עונת הדוחות תעמיד למבחן את אמון המשקיעים בענקיות הטכנולוגיה

חברות במדד S&P 500 צפויות לדווח על קפיצת הרווח הרבעונית הגדולה ביותר מאז תחילת 2022

מטה חברת מטא בקליפורניה / צילום: Reuters, Peter Dasilva
מטה חברת מטא בקליפורניה / צילום: Reuters, Peter Dasilva

נבחרת של ענקיות טכנולוגיה, שהזניקו את שוק המניות האמריקאי לשיאים, נמצאת תחת לחץ להמשיך את המסיבה גם בעונת הדוחות הזו.

מדד S&P 500 טיפס עד כה השנה ב-17%, בעיקר הודות להייפ סביב בינה מלאכותית (AI) שהטיס את מניות אנבידיה  ושאר ענקיות הטכנולוגיה לגבהים דרמטיים. מניית יצרנית השבבים יותר מהכפילה את עצמה השנה עד כדי שווי שוק שעבר את ה-3 טריליון דולר. חברותיה לנבחרת - אלפאבית, מטא ומיקרוסופט, טיפסו כולן בשיעור דו-ספרתי.

עוד לא נולד מנהל הקרנות שיכול לנצח את השוק של היום. אלו הסיבות המרכזיות 
שלושה אנליסטים מובילים בוול סטריט ממליצים על שלוש מניות 

ההתעצמות של אותם שחקני "משקל כבד" במדד המוביל, מביאה לכך שהרבה תלוי ביכולתם לספק ביצועים ותחזיות משופרות בשבועות הקרובים, שיצדיקו את הערכות השווי הגבוהות שלהם.

"מדובר אמנם בחברות פנטסטיות ובתעשיות מחוללות שינוי, אבל יכול להיות שהרף גבוה מדי אפילו עבורן?", תוהה ג'ים סמיגיאל, מנהל השקעות ראשי ב-SEI.

לאופטימיות הגוברת תרם גם הראלי שהונע על ידי טרנד ה-AI בשנה שעברה. בעקבותיו, 10 החברות המובילות ב-S&P 500 מהוות 37% משווי השוק של המדד, אך תורמות 24% לרווחיו - הפער הגדול ביותר מאז הרבעון השלישי של 1990, על פי הנתונים של טורסטן סלוק, הכלכלן הראשי ב-Apollo Global Management.

"הבעיה של ה-S&P 500 כיום היא לא רק הריכוזיות הגבוהה, אלא גם שוריות השיא בנוגע לרווחים של קבוצה קטנה של חברות", כתב סלוק.

הצפי הוא שחברות ה-S&P 500 ידווחו על רבעון רביעי ברציפות של צמיחה ברווחים, שתגיע ל-8.8% ביחס לרבעון השני אשתקד, לפי FactSet. זאת תהיה העלייה הגדולה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2022.

בשבוע הקרוב יקבלו המשקיעים את דוחותיהם של ענקי הבנקאות ג'יי. פי מורגן צ'ייס וסיטיגרופ, של חברת התעופה דלתא איירליינס, חברת המזון והמשקאות פפסיקו ויצרנית המזון קונגרה. עם פרסום מדד המחירים לחודש יוני, הם גם יקבלו תובנה חדשה על האינפלציה, שעשויה להשפיע על גישת הבנק המרכזי (פד) לרמת הריבית בארה"ב. הצפי בשוק נוטה להורדת הריבית בספטמבר.

בלי הורדת ריבית ורווחים חזקים, לאן ילך המומנטום

העליות בוול סטריט בתחילת השנה נבעו בין היתר מן הציפיות שהפד יוריד את הריבית לפחות שש פעמים במהלך 2024. התקוות הללו התפוגגו מאז, וכיום סוחרים מהמרים על שתי הפחתות לפחות עד סוף השנה. המשקיעים חוששים שאם רווחי החברות יהיו חלשים, המומנטום בשוק עלול לדעוך.

חברות ב-S&P 500 נסחרות במכפיל 21.4 לרווחים החזויים ב-12 החודשים הבאים, בהשוואה לממוצע של 19.7 בחמש השנים האחרונות, לפי FactSet.

"נראה תיקון במחירי המניות אם החברות לא יצליחו לממש את תחזיות הרווח שלהן", צופה ויקטוריה בילס, אסטרטגית השקעות ראשית ב-Banrion Capital. "תלוי כמה גרועה תהיה ההחמצה ביחס ליעד - סנטימטרים ספורים ממרכז המטרה או שיפספסו לגמרי את הלוח".

בימים האחרונים, הגיעה אמזון  לשווי של 2 טריליון דולר, לאחר עלייה של 32% במנייתה מתחילת השנה. מניית מטא  זינקה ב-53% בתקופה זו ואפל  "רק" ב-18%. בינתיים, הצטרפה השנה גם מיקרוסופט  למועדון שווי-השוק של 3 טריליון דולר, כשהוסיפה 24% לערכה. ולאחר עלייה חדה בתקופה האחרונה, מחקה גם מניית טסלה  את ההפסדים שלה עד כה השנה.

"חלק מקטגוריית ה'משקל הכבד' יכולות להמשיך לספק את הסחורה, אבל זה בהחלט נעשה יותר קשה ככל שמתקדמים לסוף השנה", אמרה אמילי לווייל, מנהלת תיקים ב-Thornburg Investment Management.

אנליסטים יחפשו רמזים לחולשה בצריכה

לפי שעה וול סטריט מפגינה אופטימיות, ואנליסטים צופים שרווחי החברות ב-S&P 500 יעלו ב-11% בסיכום שנת 2024, לפי FactSet.

אבל המשקיעים ממתינים לראות אם הצמיחה ברווחים תתרחב לסקטורים נוספים. אנליסטים מצפים שמגזר שירותי התקשורת, אליו משתייכות אלפאבית ומטא, ידווח על הקפיצה הגדולה ביותר ברווחים מבין מגזרי ה-S&P 500, עם עלייה של 18%, לפי FactSet. מגזר הבריאות צפוי לרשום עלייה של 17%, ומנגד מגזר החומרים עתיד לרשום את הירידה הגדולה ביותר ברווחים, 10% לעומת שנה שעברה.

המשקיעים יתמקדו גם בדיווחי ההנהלות ביחס להוצאות הצרכנים, כאשר דיווחים מוקדמים מראים סימנים לירידה בהוצאות בקרב משקי בית בעלי הכנסה נמוכה ובינונית.

אחרי שרשת בתי המרקחת Walgreens Boots Alliance  דיווחה על רווחים מאכזבים והנמיכה את תחזיתה לשנה כולה, מנייתה צנחה ב-22% בסוף יוני, ומניית אופנת הספורט נייקי  צנחה ב-20% לאחר שדיווחה על ירידה במכירות, והזהירה כי ההכנסות עלולות לרדת משמעותית בשנת הכספים הנוכחית.

"אנליסטים יבדקו לעומק את הדוחות האלה, כדי לראות אם מתפתחת חולשה נרחבת בתחומים המחזוריים יותר של הכלכלה, מתחת לשכבת ביצועי השוק האדירים של הביג טק", מעריך דיוויד קלי, האסטרטג הגלובלי הראשי ב-J.P. Morgan Asset.