בינה מלאכותית לא מחסלת ג'ובים? ספרו את זה לפרילנסרים

יש כעת נתונים התומכים במה שהפרילנסרים טוענים כבר חודשים

בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock
בינה מלאכותית לא מחסלת משרות? ספרו את זה לפרילנסרים / צילום: Shutterstock

אמ;לק

פרילנסרים בארה"ב ובעולם מספרים על ירידה בביקוש בתחומים בהם מצטיינת בינה מלאכותית, ועכשיו מחקרים מגבים את התחושה הזאת. הירידה ניכרת בעיקר בעבודות שדורשות מיומנות בסיסית יחסית. קופירייטרית ואמן מספרים על החוויות שלהם, ומומחה לשיווק מתאר כיצד הצליח להרוויח ולצבור לקוחות שהיו מאוכזבים מתוצרי ה-AI כשהדרישות היו גבוהות יותר.  

ג'ניפר קלי, קופירייטרית עצמאית מוולפול, ניו המפשייר, לא מעודדת צעירים ללכת בעקבותיה. זמן לא רב לאחר ש־ChatGPT של OpenAI הופיע לראשונה, הפסיקו להתקשר אליה היועצים הפיננסיים, שהיו תלויים ב־30 שנות הניסיון שלה בכתיבה על ניהול עושר. היא לא הצליחה להחליפם בלקוחות חדשים. הכנסתה הצטמקה כמעט לחלוטין.

דיור מוגן, גרסת מלחמה: הישראלים שבונים בונקר, על כל צרה שלא תבוא
ארץ יצורי הפרא: כך הפכו יישובי הצפון לג'ונגל בחסות המלחמה
האנטישמיות באוסטרליה התפרצה ושר האוצר לשעבר עשה על זה סרט

כששאלה אותם על כך, הלקוחות שעזבו התעקשו שאינם משתמשים בבינה מלאכותית (AI). אבל אז, חודשים לאחר מכן, חלקם חזרו אליה עם בקשה חריגה: הטקסט שהם יצרו בעזרת AI, הודו בביישנות, לא היה טוב במיוחד - והם שאלו אם היא יכולה לשפר אותו.

"זה לא תיקון", היא אומרת על התוצר התפל, הריקני והגנרי שהבינה המלאכותית מצטיינת בכתיבתו, "צריך לעשות את זה מחדש".

הסיפור של קלי אולי נוגע לכישורים ולנסיבות המסוימים שלה, אך הוא גם התגלמות של מה שקרה לפרילנסרים בכל העולם. ייתכן שזהו גם סימן מקדים לאופן שבו AI יכולה להחליף סוגים אחרים של עובדים.

משימות שניתן לערוך להן אוטומציה

אנחנו יכולים להיות בטוחים למדי שהסיפור שלה מאפיין את חוויותיהם של עשרות אלפי אנשים, אולי אפילו מיליונים. זאת משום שבשנה האחרונה פורסמו לפחות שישה מחקרים שהסתמכו על נתונים מלוחות משרות לפרילנסרים, וכל אחד מהם מתבסס קודמו. זהו זמן תגובה מהיר במיוחד עבור מחקר כזה, בהתחשב בעובדה ש־ChatGPT הוא בן פחות משנתיים.

נתונים לא פומביים של לפחות שירות אחד כזה מאששים את תוצאות המחקרים (לבעלים של הוול סטריט ג'ורנל, חברת התקשורת News Corp, יש שותפות רישוי תוכן עם OpenAI).

עבודות שדורשות כתיבה, תכנות או תרגום ברמה בסיסית נעלמות מן הפרסומים בפלטפורמת הפרילנסרים Upwork, אמרה קלי מונהאן, מנהלת מכון המחקר של החברה. הממצאים שלה מהדהדים את אלה של יותר מתריסר חוקרים אחרים במוסדות הכוללים את בית הספר לעסקים של הרווארד, אוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס ואוניברסיטת הונג קונג. הם גילו שמאז הופעת הבכורה של ChatGPT ושל מודלים אחרים של בינה מלאכותית יוצרת חלה ירידה של עד 21% במספר המשרות העצמאיות שפורסמו ב-Upwork ,Fiverr ובפלטפורמות קשורות בתחומים שבהם היא מצטיינת.

כלכלנים אוהבים לומר שבינה מלאכותית תערוך אוטומציה לחלק מן המשימות, אך לא סביר שתבטל משרות רבות, מכיוון שרוב העבודות הן הרבה יותר רחבות ותובעניות מהחלקים שניתן להעביר לידי בינה מלאכותית. אבל פרילנסרים מייצגים שיעור גדל והולך מכוח העבודה: מחקר אחד של Upwork מצא ש־38% מהאמריקאים עשו עבודה עצמאית כלשהי בשנת 2022. בעבודה כזו לעתים החלק העיקרי במלאכתו של אדם הוא בדיוק אותן המשימות שניתן לערוך להן אוטומציה - והדבר עלול לסכן את כל פרנסתם.

כבר לא צריכים אמנים לשלב הסקיצות

ריד סאות'ן הוא אמן קונספט לטלוויזיה ולסרטים, לרבות כאלה שבטח שמעתם עליהם, כמו "בלו ביטל" ו"מטריקס: התחייה". ההכנסה שלו ב־2023 הסתכמה בפחות ממחצית מהסכום שהיה מרוויח בשנה טיפוסית, הוא אומר. זה אפילו גרוע יותר משנת 2020, שבה כל תעשיית הקולנוע והטלוויזיה למעשה נסגרה.

העבודה של סאות'ן מתרחשת לרוב בשלבים המוקדמים של פרויקט, כשמפיקים צריכים סקיצות מפורטות שיעזרו להם לבסס את המראה של סרט או של תוכנית. סוג זה של עבודה מאחורי הקלעים מועבר לבינה מלאכותית מהר יותר מכל חלק אחר בעסקי הקולנוע והטלוויזיה, בשעה שמפיקים מבקשים לקצץ בעלויות לנוכח האטה נרחבת בתעשייה. חלק גדול מן העבודה מטופל בידי Midjourney, מחולל תמונות בינה מלאכותית, שכבר בשלהי 2022 היה מסוגל להפיק תמונות פוטוריאליסטיות רק על פי הנחיית טקסט קצרה. אם בכלל מכניסים אמני קונספט לפרויקט, זה כדי לשפץ קלות את התמונות שכבר יצרה AI, אומר סאות'ן.

החוויה של סאות'ן חוזרת בגרסאות דומות שמשמיעים אחרים בתחום ברחבי הרשתות החברתיות. "אתה יכול לדבר עם כל אמן כיום, ויהיה לו סיפור שלפיו קיבל חומר של AI שעליו הוא התבקש לעבוד או איבד עבודה", אומר סאות'ן.

נוסף לעובדה שיש פחות הצעת לפרויקטים, אולפנים וחברות הפקה מקצצים את התקופה הממוצעת להעסקת אמנים. לדברי סאות'ן, מה שהיה פעם פרויקט של שלושה עד שישה חודשים הוא היום כמה שבועות אולי. ולעתים קרובות התעריפים בעבורו הם הרבה מתחת למקובל. לאחרונה הוצעה לו עבודה על מצגת שהרבה ממנה כבר נוצר בידי AI, והמפיקים הציעו לו חצי מהתעריף הרגיל שלו כדי ליצור עוד.

AI עושה אותם יעילים, אבל לא מחליפה אותם

כמו בתקופות אחרות של אימוץ מהיר של אוטומציה, יש מי שנהנים מהשינוי.

כך לדוגמה, פרילנסרים שהופכים פרודוקטיבים יותר בעזרת שימוש בבינה מלאכותית, אך עדיין לא ניתנים להחלפה על ידה, כמו בתחומי מדעי נתונים ו־IT, מרוויחים בממוצע 40% יותר - כך על פי Upwork.

יש גם פרילנסרים שמדווחים שהביקוש לעבודתם גדל, משום שלפחות בתפקידיהם התובעניים הדורשים התמחות מסוימת הבינה המלאכותית לא עומדת בציפיות הגבוהות.

זמן לא רב לאחר ש־ChatGPT הופיע לראשונה בנובמבר 2022 דיוויד אריק נלסון, קופירייטר עצמאי בתחומי מכירות ושיווק מאן ארבור, מישיגן, חווה זינוק בפניות.

"אספתי לקוחות חדשים שהתלונה הספציפית שלהם הייתה שהספק הקודם נתן להם תוכן שיצרה בינה מלאכותית, אך לא היה גלוי בקשר לזה", אומר נלסון. הבינה המלאכותית יצרה פרוזה רהוטה המיועדת לחומרי מכירות, אבל היא הייתה כל כך גנרית, ולעתים קרובות שגויה, שלא היה סיכוי שתשכנע אנשים שאמורים להחליט בנוגע לרכישות בסכומים בני שש או שבע ספרות.

"אנשי השיווק חושבים שזה נראה בסדר", אומר נלסון, "אבל אז אתה מוסר את זה למישהו שבאמת יודע משהו על טיהור נוזלים תעשייתי, ומבחינתו זה פשוט סלט מילים".

במובנים מסוימים מה ש-AI עושה לפרילנסרים הוא סיפור עתיק כמו הטכנולוגיה, אומרת מונהאן מ-Upwork. משימות שגרתיות הדורשות כישורים ברמה נמוכה, שיכולות להיות אוטומטיות לחלוטין, פירושן שכר נמוך יותר עבור הפרילנסרים שפעם ביצעו אותן, היא מוסיפה.

קלי, הקופירייטרית מניו המפשייר, שמחה שבגיל 62 היא לא תצטרך להישאל עוד שנים רבות מדוע אינה משתמשת בבינה מלאכותית כדי לזרז את עבודתה, או תצטרך לתקן את הזבל שהיא מייצרת. "אנחנו נהיה בסדר - סיימנו לשלם על הבית, ואני יכולה לקבל קצבה מהביטוח הלאומי", היא אומרת.

אבל האופן שבו כתיבה של בני אדם מוחלפת במה שהיא רואה כחומר נחות שיצרה AI עדיין מרגיז אותה. תוכן כזה אולי עדיין מגיע לראש תוצאות החיפוש בגוגל, אבל לאחר שראתה כל כך הרבה ממנו, היא יכולה לזהות אותו בקלות.

"כשאני רואה משהו שנראה כאילו נכתב בידי AI, אני פשוט מתנתקת", היא מוסיפה. "האינטרנט נעשה הרבה יותר משעמם".