העובדים בענקיות הטכנולוגיה נחשפים 
הנתון שבוול סטריט לא ראו כבר 48 שנה ומה צריך לקרות כדי שהראלי יימשך 

עבור אלה שרוצים "להשביע את רעבונם לסיכון" יש חדשות טובות. ניתן לעשות זאת על ידי השקעה בתעודות סל על מניה אחת בלבד - מוצר חדש יחסית בשוק של ארה"ב, שקיים כשנתיים. מטרת המוצר היא להכפיל או לשלש את התשואה על מניה בודדת תוך שימוש בהלוואה, או מינוף. חשוב לציין כי תעודות סל של מניה אחת אסורות בישראל, וגופים ישראליים לא יכולים להנפיק אותן.

למשל, מי שלא מסתפק בתשואה של 150% באנבידיה  ורוצים יותר, הקרן NVDL (או בשמה המלא - GraniteShares 2x Long NVDA) היא תעודת סל עם השקעה יחידה - מניית ענקית הבינה המלאכותית. ה-"2x" בשמה מלמד שזוהי קרן ממונפת, כלומר היא תעלה פי שניים על כל עלייה של אנבידיה, ולהיפך. מתחילת השנה השיאה הקרן 320%, לא פלא לאחר שאנבידיה עלתה ב-152% מתחילת השנה. אתמול, בעוד אנבידיה עלתה ב-6.5%, זינקה תעודה הסל בכ-13%, אבל הירידות החדות במניה בשלושת הימים לפני כן הובילו לצניחה של 25% בקרן. 

זרם הכספים אל הקרן הולך ונערם - מאז פרסום הדוחות הכספיים של אנבידיה צמחה הקרן פי שלוש וניהלה נכון לתחילת יוני, כ-2.5 מיליארד דולר. בהיותה קרן ממונפת שמחזיקה במניה אחת בלבד זוהי קרן מסוכנת בעלת תנודתיות גבוהה ונועדה בעיקר לסוחרי יום. 

הקרן הזו לא לבד

בארה"ב התירה ביולי 2022 הרשות לניירות ערך להנפיק תעודות כאלו. בהתחלה לא נרשמה התלהבות מצד המשקיעים, אבל השנה הן זוכות לפופולריות עצומה והנכסים שהן מנהלות הוכפלו ל-7 מיליארד דולר. NVDL, הקרן של GraniteShares, היא הגדולה מכולן. "הפופלריות של תעודות הסל הללו התפוצצה בעת האחרונה", אומר סאמיט רוי, אנליסט בכיר ב-etf.com. 

בית ההשקעות דירקסיון שמנהל 40 מיליארד דולר בתעודות סל השיקה לאחרונה תעודת סל על מטא , אחת מיני שבע תעודות סל על שבע המופלאות אותן השיקה החל מ-2022. דוגמא נוספת היא תעודת הסל על טסלה שנקראת, Direxion Daily TSLA Bull 2X Shares.

למרות שקרנות סל נועדו במקור למשקיעים הפסיביים שרוצים להשקיע לטווח ארוך במדד כלשהו ולפזר את השקעותיהם, למשל במדד ה-S&P 500, הקרנות של המניה הבודדת מיועדות לסוחרי יום תאבי סיכון ולטווח השקעה קצר מועד, ללא פיזור ובכלל לא פסיבי.

מה גם שהן מסוכנות למדי, ולפי כמות הנכסים שהן מנהלות, דומה שלהרבה משקיעים יש תיאבון רב לסיכון. גם ברשות לניירות ערך בארה"ב הזהירו עם הרשאתן שהן לא מיועדות לכל אחד.

טוד רוזנבלות’, ראש המחקר ב- VettaFi, חברה שעוסקת במחקר על תעודות סל, אמר לוול סטריט ג’ורנל שניתן להשתמש בתעודת סל כזאת בעונת הדוחות אם המשקיע חושב שהמניה תזנק לאחר פרסום הדוח. "אם יעשה שימוש מושכל בתעודה, המוצר הזה יכול להיות חזק במיוחד, אבל מזיק במיוחד אחרת".

"זוהי השקעה מאוד ספקולטיבית", הוא אמר.

ג’רמי וורילנד, משקיע עצמאי בן 46 מווירגיניה, שעזב את עבודתו כמכונאי לפני כמה שנים סיפר לוול סטריט ג’ורנל על השקעותיו בקרנות הסל הללו דרך חשבון המסחר שלו ברובינהוד. הוא מבצע הימורים קצרי טווח על על טסלה ועל אנבידיה, לעיתים פותח וסוגר את הפוזיציה בתוך שעה. "אני רוצה לנצל את התנודתיות הגדולה, בכל פעם שניתן לי לסחור במינוף, פוטנציאל התשואה שלי גדל". 

וויל רינד, מנכ"ל GraniteShares, מעריך שכחצי ממשקיעי תעודות הסל הללו הם משקיעים עצמאים. ישנם גם קרנות גידור שמנצלות מומנטום וכאלו שמחפשים הזדמנויות ארביטרז’. "כמויות הכסף שזורמות לתעודות הסל הללו הן אינדיקציה לביקוש שיש לתעודת סל בעלות המניה הבודדת".