משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות: "הגיעה העת לייצר תוכנית שמתעדפת את חיילי המילואים בתחום הדיור"

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות דיבר בפתיחת ועידת הנדל"ן השנתית בשיתוף גלובס על מצבו של הענף בצל המלחמה, ואמר: "ביוני נחצה את רף 8 מיליארד השקל במשכנתאות, ובראייה שנתית נגיע קרוב ל־100 מיליארד שקל"

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות, בוועידת הנדל''ן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי
משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות, בוועידת הנדל''ן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

"רבות מדובר בתקופה האחרונה על שוויון בנטל, ויש לו הרבה צדדים, הרבה פנים. הגיעה השעה ליצירת אפליה מתקנת בתחום הדיור לחיילי המילואים - גם זה שוויון בנטל. כולנו מעריכים ומוקירים אותם, אבל די לדיבורים: הגיעה העת למעשים. נכון שבעת הזאת, הממשלה תייצר תוכנית שמתעדפת ומעדיפה את חיילי המילואים בתחום הדיור. אלו אנשים בשנות ה־20 וה־30, בתחילת חייהם האזרחיים. רכישת דירה היא העסקה הכלכלית החשובה ביותר, וזה הזמן לייצר תוכנית כזאת עבורם".

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?
הממוצע מטעה: המספרים מאחורי המשכנתה שהישראלים לוקחים
דרור מרמור, טור סופ"ש | השבוע אושרה הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

כך אמר היום (א') משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, בפתיחת ועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס. לארי אף הציע דרכים לביצוע התוכנית: "אפשר לעשות זאת במענקי מקום ולשלב זאת בהעדפה גאוגרפית; אפשר לעשות זאת בעזרת סבסוד משכנתאות; אפשר בעזרת העלאת שיעור המימון - כך או כך, העת הזו היא זמן להחלטות נכונות וחשובות - ולא להחלטות הנוחות".

מנכ"ל מזרחי טפחות אמר עוד: "ענף הנדל"ן הוא אחד הקטרים החשובים ביותר לשנים הבאות, לטובת צמיחת המשק. ענף הנדל"ן צריך למלא את צורכי הריבוי הטבעי ואת הצרכים שיגיעו בעקבות העלייה לארץ ישראל - אני מאמין כי עם שוך הקרבות, נראה קצב עלייה גבוה משהיה בעבר.

"אבל אם מסתכלים אחורה על הענף ועל מה שחווה, אפשר לומר שזהו ענף שנמצא במעין מאניה דפרסיה. נסתכל אחורה לתקופת הקורונה - הייתה האטה מסוימת ואחר כך בום גדול: בשנים 2021 ו־2022, הענף דהר קדימה. התחלות בנייה, היקף משכנתאות בשיא, מחירי דיור שעלו. הכול היה בסביבת ריבית מאוד נמוכה. אז הגיעה המחצית השנייה של 2022 בואך 2023, עם התחלת עלייתה ריבית. עם ההפיכה או הרפורמה המשפטית חדרה למשק אי־ודאות פוליטית, חברתית, כלכלית, שחלחלה גם לענף הנדל"ן. ונוסיף לזה את המלחמה - ענף הנדל"ן נכנס לסוג של הלם".

"בחודשים האחרונים, אנחנו חווים התאוששות או התעוררות מסוימת", הוסיף לארי. "חלק ממנה היא תיקון של מה שהיה חסר ברבעון הרביעי של 2023. אבל ההתאוששות הזאת היא לא רק תיקון, אלא גם גידול בביקושים. אנחנו רואים את זה במשכנתאות. בחודש מאי, היינו עם היקף משכנתאות חדשות שהגיע כמעט ל־8 מיליארד שקל, וביוני כבר נחצה את הרף הזה. זה מבטא קצב של קרוב ל־100 מיליארד שקל בשנה - נתון אשר מראה ענף שמתאושש, ומתאושש יפה".

"ענף הנדל"ן וענף ההייטק דומים מבחינות רבות"

לארי הציג את מה שהוא רואה כדמיון בין ענף הנדל"ן לבין "קטר" מרכזי אחר - ענף ההייטק: "ענף ההייטק זוכה בעיניי ליותר הכרה ופרסום, וברור שהם אינם דומים אחד לשני, אבל יש גם נקודות השקה: שניהם תורמים רבות לכלכלת ישראל. התרומה של ענף הנדל"ן לתוצר היא 15%, די דומה למה שענף ההייטק תורם. להכנסות המדינה - תרומה של כ־20%. ב־2022, היקף ההכנסות הישירות והעקיפות למדינה מהענף היה 80 מיליארד, וכיום אנחנו בפער של 20 מיליארד שקל - סכום השקול כמעט להעלאת המע"מ ב־3%. זה החוסר שהענף יוצר בתקציב.

"ויש עוד דבר דומה בין שני הענפים: בשניהם, המדינה לא השכילה לטפל בצורה נכונה בעת הזאת. לשניהם אין שום תוכנית ממשלתית לטובת עידוד וצמיחה. בענף הנדל"ן זה לא שהמדינה לא יודעת מה לעשות: תמצאו הרבה מאוד תוכניות מגירה במשרדי הממשלה, אז מה הבעיה? הבעיה היא יותר בביצוע, ביישום, בתכנון לטווח ארוך. המדינה יודעת מה נדרש לעשות".

"לסיכום, אני מאחל לכולנו ימים שקטים ושלווים ובשורות טובות", הוסיף לארי, "רפואה שלמה לפצועים ולפצועות. שהתושבים בדרום ובצפון יחזרו במהרה לביתם; שהגיבורים והגיבורות שלנו ישובו הביתה בשלום; ושהחטופים והחטופות ישובו אלינו במהרה, כי ללא השבתם לא תהיה פה תמונת ניצחון".

*** גילוי מלא: סיקור הוועידה נעשה בשיתוף בין בנק מזרחי טפחות לגלובס על פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס