קומפס ממחזרת חוב של 400 מיליון דולר לחוות השרתים של אמזון בישראל

חברת הטכנולוגיה האמריקאית גייסה חוב כדי לשמר את פעילות חוות השרתים שלה ולקבע את פעילותה הפיננסית בישראל • תשדרג במקביל חוות שרתים במילאנו

חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות
חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות

קומפס, חברת הטכנולוגיה האמריקאית שבנתה ומתפעלת את חוות השרתים של אמזון בישראל, ממחזרת את החוב שלה לגבי פעילותה בישראל בהיקף של 400 מיליון דולר, כך על פי אתר TMT Finance בלונדון. החברה אישרה לגלובס את הגיוס ואת הקשר שלו לפעילותה בישראל ואמרה כי "המימון נלקח כחלק מגיוס חוב לצורכי בנייה שהגיע לפירעון, וליצירת מבנה מימוני קבוע לנכסים של החברה בישראל".

הסוד של אפליקציית השפות שניצחה בקרב העולמי על תשומת הלב שלנו
בשורה מדאיגה לדור ה-X: אתם בסיכון גבוה לחלות בסרטן

גיוס החוב בוצע כבר בחודש אפריל בהובלת דויטשה בנק, והוא כולל גם רכיב המיועד לשדרג הקמת חוות שרתים בהיקף של 48 מגה־וואט במילאנו, לאחר הלוואה ראשונית שניטלה מהבנק בנושא בסוף 2023.

מיחזור חוב הוא תהליך שבו מעבירה החברה את תנאי ההלוואה שלה לחשבון בעל תנאים חדשים, עם ריבית נמוכה יותר או אף גבוהה יותר, בהתאם ליכולות המיקוח שלה. לא מדובר על התחייבות לפעילות חדשה בישראל או להרחבת הפעילות, אך יש בכך כדי לסמן כי בחברה עברו למבנה מימון חדש כדי להמשיך ולתמוך בפעילות הישראלית.

קומפס הגיעה לישראל לראשונה ב-2019 לאחר שנבחרה בידי אמזון להקים עבורה חוות שרתים בתנובות, בשוהם ובהר־טוב. זו הפעם הראשונה שקומפס נקראה להקים חוות שרתים עבור אמזון, וככל הנראה גם היחידה. ככל הידוע אין לחברה תכניות לפעילות נוספת בישראל.

לאחר שנבחרה על ידי אמזון להקים את חוות השרתים שלה בישראל, החליטה קבוצת עזריאלי לרכוש 20% מקומפס ב-135 מיליון דולר ולאחר מכן הגדילה בהדרגה את אחזקותיה עד כדי 32% ממניות החברה. בשנה שעברה החליטה למכור את כל אחזקותיה בתמורה לכ-880 מיליון דולר, כשמוערך שברקע עימותים בין הקבוצה להנהלת קומפס הבינלאומית.

לאמזון לא הלך בקלות

כחלק מזכייתה במכרז הענן הממשלתי נימבוס, התחייבה אמזון לבנות את המספר הגדול ביותר של חוות שרתים בישראל ולספק את היצע השירותים הגדול ביותר. זה לא הלך לה בקלות: היא ניסתה להעתיק את שיטת הבנייה שלה בעולם לישראל, וכאמור, שכרה את קומפס שמעולם לא עבדה פה קודם. קומפס שכרה מספר חברות בנייה מקומיות, והתוצאה היתה שרשרת של עיכובים ובעיות טכניות בהתקנת מערכות החשמל והקירור, ולא פעם הוחלפו ספקים ישראלים בזרים כדי לפתור את הבעיות. אמזון דחתה את השקת אזור שירות הענן שלה מהחציון הראשון של 2023 לרבעון השלישי של אותה השנה.

השירות של אמזון הושק לפני כשנה, ומאז, כפי שנחשף בגלובס, מעורבת החברה גם בפרויקטי ענן הקשורים במלחמה, כמו מערכת גיבוי, התקנת מערכת התאוששות מאסון ומערכת לתמלול דיונים משפטיים.