איך אפשר להתמודד עם בעיית חזירי הבר בחיפה? זה מה שגילו בהונג קונג

המשימה הבלתי אפשרית של דילול חזירי הבר בחיפה מוביל לתמונות מטרידות כמו זו שהעלתה ראש עיריית חיפה היוצאת, של חזיר מפרפר שותת דם • בהונג קונג מצאו פתרון שכולל המתה, אבל יש שיאמרו שהיא יותר הומנית

חזירי בר בחיפה. לא צריכים לסבול גסיסה ממושכת / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
חזירי בר בחיפה. לא צריכים לסבול גסיסה ממושכת / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

אפרת הוא יזם ובעל חברות בתחום האנרגיה הירוקה וחובב טבע. במדור "תרבות חיות" הוא כותב על התנהגותם של בעלי החיים

בשבוע שעבר פרצה סערה ברשתות החברתיות בעקבות סרטון שהעלתה ראש עיריית חיפה היוצאת עינת קליש רותם. בסרטון נראה חזיר בר בוגר מפרפר על הקרקע, שותת דם דקות ארוכות. נוהל דילול בירי של חזירי בר, שמנהל ראש העיר הנוכחי יונה יהב, הוא אחד הפתרונות הנפוצים ביותר להתמודדות עם הבעיה הזו.

המפרץ הפרוע: עיריית חיפה ירתה במעל 100 חזירי בר. האם זה הפתרון לבעיה?
מארבים, איסוף מודיעין וחיסולים: הצד האפל של השימפנזים מוכיח שוב עד כמה הם דומים לנו  

עת הג'ונגל האורבני נוגס בג'ונגל הכפרי, מוצאים את עצמם חזירי הבר במסלול התנגשות בלתי נמנע עם בני האדם. ברוב המקרים, האשפה שגודשת את הרחובות או טוב ליבם של האזרחים שמאכילים את חזירי הבר גורמים להם לחזור שוב ושוב אל חיק בני האדם. התוצאה היא, ברוב המקרים, אלימה.

חזיר הבר הוא בעל חיים מסיבי מאוד וכוחני מאוד. הוא לא יהסס לתקוף בני אדם אם הוא חש בסכנה, או אם הוא מריח מזון. העובדה שהחיות הללו ערניות גם במהלך הלילה, הופכת אותם למפגע רציני ביותר. נוסף על כך, חזירי בר מקפיצים את אחוז תאונות הדרכים באזורים שבהם הם נפוצים, נוכח התנמגשות בלתי נמנעת ביניהם לבין כלי רכב.

לא יהססו לתקוף

במרוצת השנים, הפכו חזירי הבר לבעיה העיקרית בערים רבות בעולם. האויב המרכזי שלהם והאחראי לדילול הטבעי שלהם, הזאב, דווקא נוהג להתרחק מאזורים המאוכלסים בבני אדם, ומעדיף להתמקד בצבאים. כך, החזירים מוצאים את עצמם מוגנים בקרבת בני האדם, ואז מספרם נוסק לכמויות בלתי נשלטות.

הסיבה המרכזית להגעת חזירים אל השטח האורבני היא מזון זמין. במילים אחרות - האשפה המתגלגלת ברחובות. מדובר בבעל חיים פיקח מאוד, שמסוגל להתמודד עם מגוון סוגים של פחי אשפה, לפתוח אותם ולאכול. נוסף על כך ישנם אזרחים שנותנים יד בהאכלתם וגורמים לחזירים לפרוח. הם גם מלמדים אותם לא לחשוש מבני האדם ולהתקרב אליהם. בהמשך, אם יהיו רעבים, הם לא יהססו לתקוף כדי לגנוב אוכל. במקרים חמורים, הם מסוגלים לפצוע קשה מאוד, בעיקר ילדים.

ברחבי העולם, בהתמודדות עם חולדות ושחפים, אבל גם עם חזירי בר, הוחלט על נוהל של קבורת הפחים באדמה. המהלך הזה, בתוך זמן קצר מאד, חיסל לחלוטין את המטרד. היעדר המזון יהפוך את השטח האורבני לפחות אטרקטיבי עבור החזירים, והם יסתובבו בחזרה אל השטח הכפרי והמוכר.

בתוספת גדרות שימנעו מהחזירים להיכנס אל השכונות ודילול פרטים מסוימים, ניתן להתגבר על הבעיה. אבל פתרון תברואתי הוא מסובך, יקר ודורש זמן רב. לכן, שיטת הדילול הפופולרית ביותר היא ההמתה.

עוד על חזירי בר

1. חזיר בר (שם מדעי: Sus scrofa) הוא יונק אוכל כל.

2. נקבות חזיר הבר שוקלות 55־75 ק״ג, בעוד שהזכרים שוקלים 66־275 ק״ג.

3. החטים העליונים של חזירי הבר מעוקמים כלפי מעלה אצל הזכרים, ומושחזים באופן קבוע זה בזה. לנקבות חטים קטנים יותר.

4. חזירי בר מסמנים את שטחם באמצעות התגרדות בעצים, וכזכר מסוים חודר לשטח תחת שליטתו של זכר אחר, השניים נלחמים באמצעות חטיהם.

בייבי בום מפואר

שני מוקדים מרכזיים שפנו לשיטת ההמתה הם אזור ליגוריה באיטליה ואזור קטלוניה שבספרד. בשנים האחרונות, בעידוד הערים המקומיות, חוסלו שם עשרות אלפי חזירי בר, המבצע הגדול ביותר אי פעם למיגור אוכלוסיית בעלי חיים זו.

בחודש שעבר נערך ניסיון לספור את הפרטים על מנת לאמוד את תוצאות מבצע הדילול. לתדהמת כולם, הכמויות דווקא גדלו. הסיבה פשוטה: חזיר הבר, יונק ניצוד, מסוגל להרגיש כשהוא בסכנת הכחדה ממשית. או אז סבבי הילודה שלו יתקצרו כמעט בחצי, מ-120 יום ל-70 יום, מספר הוולדות בכל המלטה יוכפל, וכך למעשה תשתקם האוכלוסיה שלו - בבייבי בום מפואר.

לפיכך נדרש דילול מהיר יותר מסבבי הרבייה. משימת הדילול הופכת לכמעט בלתי אפשרית.

אם כבר הוחלט על דילול, ישנה שיטה שעובדת: להמית דווקא נקבות עם גורים. הכחדה כזו תווסת במהירות את האוכלוסייה.

את הפתרון הזה השכילו להחיל בהונג קונג לפני שנתיים, אחרי שאוכלוסיית חזירי הבר שם תפחה לממדים מפלצתיים. כבר השנה נראתה ירידה של 26% בכמותם. זו נחשבת עד לרגע זה לשיטה היחידה שהצליחה למגר באופן יחסי את חזירי הבר מהשטח האורבני.

השיטה פשוטה. מצלמות מעקב ברחובות משמשות לאיתור הנקבות בזמן אמת, ולעברן נשלחים פקחים. אלה מרדימים את הנקבות, וגם גורים אם ישנם, בעזרת חיצי הרדמה. מכאן הם מובלים להמתה הרבה יותר הומנית מירי פראי ברחובות חיפה, שמביא בעל חיים שכל חטאו שהוא נולד חזיר בר, לסבול גסיסה ממושכת באמצע הרחוב.