בישראל היו שמחים שיפסיד: נשיא איראן הרפורמיסט החדש

בסיבוב השני של הבחירות באיראן ניצח הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן • כעת נושא העולם את עיניו אל הנשיא החדש, שעשוי להביא תפנית ליחסיה של איראן עם העולם • "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס שהתקיים לפני הבחירות

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl
מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

כחודש וחצי לאחר מותו בהתרסקות מסוק של נשיא איראן השמרן הקיצוני אברהים ראיסי, נבחר אתמול (ו') נשיא רפורמיסט חדש, מסעוד פזשכיאן, שגבר בסיבוב השני על השמרן סעיד ג'לילי עם 53.6% מהקולות (16.3 מיליון) מול 49.8% (13.5 מיליון מהקולות). 

פרשנות | יצחון הלייבור בבריטניה: הציפיות בשמיים, אבל המציאות הגלובלית מעבר לפינה
פרשנות | פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

בסיבוב השני השתתפו 49.8% מבעלי זכות ההצבעה, לאחר שפל היסטורי של 39.93% בסיבוב הראשון. באותו סיבוב סיים פזשכיאן עם הפרש דומה: 42.45% מול 38.61%. וכך, כמעט יש מאין העולם נושא עיניו אל מועמד רפורמיסט, שעשוי להביא תפנית ליחסיה של איראן עם העולם. 

"ראשי המשטר עודדו את האזרחים להגיע אל הקלפיות ולהצביע, אולם אחוזי ההצבעה הנמוכים התקדימיים העידו על חוסר האמון של האזרחים במשטר ובשיטת הבחירות שאינה דמוקרטית", אומרת לגלובס ד"ר שרונה מזליאן לוי, ממרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב. "אפילו נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינז'אד, החרים את הבחירות, לאחר שמועמדותו לנשיאות איראן נפסלה". 

חריג בשמי הפוליטיקה האיראנית

מן הזווית הישראלית, במיוחד כשאיראן היא מדינת סף־גרעינית, לא מן הנמנע כי בישראל היו שמחים דווקא אם ג'לילי היה מנצח. בדרך זו, אף גורם מערבי לא יכול היה לבוא ולטעון כי פניה של איראן לשלום, על אחת כמה וכמה לאחר המדיניות שניהל ראיסי האולטרה־שמרן בטרם מותו. עם זאת, ההולכה של פזשכיאן בתום הסיבוב הראשון כבר הפכה את אותה דמות אלמונית לקהילה הבינלאומית לאחת מוכרת בן רגע.

המועמד השמרן סעיד ג'לילי / צילום: Associated Press, Morteza Fakhri Nezhad
 המועמד השמרן סעיד ג'לילי / צילום: Associated Press, Morteza Fakhri Nezhad

פזשכיאן מהווה נוף חריג בשמי הפוליטיקה האיראנית. הוא בנם של אב ממוצא אזרבייג'ני ואם כורדית, שנולד בעיר קאסר־א שירין שבמחוז מזרח אזרבייג'ן. הוא קרדיולוג שעמד בראש בית הספר למדעי הרפואה של טבריז, ולאורך הקריירה הפוליטית שלו - לא נחשב לדמות מובילה. הוא כיהן כשר הבריאות של הנשיא מוחמד חתאמי בין השנים 2005-2001, ומאז 2008 ייצג את טבריז במג'לס בטהרן. 

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהוא מתמודד בפועל לנשיאות, לאחר שב־2013 ביטל את מועמדותו כדי לתמוך בנשיא לשעבר האשמי רפסנג'אני, ובשנת 2021 החליטה מועצת שומרי החוקה לפסול את מועמדותו. פזשכיאן נהנה מתמיכה מדמויות מוכרות ומסקרנות בפוליטיקה האיראנית, כשאחד הבולטים שבהם הוא מוחמד ג'וואד זריף: שר החוץ לשעבר, שהביא להסכם הגרעין. זריף נטל חלק פעיל בקמפיין, ונצפה עד הרגעים האחרונים בכנסים שונים. גורם נוסף שתומך בו הוא מוחסן האשמי, בנו של האשמי רפסנג'אני. "באמצעות הצבעה לפזשכיאן", אמר האשמי בכנס בטהרן, "יישלח מסר משמעותי לממשל בדמות משאל עם, שמעיד על כך שאנחנו דורשים שינויים משמעותיים במדיניות המדינה". 

השר לשעבר ובנו של הנשיא לשעבר מודעים למדיניות החוץ החריגה למדי שהציג פזשכיאן. האיש שלא מסתיר את מוצאו האזרבייג'ני מתח לא פעם בעבר ביקורת בארמניה על רקע סוגיית קרבאך. האזרבייג'נים האיראנים אמנם מהווים כ־18% מאוכלוסיית המדינה, אבל משטר האייתוללות מנהל מערכת יחסים קרובה דווקא עם ארמניה האויבת הגדולה של רפובליקת אזרבייג'ן, כששתיהן שוכנות צפונית לאיראן. מערכת היחסים הזו מתבססת על החשש מהשפעת נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב על האזרבייג'נים האיראנים, ומערכת היחסים הקרובה שלו עם ישראל. 

"מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם"

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות. "אנחנו מוכרחים לנהל דיאלוג עם הצעירים. אם לא נוכל לנהל דיאלוג עם הנשים הצעירות, אנחנו ניכשל". העם האיראני אדיש לבחירות, כפי שמשתקף היטב משיעור ההצבעה הנמוך, אבל בחברה האיראנית תופסת סוגיית החיג'אב מקום מרכזי - על אחת כמה וכמה מאז מותה של מהסה אמיני ב־2022. 

תומכים במסעוד פזשכיאן / צילום: Associated Press, Vahid Salemi
 תומכים במסעוד פזשכיאן / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

המועמד הרפורמיסט לא מסתיר את ביקורתו הקשה על נושא אכיפת עטיית החיג'אב. "זה גורר אותנו לחושך", אמר באחד מכנסי הבחירות. "בנותינו מפתחות טינה כלפי הדת. הדרך להתמודד אינה באמצעות מכות. האמירות הללו מביאות לפרגונים מפנים מוכרות לפזשכיאן. נוכחותו מהווה הזדמנות יקרת ערך עבור העם והמערכת", אמר עבדולווחד מוסאווי לארי, שכיהן כשר הפנים של חתאמי - כולל באותו קבינט שכלל את המועמד הרפורמיסט כיום. "הוא עשוי להיות ההפתעה של הבחירות הללו ולסחוף את הרוב הדומם". 

ד"ר מזליאן מציינת כי אף שפזשכיאן הבטיח לפעול נגד משמרות הצניעות המטילות אימה וכופות את עטיית החיג'אב וכן להתנגד לצנזורה ברשת, אין לו את הסמכות להוביל את המהלכים הללו. "המשטר רואה בחובת עטיית כיסוי הראש כאבן יסוד מהותית בשמירה על הסדר הציבורי ברפובליקה האסלאמית. המנהיג העליון עלי חמינאי הוא הדמות החשובה והמכריעה במדינה ועל פיו יישק דבר. לכן, הוצאה לפועל של תוכניות מרחיקות לכת מסוג זה, נתונה להחלטתו של חמינאי". 

סוגיה שצפויה לבוא לידי ביטוי במהרה במדיניותו של הרפורמיסט, היא תמיכתו באותו הסכם גרעין שקידם זריף - ושלו מתנגדת ישראל בחריפות. לאחר שהגן במשך שנים על הסכם הגרעין, כיום הוא שב על המסר כי הסנקציות חוסמות את טהרן מפיתוח שיתופי פעולה בתחום הסחר - וללא ביטול החסמים יהיה לאיראן בלתי אפשרי להגיע לקצב צמיחה מיועד של 8%. לכן, מדינות המערב קיוו כי הוא ייבחר, ויביא במהרה לחידוש המו"מ לכינון הסכם גרעין מחודש.