אלונה בר און: "עסקים משפחתיים זוכים לשיעור גבוה של אמון"

בפתח כנס החברות המשפחתיות של גלובס, הסבירה מו"לית העיתון אלונה בר און על החשיבות של אמון בעסקים והציגה נתונים על מידת האמון הגבוהה שלה זוכים עסקים משפחתיים • יחד עם זאת לדבריה גם שם נרשמה שחיקה כתוצאה מפערי דורות: "הפערים התרבותיים והערכיים הם בין הגדולים שנראו בהיסטוריה"

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס החברות המשפחתיות / צילום: תמר מצפי
אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס החברות המשפחתיות / צילום: תמר מצפי

הבוקר התקיים בתל אביב כנס החברות המשפחתיות של גלובס. את הכנס, בו התארחו חברות משפחתיות מגוונות, חלקן פרטיות וחלקן ציבוריות, פתחה מו"לית גלובס אלונה בר און, תוך התייחסות למצב במדינה.

"כשמתכננים להקים עסק משפחתי, כדאי להסתכל קדימה לדורות הבאים"
מנכ"לית יוליוס בר בישראל: אלה האתגרים שעומדים בפני חברות משפחתיות

בר און סיפרה את סיפורו של עופר קלדרון, אב לשלושה, ובעל עסק משפחתי שנחטף לעזה ב-7 באוקטובר. "לעופר יש עסק בשם 'עופר עבודות עץ נגרות מטבחים', אומרים עליו שהוא אומן בנשמה. אנחנו כאן מחכים להמשכיות העסק, ולשובו ושל שאר החטופים הביתה".

בהמשך, הסבירה בר און כי עסקים משפחתיים מבוססים באופן משמעותי על אמון, בדומה לעיתונות. "אמון זה נושא שמאוד מעסיק אותנו בגלובס, את הבעיות שיש ברמת האמון בישראל אנחנו רואים וחשים היטב, אבל עסקים משפחתיים לא תמיד עדים לכמה הרווחיות שלהם קשורה באמון, שקשור גם בשנים וגם באיכות המוצר שהם מספקים".

רמת האמון נשחקת

לדבריה, במחקר של חברת יחסי הציבור הגדולה בעולם מזה 24 שנה, אידלמן, בו נבחנו 38 אלף נסקרים מ-28 מדינות, נשאלו הנסקרים: כשאתה חושב על עסקים מסוגים שונים, מה מידת האמון שלך שהם יעשו את הדבר הנכון? "זה אחד המחקרים הכי משמעותיים. התוצאות הראו שהעסקים המשפחתיים זוכים לאחוז הכי גבוה של אמון, 70%, לעומת עסקים פרטיים שזכו ל-62% ועסקים מסחרים שזכו ל-58%.

"למה זה חשוב? אמון הלקוחות הוא פרמטר קריטי להצלחת חברות, לפי סקר של PWC, האמון מושפע ב-19% מגודל החברה וב-50% מהתעשייה עצמה. הנתון הזה משמעותי כי הוא הסביר 31% מפערי רווחיות ו-21% מפערי תשואת נכסים, זה יוצא דופן שפרמטר בודד מסביר את השונות בין חברות".

למרות שהעסקים המשפחתיים זוכים לאחוז הכי גבוה של אמון, כפי שהסבירה בר און, גם בהם נשחקת רמת האמון. "בעשר השנים האחרונות רמת האמון בעסקים המשפחתיים נשחקת, ולא רק בישראל. צריך לשאול למה? אחד הפערים המשמעותיים הוא שהמנהלים והלקוחות תופסים את רמת האמון בצורה שונה. 87% מהמנהלים חושבים שהלקוחות מאוד מאמינים בחברה שלהם, אבל רק 30% מהלקוחות באותו סקר אומרים שמאמינים לאותן חברות. ההסבר בינתיים שנמצא לזה זה פערי הדורות. המנכ"לים והבעלים שייכים לדור הבייבי בום והאיקס, הלקוחות והעובדים שייכים לדור Z והמילניאלז. הפערים התרבותיים והערכיים הם בין הגדולים שנראו בהיסטוריה בין דורות, וזה המקום שבו הכנס של היום נכנס. החדשנות היא מה שאמור להוביל את החברות האלה לצעוד בבטחה לתוך הדבר הזה שכולנו נהנים ממנו: האמון בנו".

לסיום, ציינה בר און כי "גם גלובס הוא עסק משפחתי. במעמד זה אני לא יכולה שלא לציין את אבא שלי, חיים, שבנה את העיתון ונפטר לפני 25 שנה". אביה, חיים בר און, המו"ל והמנכ"ל המיתולוגי של גלובס, היה זה שהפך את דפי הבורסה הוורודים לעיתון כלכלי של ממש.

גילוי מלא: הכנס בחסות - KPMG, LGA, GAC  מיתר עו״ד, יוליוס בר וגינסבורג ושות'