"המהפכה המשפטית חוזרת": דיון סוער בוועדת חוקה על בחירת נציב השופטים

ועדת החוקה דנה בהצעת החוק של ח"כ רוטמן לשינוי הליך בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים • ח"כ סגלוביץ: "המהפכה המשפטית חוזרת בזחילה, ולא נאפשר לזה לקרות" • ח"כ אלהרר: "מה-7 באוקטובר עשיתם דברים מתחת לשולחן, ועכשיו נמאס לכם להיות בשקט, ואתם מחזיקים חקיקת בזק על סטרואידים"

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום (ג') דיון בהצעת החוק הפרטית שהגיש בעצמו לשינוי אופן בחירת נציב תלונות הציבור על שופטים.

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת
"שינוי משטרי": הממשלה מקדמת מינוי נציב שופטים על-ידי הכנסת
נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

כבר בתחילת הדיון הוציא רוטמן שלושה חברי כנסת מהאופוזיציה - יואב סגלוביץ, גלעד קריב ומשה טור-פז, לאחר שהפריעו לו לשאת דברי פתיחה. בהמשך גם ח"כ יוראי הרצנו-להב הוצא מהדיון. 

לדיון הגיעו נציב השופטים שפרש במאי, שופט בית המשפט העליון בדימוס אורי שהם, והמשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אביטל סומפולינסקי.

"חקיקת בזק על סטרואידים" 

לדברי ח"כ סגלוביץ, חבר הוועדה: "אני פונה ליועצת המשפטית של ועדת החוקה בבקשה לקיים בדיקה מעמיקה על אופן התנהלותו והתנהגו של ח"כ רוטמן בוועדה. התנהגות זו היא עודף שימוש בכוח, ואסור לעשות כאן מה שרוצים. החוק הזה הוא חוק רע למדינת ישראל שלא היה צריך להיוולד מלכתחילה. כאופוזיציה אנחנו רואים את המהפכה המשפטית חוזרת בזחילה, ולא נאפשר לזה לקרות".

ח"כ קארין אלהרר, חברת הוועדה, אמרה בדיון: "חזרתם עכשיו עם הפיכה המשטרית על השולחן. מה-7 באוקטובר עשיתם דברים מתחת לשולחן בשקט, ועכשיו נמאס לכם להיות בשקט, ואתם מחזיקים חקיקת בזק על סטרואידים. שר המשפטים יריב לוין אומר בקולו שזו סחיטה באיומים, כי ניסה להגיע להסכמות עם השופט עוזי פוגלמן, ומשלא הצליח, הוא שוב משתמש ברוטמן כמו לפני ה-7 באוקטובר".

אלהרר הזהירה מהתנגחות בשופטים ומפוליטיזציה: "במקום תהליך מינוי מקצועי, אתם רוצים מינוי פוליטי. הסכנה בדבר הזה הוא ההתנגחות בשופטים. אתם עושים זאת על בסיס יומיומי, ובכל מה שלא בסדר בממשלה, אתם מאשימים את השופטים ואת הפרקליטות. אף פעם לא את הממשלה". 

חשש מהדחה פוליטית של שופטים

בשבוע שעבר אישרה מליאת הכנסת את הצעת החוק בקריאה טרומית ברוב של 54 מול 51 מתנגדים. כיום נבחר הנציב על-ידי הוועדה לבחירת שופטים על-פי הצעה של שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון, שצריכים להסכים שניהם על המינוי. לפי הצעת החוק של רוטמן, הכנסת תהיה זו שתבחר את הנציב, בהצבעה חשאית, על-פי הצעה של שר המשפטים או עשרה חברי כנסת. במקרה שיוצעו שני מועמדים, ייבחר המועמד שיבחרו בו 70 חברי כנסת. מאחר שהנציב יכול לפתוח בהליך הדחה נגד שופטים, בחירתו על-ידי פוליטיקאים עלולה להביא להדחה פוליטית של שופט.

ההצעה הוגשה על-ידי רוטמן בתמיכת שר המשפטים לוין, לאחר שלוין לא הגיע להסכמה עם ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, על מינוי מועמד מוסכם לתפקיד. לוין מתנגד למינוי כל שופט עליון בדימוס כפי שהיה מאז הוקמה הנציבות. פוגלמן סבור כי יש הכרח בכך, מאחר שהנציב צריך להיות בקיא בכל הערכאות, והוא מבקר את כל השופטים.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ רוטמן, אמר בפתח הדיון: "הגענו למצב שכהונתו של הנציב פקעה, ומשך תקופה לא קצרה, אזרחים שהתלוננו, בין במכתבים, בין במיילים או בדרכים אחרות, קיבלו 'המנוי אינו זמין', שאין נציב, אז אין תלונות...את הסיטואציה בה אי-אפשר להתלונן אנחנו לא יכולים לקבל.

"כשהכנתי את הצעת החוק, חשבתי איך לייצר פתרון שהמינוי יהיה רק על-ידי השר, עם ועדת איתור או משהו כזה, כי הסיטואציה הקיימת בחוק - לפיה נשיא העליון שהוא גם שופט, שהוא אחד מהגופים הנילונים שנכון לרגע זה יש עליו תלונות עומדות לבירור, הוא ימנה את זה שיברר את התלונות לגביו - זו מציאות בעייתית בלי קשר למשבר שחל ביחסים בין נשיא בית המשפט העליון לשר המשפטים".

ח"כ מירב כהן אמרה בדיון: "רואים שוב חוק שמשנה כללי משחק תוך כדי המשחק. אנחנו אחרי חודשיים בהם לא ממונה נציב, כך שאנחנו שלושה חודשים בדיליי למינוי לפי החוק. זה לא ראוי". 

חברי סיעת יש עתיד בוועדת חוקה אמרו לאחר הדיון: "ההפיכה המשפטית חזרה, הטירוף ואיבוד העשתונות של רוטמן איתנו שוב - כאילו לא התרחש מחדל ה-7 באוקטובר, כאילו אין מלחמה. במקום לעסוק בהשבת כל החטופים, בטיפול במפונים מהצפון והדרום ובסיוע לחיילי המילואים - הקואליציה המתפוררת עסוקה בפוליטיקה, במינויים ובהצעות חוק הזויות ומסוכנות".