בניגוד לעמדת היועמ"שית: הממשלה אישרה להאריך את שירות החובה

שירות החובה של גברים יוארך כהוראת שעה מ-32 חודשים ל-36 חודשים בחמש השנים הבאות • לעמדת בהרב-מיארה, יש לבחון את הצעת החוק במסגרת רחבה יותר של החלוקה השוויונית בנשיאה בנטל

חיילי צה''ל. גיוס החובה יוארך ל-36 חודשים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
חיילי צה''ל. גיוס החובה יוארך ל-36 חודשים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

הממשלה אישרה היום (א') את הארכת שירות החובה לגברים בשלוש שנים, למרות התנגדות היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה. שירות החובה של גברים יוארך כהוראת שעה מ-32 חודשים ל-36 חודשים בחמש השנים הבאות.

על-פי חוות-דעת של המשנה ליועמ"שית, ד"ר גיל לימון, "חוקתיות ההצעה תלויה בנקיטה בצעדים מיידים לעמידה בהוראות פסק הדין ולהגברת השוויון בנשיאה בנטל ביחס לאוכלוסיות אחרות, תוך צמצום הפער בנטל השירות". 

פרשנות | החלטה היסטורית, אבל תאורטית: החורים בפסק דין חוק הגיוס יאפשרו לממשלה לא לפעול
כמה בעלי פטור ניתן להחזיר לשירות מילואים, ולמה זה תהליך כל-כך מסובך?

לעמדת בהרב-מיארה, אין לראות את הצעת החוק ככזו העומדת בפני עצמה, אלא לבחון אותה במסגרת רחבה יותר של החלוקה השוויונית בנשיאה בנטל. "לשם כך נדרש כי הצעת החוק תהיה מבוססת על תשתית עובדתית מלאה המתייחסת למהלכי בניין הכוח של הצבא בשנים הקרובות, בפרט בכל הקשור להגברת השוויון בנטל השירות בקרב האוכלוסיות השונות, שכן הכבדת הנטל מעצימה את חוסר השוויון הקיים וכפועל יוצא את חוסר החוקתיות שבאי השוויון".

עוד נטען כי לא הוצגה תשתית לאופן שבו מתכוונת מערכת הביטחון לפעול לצמצום אי-השוויון בנטל בהתאם לפסיקת בג"ץ בעניין חוק הגיוס.

בנוסף, נכתב כי "לא ניתן להכביד את נטל השירות על קבוצות מסוימות באוכלוסייה בלבד, במנותק מן התמונה הכוללת והמורכבת של השוויון בנטל השירות הצבאי"; וכי יש להבטיח שמערכת הביטחון תנקוט צעדים מיידיים למיצוי פוטנציאל הגיוס בקרב כלל האוכלוסייה.