ראש עיריית שדרות: "אם נחכה להחלטה של מישהו - בסוף רק נדבר על שיקום ולא יקרה דבר"

כיצד יש לבנות מחדש את הצפון והדרום של ישראל? ראשי עיריית עכו, קריית שמונה ושדרות, ביחד עם מנכ"ל חברת הבנייה אביסרור, ניסו לענות על השאלה הזו במסגרת פאנל מיוחד שהתקיים בוועידת הנדל"ן השנתית של בנק מזרחי טפחות בשיתוף גלובס

אביחי שטרן, אלון דוידי, אלי אביסרור ועמיחי בן שלוש בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי
אביחי שטרן, אלון דוידי, אלי אביסרור ועמיחי בן שלוש בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

במסגרת ועידת הנדל"ן השנתית של בנק מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, התקיים פאנל שכותרתו "לבנות מחדש את הצפון והדרום", ובו לקחו חלק עמיחי בן שלוש, ראש עיריית עכו, אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה, אלון דוידי, ראש עיריית שדרות ואלי אביסרור, מנכ"ל חברת אביסרור ויו"ר ארגון הקבלנים והבונים של באר-שבע והנגב. הדיון עסק בקשיים התקציביים ומתן מענים לצרכי התושבים של במצפון ודרום וגם על האתגרים של היזמים שהפועלים עדיין לא מגיעים לאתרים והעיכובים שמשפיעים על כל הענף והרוכשים. 

מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות: "עלייה של 87% בהיקף נטילת המשכנתאות והמגמה הולכת וגוברת"
משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות: "הגיעה העת לייצר תוכנית שמתעדפת את חיילי המילואים בתחום הדיור"
החשכ"ל: "אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון כפי שהן" 

הצורך בשינוי התפיסה והתקציבים הנדרשים לפיתוח

ראש עיריית שדרות נשאל על מצב האיום הקיים בעיר ועל מיגון הרכבת שלא פעילה בשל הסכנה. "אני יכול לעשות סדרה בנטפליקס על ההיערכות בחירום ואיך עושים מהלימון לימונדה. הדבר המרכזי שצריך להבין הוא שיש גשר והגשר שבור; במשך שנים בונים בתי חולים מתחת לגשר הזה, מרכזי חוסן ומענקים ומדברים על לעשות קירות למעלה ולמטה ומתגאים ביחידות כמו 8200, ושכחנו כמו חלם - לתקן את הגשר וזה הסיפור. רבותי, זה לא רחוק מפה, להגיע משדרות לכאן לנס ציונה זה כשעה, כלומר שעה ו20 דקות מכאן, יושב לו שם מתחת לאדמה ההיטלר של שנות ה-2000, סינוואר, והאדם הזה מקיף את עצמו בהרבה מחבלים טרוריסטים שתכליתם לחסל ולהרוג אותנו וזה קרה ב-7 באוקטובר וזה יכול לקרות שוב גם בצפון וביהודה ושומרון. לכן הדבר החשוב ביותר - שאני אעשה את עבודתי וכך כל ראשי הערים. אך המדינה צריכה לעמוד בשתי הבטחות; האחת להחזיר את החטופים הביתה ושתיים - לא להפסיק את המלחמה שיש לי ביקורת על עצימותה, אך לא להפסיק עד שמשמידים אותם והורגים אותם. אחרת כל מה שקרה ב-7 באוקטובר יהיה פרומו למה שיקרה בצפון וזה חשוב מאוד". 

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות / צילום: תמר מצפי
 אלון דוידי, ראש עיריית שדרות / צילום: תמר מצפי

עוד אמר דוידי "דבר נוסף זה גבולות ברי הגנה, אני וגם אביחי שטרן ראש עיריית קריית שמונה שנמצא פה, היינו רצועת הביטחון משך שנים ואנחנו כאלה גם היום. זה התחיל במטולה וקריית שמונה, והייתי בשבוע שעבר ברמות ובדרום הגולן, וגם שם האזור הותקף וטווח וגם בעכו ובמקומות אחרים. מדינת ישראל, צה"ל ורוה"מ 'צריכים להחליף דיסקט'. גבול בר הגנה אומר שזה לא יכול להיות על חשבון חצי מיליון או 700 אלף איש, צריך להחליט שאנחנו רוצים להיות משהו אחר". 

"אנשים מסתובבים עם אשמה גדולה"

המנחה יובל ניסני התייחס לדברי אלון דוידי ושאל על כך שכבר 9 חודשים עברו מפרוץ המלחמה ונראה כי לא הוחלף הדיסקט, והוא השיב שיש כעת צורך בתקציבים ובמיוחד שהתושבים חזרו לעיר: "אני חושב שאנשים מסתובבים עם אשמה גדולה. קודם כל הצבא מרגיש שהוא למעשה אחראי על ה-7 באוקטובר ובהסתכלות טקטית - זו הפדיחה הכי גדולה של צה"ל. קודם רוצים להסיר מעצמם את החרפה הזו וזה לא מספיק שיסירו את החרפה צריך להיות ישרים מספיק להציע משהו אחר. מדינת ישראל צריכה להיות בעזה ולחלק אותה ל-20 חלקים ולעשות את העבודה לאט ובסבלנות. בשדרות מחודש מרץ פתחנו את העיר, ולא קראתי לאף אחד לחזור או לא לחזור, ועדיין 91% מהתושבים חזרו. אנחנו קמים בשדרות כמו בגלקסיה אחרת ואם נחכה כל בוקר להחלטה של מישהו - לא יקרה כלום, ובסוף רק נדבר על שיקום ולא יקרה דבר. הממשלה העבירה החלטה לשיקום וזו טעות דרמטית. בשדרות מכרו 6,000 יח"ד עם הסכם הגג שהסתיים. על מדינת ישראל לבוא ולהעביר החלטה שבצפון ובדרום יש לתת כוח ליזמים ולעיריות ולשחרר כסף ותקציבים וזה מה שיניע את הכלכלה ואותנו קדימה". 

אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה / צילום: תמר מצפי
 אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה / צילום: תמר מצפי

"אמרו לי הייתי בעכו והיא ריקה"

עמיחי בן שלוש ראש עיריית עכו, נשאל על הסיטואציה המורכבת כראש עירייה שנכנס לתפקיד לפני חודשים ספורים והעיר מטווחת בשבועות האחרונים. "אני שלושה חודשים בתפקיד ו'תיק החירום' הוא הכי חשוב בעיניי וגיבשתי הערכות מצב מדי שבוע. אני קולט מפונים אצלי בעיר ומקים בתי ספר. אני עיר בלי תקציב וגרעון גדול ובפנייה לממשלה לא מקבלים תשובות גם לא מפיקוד העורף. היו אצלנו אזעקות בסופ"ש שעבר יום אחרי יום והיו פגיעות ישירות גם בעכו. עכו היא גם עיר תיירות וכשנכנסתי לפה אמרו לי 'הייתי בעכו והיא ריקה'. וזה נכון העיר ריקה וזה לא פשוט ולא יודעים לאן זה הולך. אני מעריך שהגזרה מתחממת יום ויום ולא מקבלים מענה מהמדינה בתקציב". 

אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה נשאל האם אפשר לדבר במצב הזה שכל העיר מפונה והמלחמה שנמשכת, על פיתוח עתידי בקריית שמונה. "מרבית הזמן אני עוסק 'ביום שאחרי' וגלגלי השיניים עובדים ומרבית העיסוק הוא על כך. בנושא הזה שכרתי פרויקטור והקמנו צוות שייצר טיוטת החלטה מה נכון שצריך ל'יום שאחרי' ואין עדיין קשב מהמדינה. מדברים על היום שאחרי והמדינה עוד לא 'ביום שלפני'. היום עדיין לא מרגישים את הנוכחות של המדינה. בתחילת הדרך נתנו רוח גבית לאירוע בדרום, אבל אחרי 9 חודשים זה מספיק זמן לתכנית יעדים ומטרות.

אלי אביסרור, מנכ''ל חברת אביסרור / צילום: תמר מצפי
 אלי אביסרור, מנכ''ל חברת אביסרור / צילום: תמר מצפי

"אני אמשיך מכאן את מה שאמר דוידי על כך שאסור להגיע להסכם. עיני כל העולם הערבי על מה שקורה בעזה ובצפון, וחיזבאללה נושא עיניים לעזה ואם בהסכם כלשהו נשיג משהו, הוא טועה כמו ההסכם האחרון שנחתם הסכם הגז מול לבנון ונסראללה. העולם הערבי מסתכל עלינו, והם מבינים כוח. אנחנו צריכים לעשות הגנה משטחם. ממתי אנחנו מגנים משטחנו ומתי מפנים תושבים שהפכו את בתיהם למוצבים? במטולה זה הפך ממש לכך שבתי האנשים הם מוצבים. זה צריך להיות בצד השני ולא הגיוני שאנחנו מפונים ושם בונים וילות. לא יכול להיות שנלחמים מול חיזבאללה ב'תופסת', במקום שנגבה גם מחיר ממדינת לבנון שלא עושה כלום כל החודשים האלה של התוקפנות משטחה, ואם לא נגבה גם מלבנון מחיר קשה לא נזכה לפתרון. למשל חיזבאללה ניסה לשגר טילים מכפר דרוזי ושם הם היכו את המחבלים שיביאו אסון לכפר - וההבנה הזו צריכה להיות בכל כפר בלבנון ולא רק שם".

"תביעות פיצויים של מיליארדי שקלים"

היזם אבסירור, דיבר על המחסור בעובדים מפרוץ המלחמה ועל העיכובים שמובילים לתביעות של מיליארדים מצד הרוכשים שמחכים לקבל את הדירות, בזמן שקצב הבנייה מתארך נוכח המחסור בפועלים: "הענף נמצא במחנק גדול וחסרים לנו עובדים פלסטינים ואלו שהגיעו לא מקצועיים. יש קבלני ביצוע רבים בקשיים ובזמן הקרוב נראה את ההשלכות על המחסור. עד כה כ-50% מהאתרים סגורים והממשלה לא קיבלה החלטה איך מספקים הגנה לתביעות של הפיצויים ויש תביעות של מיליארדי שקלים שלא נוכל לעמוד בהן. במקביל, חומרי הגלם מתייקרים - האלומיניום והמלט עלו בכ-30% ואי אפשר לתמחר שהכל מתייקר. שנחזור לשגרה נראה עליית מחירים גבוהה מאוד, שזה תוצאה של משבר עובדים וחומרי גלם והמדינה צריכה לסייע".

*** גילוי מלא: סיקור הוועידה נעשה בשיתוף בין בנק מזרחי טפחות לגלובס על פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס