המכס האירופי והמס הישראלי מאיצים את הפלאג־אין הסיני
המכירות בפלח רכבי הפלאג־אין רשמו השנה ירידה חדה בעקבות ביטול הטבת מס הקנייה "הירוקה", והשוואת המס לזה של מכוניות בנזין. אולם כיום מסתמן כי בהמשך השנה, וב־2025, הפלח עשוי לעשות "קאמבק", בשל החלטת האיחוד האירופי להטיל מכסים כבדים על כלי רכב חשמליים, שמיובאים מסין החל מיולי השנה.
● שאלות ותשובות | מכסי האיחוד האירופי על רכב סיני: הזדמנות בטווח הקצר, סיכון בטווח הארוך
● שבבי בינה מלאכותית והגנת סייבר לרכב: האם ענף האוטו־טק הישראלי מתעורר?
● מבחן דרכים | ב.מ.וו X5 שומר על העיצוב המסורתי ומתחדש במנוע חסכוני במיוחד
כתוצאה מכך בוחנים כיום יצרנים סינים לייצא לאירופה דגמים "ירוקים" שאינם נענשים במכס כמו החשמליים, ובהם גרסאות פלאג־אין של דגמים פופולריים. הסנונית הראשונה בגל החדש היא גרסת הפלאג של הקרוס־אובר בגודל בינוני Seal U של חברת BYD, שעשויה לנחות בישראל עוד השנה.
השבוע מסרה העיתונות באירופה כי BYD אישרה ליבואנים שלה על כוונתה לשווק את הגרסה הזו באירופה כבר בחודשים הקרובים. זאת בין השאר בשל העובדה שהיא צפויה להיות זולה משמעותית מהגרסה החשמלית של אותו רכב לאחר הטלת המכסים ב־EU.
Seal U של BYD / צילום: יח''צ
הגרסה הזו, שמכונה DM-I, מצוידת בדור חדש של מערכת הפלאג־אין מבית BYD, שמשלבת מנוע חשמלי, מנוע טורבו־בנזין בנפח 1.5 ליטר וסוללה גדולה יחסית. המכונית תוצע באירופה בשלוש גרסאות: הראשונה בהספק 217 כ"ס עם סוללה של 18.7 קילוואט־שעה וטווח חשמלי של עד 89 ק"מ בתקן WLTP; השנייה עם סוללה של 26.6 קילוואט־שעה וטווח חשמלי של עד 125 ק"מ; והשלישית עם שני מנועים, סוללה של 18.7 קילוואט, הספק משודרג של 324 כ"ס וטווח חשמלי של עד 70 קילומטר. אורכה של המכונית 4.77 מטר, רוחבה 1.89 מטר, גובה 1.67 מטר, והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.76 מטר ומצוידת בתא מטען בנפח 552 ליטר.
פלאג־אין בכמה הספקים ל"סרס 5"
מעניין במיוחד הוא מחיר החדירה הצפוי באירופה. מחיר גרסת הבסיס צפוי להתחיל ברמה הנמוכה בכ־2,000 אירו מזו של גרסת הבסיס של קיה נירו פלאג־אין. בתרגום למחירים בישראל עם מס קנייה מלא עשויה המכונית להציע גרסת בסיס בפחות מ־200 אלף שקל. המכונית צפויה להגיע ככל הנראה עוד השנה, בין השאר בשל חשיבות שוק הרכב הישראלי ל־BYD. בחודשים ינואר-מאי השנה נמסרו בכל האיחוד האירופי 9,844 כלי רכב של BYD, לעומת 9,024 מסירות בישראל באותה תקופה.
עוד דגם, ששיווקו באירופה נבחן כיום, הוא גרסת הפלאג־אין של הקרוס־אובר "סרס 5", שמשווק כיום בישראל. הגרסה הזו כוללת מנוע 1.5 בנזין ומנועים חשמליים במספר הספקים עד למעלה מ־600 כ"ס. מחירה בסין מתחיל בכ־34 אלף דולר. גם עבור סרס ישראל היא שוק אסטרטגי. מתחילת השנה נמסרו בישראל 1,073 כלי רכב של סרס לעומת 119 בכל האיחוד האירופי.
גם קבוצת GEELY הסינית בוחנת כיום את היצוא לאירופה של גרסאות פלאג־אין מפיתוח עצמי. הקבוצה כבר משווקת כיום בסין מספר דגמי קרוס־אובר וסדאן של המותג "גלאקסי", שעתיד להיות מותג היצוא שלה לאירופה. כלי הרכב מצוידים במערכת הפלאג־אין שאמורה לספק טווח משולב (בנזין וחשמל) של למעלה מ־1,300 ק"מ. המחיר של הקרוס־אובר גלקסי L5, שמצויד במערכת ההנעה הזו, מתחיל בסין בכ־28 אלף דולר.
לעומת זאת חברת SAIC, שכלי הרכב החשמליים שלה צפויים לספוג באירופה את המכס הגבוה ביותר מבין היצרנים הסינים (כ־38%), בוחנת כיום דווקא את האלטרנטיבה ההיברידית. מקורות באירופה מוסרים כי החברה צפויה להתחיל לשווק באירופה ב־2025 את הדור החדש של הקרוס־אובר ZS, שמכונה CLOUD, עם הנעה היברידית, וזאת לאחר שבשנים האחרונות שווק בגרסה חשמלית בלבד. הרכב יצויד במערכת הנעה היברידית חדשה, שזהה לזו שבה מצויד הרכב הקומפקטי MG3, שצפוי להגיע לישראל בקרוב עם תמחור אגרסיבי.
בתחילת 2025 צפוי מס הקנייה על רכב חשמלי בישראל לרשום זינוק נוסף. השיעור המינימלי ינוע סביב 45%, אולם אם האוצר לא יציג אלטרנטיבות מס בחודשים הקרובים, עשוי מס הקנייה לזנק ל־83%, בדומה לרכבי בנזין. שינוי זה צפוי להגדיל את האטרקטיביות היחסית של דגמי הפלאג־אין על פני החשמליים.
נחתה בישראל: סנונית ראשונה של הדגם החשמלי פולסטאר 3
המותג פולסטאר של קבוצת GEELY נערך להרחבת היצע הדגמים בישראל. במסגרת זו נחת החודש בישראל לבחינה ותקינה רכב חשמלי ראשון מדגם "פולסטאר 3". זהו קרוס־אובר חשמלי יוקרתי־ספורטיבי, שמיועד להתחרות במותגי היוקרה הגרמניים. אורכו 4.6 מטר, רוחבו 1.85 מטר, גובהו 1.47 מטר והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.73 מטר.
פולסטאר 3 של קבוצת GEELY / צילום: יח''צ
הוא מוצע באירופה בשלוש גרסאות, שהבסיסית מביניהן מצוידת בשני מנועים בהספק 476 כ"ס ובסוללה של 82 קילוואט־שעה עם טווח של עד 568 ק"מ. מחירה באירופה מתחיל בכ־58 אלף אירו, דומה למחיר של גרסת הביצועים של טסלה Y.
הגרסה הבכירה מציעה הספק של 489 כ"ס וסוללה מאסיבית של 107 קילוואט־שעה עם טווח של כ־610 ק"מ. מחירה באירופה מתחיל בכ־85 אלף אירו.
מכרזי משרד הביטחון יפסלו כלי רכב שיכולים לאסוף ולשדר נתונים
משרד הביטחון בוחן הכנסת דרישה "לעקר" את יכולות איסוף ותקשורת הנתונים של כלי רכב שמתמודדים על מכרזים צבאיים. מקורות בענף הרכב מעריכים כי דרישה ברוח זו צפויה להיכלל כבר במכרז ההצטיידות החדש במשאיות חשמליות לצה"ל, שבימים אלה מופץ ליבואנים במתכונת של "בקשה לקבלת מידע" (RFI).
המהלך נובע ככל הנראה מהחשש שכלי רכב בעלי יכולות איסוף, חישה ותקשורת נתונים מתקדמות, יאספו וישדרו נתונים על מיקומם ועל אופי השימוש בהם בשירות הצבא לשרתים במדינות זרות, וישמשו לאיסוף מודיעיני. תהליך "העיקור" כולל ניתוק של הרכב מכל אמצעי תקשורת ליצרן הרכב או לצדדים שלישיים, כולל ביטול האפשרות לעדכן תוכנה לכלי הרכב מרחוק (OTA).
רכב ליסינג צבאי בקריה בת''א / צילום: תמר מצפי
יצוין כי בימים אלה משלים הממשל האמריקאי רגולציה חדשה בתחום הביטחון הלאומי, שעתידה לאסור את איסוף הנתונים מכלי רכב "חכמים", שמיוצרים במספר "מדינות בסיכון גבוה" ובראשם סין. בסוף מאי הוגשה טיוטת הצעה בנושא על ידי חברת הקונגרס אליסה סלוטקין, בעברה אנליסטית של ה־CIA ובכירה בפנטגון.
בטיוטה להצעה נכתב, כי "כלי הרכב של ימינו הם מתוחכמים יותר מאי־פעם ומצוידים במצלמות, ברדארים ובחיישנים מתקדמים אחרים, ויש להם יכולת לעבד, לשדר ולאחסן מידע שנאסף מכלי רכב בארה"ב... אם כלי רכב אלה יורשו לפעול בארה"ב הם יספקו לממשלת סין 'מטמון' של מודיעין רב־ערך על ארה"ב, כולל הפוטנציאל לאסוף מידע על מתקנים צבאיים, תשתיות קריטיות כגון תחנות ורשתות כוח ואפילו לאתר את מיקומם של מנהיגים".
על פי הצעת החוק יינקטו על הפרתו סנקציות שכוללות קנסות של עד מיליון דולר ועד 20 שנות מאסר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.