מנהל ההשקעות שמעריך: אלה המניות עם פוטנציאל הקפיצה הכי גבוה בבורסה

נועם ברכה כיוון כבר בילדותו לעולם העסקים • היום, כשהוא שותף מנהל בבית ההשקעות האלטרנטיביות ווליו, הוא מזהיר כי "הסיכון בשווקים אסטרונומי", ולכן מציע לפזר את הסיכון על כלל מניות המדד • עוד הוא ממליץ על אג"ח לזמן קצר, "כדי שהתגובה לשינוי פוזיציה תהיה מהירה"

נועם ברכה, שותף מנהל בבית ההשקעות האלטרנטיביות ווליו / צילום: טרנד54
נועם ברכה, שותף מנהל בבית ההשקעות האלטרנטיביות ווליו / צילום: טרנד54

הבית שבו גדל נועם ברכה לא היה אמור להוביל אותו לעולם הפיננסים ושוק ההון. הוא בן לאבא פסיכולוג ואמא מורה. אבל כבר בבית הספר היסודי המורה חשבה ש"משהו מוזר עם הילד", הוא מספר. זאת מכיוון שכאשר שאלה את הילדים מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים, במקום לענות כבאי או אסטרונאוט כמו חבריו, הוא ענה "רואה חשבון". כנער הוא מספר שהיה זמר "כמו כל המשפחה שלי" והופיע בפסטיגלים. "אפשר למצוא אותי ביוטיוב עם עוזי חיטמן ז"ל". בסופו של דבר הוא למד כלכלה ומימון והתאהב בתחום המכשירים הפיננסיים.

שלושה אנליסטים מובילים בוול סטריט ממליצים על שלוש מניות 
עוד לא נולד מנהל הקרנות שיכול לנצח את השוק של היום. אלו הסיבות המרכזיות 

היום הוא מנהל משותף ב-Value השקעות מתקדמות (ווליו), המתמחה בהשקעות אלטרנטיביות, ומנהל כ-3 מיליארד שקל. לדבריו, "העולם הולך לתחום האלטרנטיבי. האוניברסיטאות הכי גדולות בעולם משקיעות שם 30%-40% מהתיק שלהן, ממשלות וקרנות הפנסיה הגדולות, תיקי נוסטרו גדולים, כולם שם בהיקפים גדולים יותר מאשר המוסדיים בישראל, שמקצים היום כ-20%. ברור שגם כאן נלך אחרי העולם ונגיע לשם בהמשך".

ברכה גם מציין כי "המשקיעים בהחלט מקבלים פיצוי על כך שהכסף שלהם 'נעול' ולא סחיר. אם בטווח הארוך שוק המניות נותן תשואה שנתית של כ-9%, בשוק הלא סחיר מדובר על 12.5%. תחום החוב הסחיר הניב במהלך 20 השנים האחרונות תשואה של כ-4.5%. היום זה כבר 8.3% אמנם, אבל החוב הלא סחיר נותן היום תשואות של 13%-15% בשנה.

"יש פי 12 יותר חברות פרטיות מציבוריות, וכשיש יותר חברות יש גם יותר הזדמנויות ואפשרויות לגיוון התיק. ואם תוסיף לכך את עליית הריבית, ושכולם זקוקים לכסף נזיל, ותקבל שיש היום הרבה הזדמנויות בעולם הלא סחיר וצריך להיחשף אליו".

הריבית לא בדרך למטה

את הסיכון הקיים בתחום האלטרנטיבי ברכה לא שולל, אך טוען כי הוא נמוך מבשוק הסחיר. "קרנות השקעה גדולות מקצות שלושה רבעים מהסיכון לשוק המניות ורק 15% להשקעות פרטיות", לדבריו.

את החשיבות שבהשקעה בתחום הלא סחיר ברכה מגבה גם עם החשש מהצפוי להערכתו בשוק המניות המקומי והעולמי. "בגלל המלחמה השוק המקומי הוא סוג של 'פצצת זמן מתקתקת' - הריבית גבוהה ולא תרד משמעותית בקרוב, השפעות גורמים גיאו-פוליטיים ויציאת כספי הזרים מישראל, ובארה"ב המדדים מוטים ל-6 מניות (ענקיות הטכנולוגיה) שמייצרות את רוב התשואה. השווקים הסחירים נמצאים כיום ברמות בשיא כל הזמנים, והסיכון בהם הוא אסטרונומי, כשהם יכולים לחוות תיקון חזק מאוד כלפי מטה, מה שיפגע בתשואות שנים קדימה".

האם זה אומר שהנפילות מהן חושש ברכה יגיעו מחר בבוקר? לא בהכרח. הוא מאמין שהבחירות בארה"ב ימשיכו לסייע לעליות בשוק המניות שם, לפחות בטווח הקצר, ומוסיף ש"הכלכלה בארה"ב חזקה וכאשר הריבית תרד, אנשים ייצאו מאג"ח ויעברו למניות, ונמשיך לראות את השוק האמריקאי חזק ויציב" .

אבל הסיכון לדעתו גבוה כאמור, ולכן ברכה סבור שצריך להשקיע היום בארה"ב בעיקר באמצעות "קרנות סל ומדדים של משקל שווה, כיוון שכל המניות שמדשדשות כעת ייהנו כשהריבית תתחיל לרדת".

מדובר על מדדים שבהם המשקל של כל מניה זהה, ללא קשר לגודל (שווי שוק) החברה. המטרה היא לפזר את הסיכון על פני 500 מניות (במדד S&P 500) ולא רק בגדולות ביותר, שברכה חושש כי התמחור שלהן גבוה והן 'יקרות'. "בסוף מה שעלה במאות אחוזים זה סקטור מאוד ספציפי. אתה רוצה להיות במצב שאם זה נופל, לא תיפול איתו".

עד לאן הריבית תרד? ברכה מעריך שבארה"ב בעד 1.5% בלבד ביחס לרמתה הנוכחית (5.5% בטווח העליון), כש"הריבית לא תרד לאפס כמו שהייתה בשנים האחרונות, והיא תתכנס ל-4%-4.5%". באשר לישראל הוא מעריך כי בעקבות המלחמה הריבית תישאר גבוהה: "ייקח עוד הרבה מאוד זמן עד שהריבית כאן תרד. אי הוודאות גבוהה והמצב בעייתי. אנחנו רואים הרבה אנשים שקונים דירות בקפריסין או ביוון, כמעין תעודת ביטוח".

הקטנת חשיפה למניות

כשאנחנו מבקשים מברכה להרכיב תיק השקעות, מתוך תפיסתו שהמשקיעים צריכים להקטין חשיפה למניות, הוא ממליץ על תיק סולידי המורכב מכ-20% מניות (מתוכן 14% בארה"ב ו-7% בישראל), כ-50% איגרות חוב (חצי באג"ח ממשלתית בישראל וחצי בקונצרניות) ו-30% נוספים להקצות לקרנות אלטרנטיביות. מאחר שהציבור הרחב לא יכול להיחשף בצורה ישירה לקרנות השקעה אלטרנטיביות, ברכה מכוון בעיקר ללקוחות כשירים. לציבור הוא ממליץ לפיכך "להשקיע דרך מנהלים טובים במסלולים פסיביים של קופות גמל להשקעה, פוליסות חיסכון וכד', שכוללים גם נכסים לא סחירים".

למשקיע צעיר, שמסוגל להתמודד עם אותו חשש מנפילות חדות, מציע ברכה לשים 35% מהתיק במניות (12% בארץ והיתרה בחו"ל), משקל זהה באג"ח, בחלוקה של כ-18% בממשלתיות ושיעור זהה בקונצרניות בישראל ו-30% בהשקעות אלטרנטיביות.

בשוק החוב ברכה מציע להחזיק אג"ח לטווח קצר של שנתיים שלוש בלבד, "בעיקר דרך קרנות סל, כדי שזמן התגובה לשינוי פוזיציה יהיה מהיר".

הנדל"ן למגורים יחזור

בהתייחס לסקטורים מומלצים, ברכה מציע להסתכל בארץ בעיקר על מניות הבנקים, שכן "אם יהיה 'ריקברי' בבורסה בתל אביב, המניות שיחזרו הכי מהר אלה מניות הבנקים". בעולם כאמור הוא ממליץ בעיקר על מדדי מניות משקל שווה בארה"ב, לנוכח הסיכון הגבוה בשוק.

על אלו עוד סקטורים כדאי לפקוח עין?
"כדאי להסתכל על החברות הביטחוניות. בגלל המלחמה היה פה 'ניסוי כלים' שהוא קמפיין יח"צ מטורף לטובת החברות הללו".

תחום נוסף שעליו הוא שם עין הוא הנדל"ן למגורים: "אם המצב בארץ ישתפר, כל תחום הנדל"ן למגורים ובפרט ההתחדשות העירונית יחזור. ברגע שהמלחמה תיגמר כנראה שיהיה כדאי לחזור להגדיל פוזיציות בענף. בסוף, מי שמחזיק דירות בישראל לטווח ארוך, בוודאי במיקומים טובים בערים - 'פריים לוקיישן', כנראה שיצליח. זאת כשברקע קצב הילודה כאן הוא הגבוה בעולם המערבי, וכמות הקרקעות שמשחררים לבנייה קטנה".

וכאיש של עולם ההשקעות האלטרנטיבי, מזכיר ברכה למי ששכח, כי "גם נדל"ן זה למעשה השקעה לא סחירה".