השבוע הודחה נבחרת איטליה מאליפות אירופה אחרי שהפסידה לשוויץ - מדינה שרוב תושביה אפילו לא יודעים שיש לה נבחרת כדורגל. החודש גם זכתה במקום הראשון ברשימת "50 הפיצריות הטובות ביותר באירופה" פיצרייה שממוקמת בלונדון. השחיקה המואצת בסמלים הלאומיים של איטליה לא פוסחת גם על ענף הרכב.
● מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק
● מבחן דרכים | בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע
● במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק
רק לאחרונה, נאלצה ממשלת איטליה, בלחץ דעת הקהל, להזהיר את אלפא רומיאו לבל תעז לקרוא לקרוס-אובר החדש שלה המיוצר בפולין בשם "מילאנו". "רק מכונית שמיוצרת באיטליה יכולה לשאת שם של עיר איטלקית", נקבע.
אלפא לקחה את האיום ברצינות ושינתה את שם הרכב ל"ג'וניור" אבל היא עדיין מתכננת בשנים הבאות מעבר מואץ לדגמים חשמליים על בסיס פלטפורמה של רכב סיני. או כמו שאומרים האיטלקים, מאמא מיה. בינתיים יכולים חובבי המותג להתנחם בכך שדגמי הליבה של אלפא רומיאו ימשיכו להיות מונעים בשנים הקרובות גם במנועי בנזין קלאסיים וייוצרו במפעלים באיטליה על ידי פועלים שאוכלים לזניה ושותים קיאנטי בהפסקת הצהריים.
עיצוב חיצוני
אחד הדגמים הללו הוא ה-SUV הגדול STELVIO, שעבר לאחרונה מתיחת פנים ועדכון לקראת החלפתו בדור חדש בסוף 2025. העיצוב העגלגל והחושני הוא אחד מסימני ההיכר של הרכב ולפיכך עברו עליו המעצבים במכחול עדין ולא בפטיש. החרטום מצויד בפנסים חדשים עם מסגרת אור מעוצבת, וחדי העין יבחינו בגימור חדש של הגריל ובשינויים מינוריים בפגושים. קווי המתאר לא השתנו וגם לא הגריל המשולש והגג המשתפל לאחור.
הגרסה הבכירה מגיעה עם חישוקי "עלה תלתן" גדולים ומושחרים, שחושפים בוכנות בלימה מאסיביות בצבע אדום. צבע הרכב עמוק, מנצנץ ומושך תשומת לב.
פנים הרכב
תא הנוסעים ממוקם די גבוה אבל סף הכניסה והיציאה נוח. התא מרגיש מרווח ואוורירי בחלקו הקדמי תודות למרחב ראש נדיב, משטחי שמשות גדולים ומושבי ספורט רחבים שאוחזים היטב את הגוף. מרחב הכתפיים מאחור מרווח דיו לשלושה מבוגרים, אך הנוסע במרכז יתפשר על משענת גב נוקשה. הגג המשתפל נוגס במרחב הראש של נוסעים גבוהים מאחור ומרחב הרגליים סביר לרכב בגודל כזה אם כי יש נדיבים ממנו. תא המטען בנפח 525 ליטר יאכלס את רוב המטען הטיפוסי של כלי רכב כאלה.
עיצוב הפנים נועד לשלב בין טכנולוגיה עדכנית למורשת הנוסטלגית של אלפא והמשימה מוטלת על לוח מחוונים דיגיטלי, שמעוצב בשני מעגלים ששקועים בתוך מעטפת גלילית - ממש כמו באלפא של פעם. יש אפילו אפשר לבחור בגרפיקה שמכונה "מורשת" עם פונטים של מכוניות אלפא ישנות.
הנדסת האנוש "מסורתית" עם מוט הילוכים גדול, צמד להבי מתכת מלוטשים על עמוד ההגה לצורך שליטה ידנית בהילוכים, וכמות מכובדת של מתגים ידניים לצורך שליטה על מערכת האקלים והקול. אנחנו מעדיפים את הנדסת האנוש הזו על פני הקונספט נטול המתגים, אם כי יש עדיין מה לשפר - למשל תגובה קשיחה ולא מדויקת של מוט ההילוכים. תנוחת הישיבה גבוהה ומעניקה תצפית טובה לפנים ולצדדים אבל הראות לאחור תיאורטית למדי ודורשת שימוש תכוף במצלמה לנסיעה לאחור.
רמת הגימור ואיכות החומרים השתפרה מהותית לעומת הדור הראשון, כולל בידוד רעשים מצוין ותחושה מוצקה של הדיפונים. עם זאת פה ושם אפשר להיתקל במתגי פלסטיק זולים למגע ואלפא עדיין מתעקשת להיצמד למרקם "גרגרי" מחוספס בדיפוני הפלסטיק.
מולטימדיה ומצלמות
לצד לוח המחוונים ממוקם מסך מולטימדיה רוחבי וחד, בגודל מתון יחסית. מלבד תפריטי המגע יש גם מתג סיבובי לשליטה בתפריטי המסך ויש גם מערכת פיקוד קולי, אם כי היא מפגרת בשני דורות אחרי זו של הגרמנים. האבזור התקני בגרסה הבכירה בה נסענו (שמכונה "טריבוטו") נדיב וכולל מערכת קול רצינית, מושבי ספורט עם שליטה מקיפה, גג חשמלי, ערכה מקיפה של מערכות בטיחות ושלל ריפודי עור.
מנוע וצריכת דלק
כל הגרסאות המיובאות לישראל מצוידות במנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 280 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. זהו מנוע יעיל ונמרץ שמייצר תאוצות סבירות - 5.8 שניות מאפס למאה - למרות משקל נכבד של כ-1.75 טונות לפני נוסעים. במצב התכנות הרגיל התגובה הראשונית של המנוע ללחיצה על הדוושה די מתונה כדי להפחית את הפליטה והצריכה. במצב התכנות הדינמי התגובה מתחדדת, התיבה מעלה ומורידה הילוכים בזריזות וצבירת המהירות מרשימה.
צליל המנוע "המוזיקלי" של מכוניות אלפא המסורתיות הוחלף כבר מזמן בהמהום סתמי, אך מי שלא ישלים עם הגזירה ימצא בשוק האביזרים שלל אמצעים לשדרוג "הנוכחות האקוסטית". רגל רגועה במצבי התכנות המתונים תחלץ מהמנוע צריכה ריאלית של כ-10 ק"מ לליטר. נהיגה אגרסיבית "כמו באיטליה" תתקשה להשיג יותר מ-8 ק"מ לליטר. יש כיום בשוק מתחרים הרבה יותר חסכוניים.
על הכביש
אלפא היא אולי אחת החברות האחרונות שמתייחסות ברצינות ל-S (ספורט) שבראשי התיבות SUV. ואכן הנהיגה בסטלביו המחודש החזירה אותנו לעידן שבו כלי רכב תוכננו להנאה ולא רק להנעה. ההיגוי מהיר ומגיב מיידית לפקודות, ההיזון החוזר מהגלגלים מצוין, תנודות הגוף על כבישים מתפתלים מרוסנות היטב, ההנעה הכפולה מעבירה בדיוק את הכמות הנכונה של מומנט לגלגל בזמן הנכון ואם יוצאים לדרך הררית ומפותלת ללא "מטען מגביל", כמו נוסעים במושב האחורי, אפשר ליהנות מנהיגה ספורטיבית כהלכתה.
חלק מהקרדיט מגיע לחישוקי 21 אינץ' מאסיביים עם צמיגים נמוכי חתך ולבולמים בעלי שליטה אלקטרונית, שמשנים את קשיחותם בהתאם למצב התכנות. אבל אלה לא חישוקים אידיאליים לאספלט הישראלי המשובש ומעבר על מהמורות עירוניות במהירות נמוכה יטלטל את תא הנוסעים. בנסיעה בין עירונית הנוחות משתפרת.
מחיר
מחיר הסטלביו המחודש מתחיל ב-370 אלף שקל ומגיע עד 400 אלף שקל בגרסה המשודרגת. אלה מחירים די שאפתניים ויש בפלח לא מעט מתחרים חזקים, מהירים ומאובזרים לא פחות מבית מותגים נחשבים. אבל לאלפא עדיין יש קסם איטלקי, שבא לידי ביטוי גם בעיצוב וגם בנהיגה נמרצת על הכביש. גם נוסטלגיה היא מקדם מכירות רציני. מ-0 ל-100 קמ"ש
חלק מהמתחרות
ב.מ.וו X3
390 אלף שקל לגרסת 20i של ב.מ.וו X3. תא נוסעים מרווח ונוחות נסיעה טובה. מנוע 2 ליטר טורבו מייצר 186 כ"ס. גרסת הפלאג-אין, עם 292 כ"ס, עולה 440 אלף. דור חדש בדרך.
ב.מ.וו X3 / צילום: יח''צ
אאודי Q5
381 אלף שקל לגרסת 45 של אאודי Q5. מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 265 כ"ס, האצה ל־100 ב־6.1 שניות. תא נוסעים מרווח ועתיר טכנולוגיות והתנהגות כביש הדוקה.
אאודי Q5 / צילום: יח''צ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.